تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ حيدري 
با سلام خدمت استاد بزرگوار
من در مرحله انتخاب موضوع رساله دکتري هستم وتا کنون اساتيدي که به آنها مراجعه کردم کمک شاياني در اين زمينه نکردند موضوعي که با سرچهاي مکرر خود به نظرم رسيد اين است
بررسي تطبيقي رويکرد ويا واکنش تفاسير معاصر فريقين در مواجهه با جهان مدرن به نظرم رسيد مي توان در مورد اينکه هريک از تفاسير شيعه واهل سنت چقدر از مدرنيسم اثر پذيرفته واز ضابطه تفسير صحيح خارج شدند ويا چقدر اين مواجهه موجب نوآوري در تفسيرشان شده است مي توان کار کرد البته هنوز نتوانستم بيش از اين مطلب را کلاسه بندي وروشن کنم بزرگواري مي فرماييد اگر مرا راهنمايي کنيد که اصلا آيا مي شود چنين کاري کرد وثانيا چه ابعادي را مي توانم در نظر بگيرم ؟ ممنون از لطف شما
پاسخ

سلام. 1. بهتر است، با استاد راهنماي خود به توافق برسيد. 2. موضوعي که فرموديد، ارزش کار دارد. رويکرد مدرنيسم در تفاسير متأثر از موضوعاتي که است که در دوره مدرنيته مطرح شده و لذا اقتضاء دارد، سراغ آياتي بگرديد که با مدرنيته تعارض يا توافق دارد. موفق باشيد.
+ مرشد 

سلام دکتر

براي شما آرزوي سلامتي دارم.

پاسخ

سلام. نيز براي شما
+ مرشد 

سلام دکتر

من در سايت askdin.com موضوعي تحت عنوان " آيا زبان قرآن سمبليک است يا عرف عرب " را مطرح کرده ام. و قسمتي از نوشته هاي سايت شما را البته با ارايه لينک موضوع آورده ام . از اينکه قبلا اجازه نگرفته ام معذرت مي خواهم. مي توانم آن را نگهدارم يا حذف کنم.

پاسخ

سلام. ايرادي ندارد
+ مرشد 

سلام و درودبر استاد ارجمند

مي خواستم نظر جنابعالي را در مورد موضوع مرتد و ارتداد بدانم. به كجا مراجعه كنم.


پاسخ

سلامhttp://nekoonam.parsiblog.com/Posts/277 و asheqi.parsiblog.com/Posts/96
+ گنجشك دورمانده 

سلام استاد منظور من فيزيك و شمي و مباحث بي ربط نبود بلكه با توجه به موضع كاربرد قران كه حوزه اخلاق است ، من در همين حوزه كه قران براي ان وضع شده ايا نمي توانم تحليلهايي عميق تر داشته باشم البته قبول دارم كه بايد اين مرز اشكارتر شود اما نفي و رد همه برداشتها نيز به نظر مي رسد كه به گونه اي حق مطلب را به جا نياوردن باشد
+ گنجشك دورمانده 

سلام عليكم

استاد مگر نه اين است كه وقتي فرد حكيمي سخن مي گويد به گونه اي كه مخاطبانش بفهمند سخن مي گويند اما عميق (منظور دقت وظرافت)در كلامش هست به گونه اي كه مي توان ان كلام را از ابعاد مختلف كنكاش و تحليل نمود مثلا مي توان در كلام او تحقيقي نمود و مراد او را از يك كلمه دريافت و يا مرزبندي هاي او را در به كارگيري كلمات فهميد (كه اين مي تواند گريزي به فلسفه داشته باشد) . و با توجه به عمقي كه در كلام فرهيختگان هست اين طبيعي به نظر مي رسد كه با وجود اين كه مخاطبان كلام آنها را مي فهمند مي توان چيزهايي فراتر از آنچه كه ابتدا در هنگام شنيدن به ذهن متبادر مي شود از كلام آنان چيز هاي ديگري نيز فهميد اينگونه نيست؟

آيا نمي توان نگاهي عميقتر به قرآن داشت البته نه اين كه به بافتن وهميات بپردازيم و پا را از واقعيت و حقيقت فراتر نهيم نه بلكه درحدي كه عقل با آن همراهي كند نه از سر وهم زدگي؟

پاسخ

سلام عليكم. بايد ميان چند بُعد تفكيك كرد. الف. بعد زبان شناختي:‏ قرآن به لحاظ زبان شناختي چيزي متفاوت از زبان عربي عصر نزول نيست و نبايد فراتر از چيزي كه معهود آنان است،‏از قرآن انتظار داشت. ب. بعد معرفت شناختي: مفاهيم قرآني نظير هر مفهوم بشري لوازماتي دارد. به اين ترتيب از مفاهيم قرآن نبايد چيزي فراتر از لوازم منطقي انتظار داشت. ج. بعد وجود شناختي: قرآن از واقعياتي مثل تاريخ و قيامت سخن گفته است. شناخت آن واقعيات را نيز بايد از غير قرآن انتظار داشت. اگر كسي بخواهد راجع به جهات فيزيكي و شيميايي عناصر خارجي تحقيق كند، بايد به علوم بشري مراجعه كند. موفق باشيد.

با عرض سلام خدمت شما استاد ارجمند:

وبلاگتان داراي مطالب مفيد و ارزنده اي است .

اميدوارم که در سايه آقا امام زمان(عج) موفق و مويد باشيد.