ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ ع 
با سلام به نظر شما الان فقها اين برگرداني كه فرموديد را ناديده ميگرن؟
+ ع 

با سلام منظور شما از اينكه اساساً اين که متن قرآن يک متن حقوقي و فقهي تلقي شود، صحيح نيست يعنب چه ؟ايا منظور شما اينكه نميتوان يا نبايد احكام فقهي را از قران استنباط كرد .لطفا دليلشو هم بگين. متشكرم


پاسخ

سلام عليکم. قرآن متن حقوقي و فقهي نيست؛ يعني در آن طبق ساختار فقهي و حقوقي سخن گفته نشده و مصطلحات فقهي و حقوقي در آن به چشم نمي خورد. دليلش هم روشن است. متن قرآن را با يک متن فقهي و حقوقي مقايسه کنيد. فرق هايشان را مي يابيد. هرگز سخن من به اين معنا نيست که از قرآن نمي شود، احکام فقهي و حقوقي استنباط يا استخراج کرد. منتها بايد از زبان قرآن که عرفي و گفتاري است، به زبان فقه و حقوق که نوشتاري و علمي است، برگردان نمود.
+ ع 

با سلام .ايا به نظريه شما ثمره دوم بحث خطابات شفاهيه در علم اصول مترتب ميشود؟ اگر ميشود مانميتوانيم به اصاله الااطلاق تمسك كنيم براي روشن شدن لطفا اين دو صفحه را بخوانيد. http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rezazadeh/osool/89/900308/ http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rezazadeh/osool/89/900309/ http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/rezazadeh/osool/89/900309
پاسخ

به نام خدا و با سلام. اساساً اين که متن قرآن يک متن حقوقي و فقهي تلقي شود، صحيح نيست. متن قرآن به مثابه يک خطابه است که خطاب به عرب حجاز عصر پيامبر(ص) نازل شده است. نود سوره در دوره مکي خطاب به مشرکان مکه و 24 سوره در مدينه خطاب به مردم مدينه. الفاظ عام و مطلق قرآن به همان مواردي ناظر است که معهود آن مردم بوده است. اگر آنان عموم و اطلاق مي فهميدند، عموم و اطلاق دارد و گرنه ندارد. اين مطلب هم با فهم متن قرآن به انضمام اطلاعات و قرائن موجود زمان نزول هر سوره قابل تحصيل است. از لطف شما سپاسگزارم
+ عباس 

سلام.نظر شما درباره ي اين مطلب چيه.اينكه فهم ظاهر قران به كساني اختصاص دارد كه مورد خطاب بودن زيرا احتمال دارد كه بين خداوند ومخاطبين قراين حاليه يا مقاميه يا نهفتهاي وجود داشته باشد كه خداوندبراي فهماندن مقاصد خود به انها اعتماد كرده باشد وچون ديگران از ان قراين بي خبرن نميتوانند ظواهر قران را بفهمند از اين رو اطمينان به ظواهر قران ممكن نيست وبراي همگان حجت نخواهد بود
پاسخ

سلام. فهم قرآن هرگز خاص كساني نيست كه مورد خطاب بوده اند. قرآن را هركس به قرائن فهمش دست رسي پيدا كند، قابل فهم است. مهم ترين قرائن فهم قرآن هم سياق و‏ آيات متحد الموضوع است كه در خود قرآن موجود است. قرائني هم كه در متن قرآن نيست، مثل حوادث مربوط به آيات و يا معهودات عرب حجاز عصر پيامبر(ص) چنان نيست كه از بين رفته باشد؛ بنابراين هرگز قرآن چنان نيست كه براي مردمان اعصار ديگر قابل فهم و حجت نباشد.
+ عباس 
سلام با توجه به نظريه شما اين ايه اي که درباره شهادت هستش که ميگه ولا تحسب الذين قتلو في سبيل الاه امواتا... و در روايات اومده که اين ايه مربوط به شهاي احد .پس چون مخاطبا شهداي اون موقع بوده به شهداي الان صدق نميکنه.
پاسخ

سلام. عرض من اين است كه معناي عرفي آيات قرآن ناظر به اشخاص و مصاديق زمان نزول قرآن است؛ اما معناي عقلي آيات شامل ديگر اشخاص و مصاديق هم مي شود. بنابراين،‏ به حكم آن آيات هر كسي كه در راه خدا شهيد شود، نظير شهداي حد است. موفق باشيد
+ م.ح 

با سلام و احترام

استاد محترم ،آيا خانم ها هم مي توانند در جلسات روضه ي ماهيانه ي شما شرکت کنند؟ اگر پاسخ مثبت باشد ؛اين جلسات در قم تشکيل مي شود؟

پاسخ

سلام عليكم. جلسات روضه زنانه است و در منزل تشكيل مي شود؛ اما مدتي است به سبب بيماري مادرم متوقف شده است.
+ مريم 

سلام استاد

مدتي است که پيگير مطالب علمي شما هستم.

و اخيرا شنيدم که کتابي با عنوان روش تحقيق در علوم اسلامي تاليف جنابعاليست.

چند سوال داشتم

تلاش چقدر در رشد انسان و علم انسان تاثير دارد؟

آيا تلاش در دراز مدت خودش را نشان ميدهد؟


پاسخ

سلام عليكم. رشد علمي انسان در گرو دو نوع فعاليت هست: يكي تدبر و انديشه ورزي،‏و ديگري تتبع و مطالعه آثار. در تأثير آن ترديدي نمي توان داشت.