چراغ جادو

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ محمدرضا قاسمي 
عرض سلام وادب خدمت شما استاد عزيز و تسليت ايام.
سوالي از محضر شما داشتم و آن اينکه در باره ي عوامل انسجامي موجود در متن سوره ضحي و کنش هاي گفتماني اين سوره مشغول نوشتن پايان نامه هستم. اگر مقدور است در مورد عوامل انسجامي موجود در زبان عربي و اين سوره منابعي معرفي بفرماييد سپاسگزار ميشم.درپناه حق باشيد.
mohammadreza.ghasemi369@gmail.com
پاسخ

به نام خدا و با سلام. آنچه آيات هر سوره را به هم پيوند مي دهد، فقط سياق لفظي نيست؛ بلکه سياق موقعيتي و شرايطي که پيامبر در آن به سر مي برد، نيز هست. موفق باشيد
+ مرشد 

سلام دکتر ، وقت بخير

(جسارتن مرا ببخشيد به خاطر طرح اين سوال)

مي گويند قران معجزه است. و دلايلي نيز آورده اند. اينکه :

1- فصاحت و بلاغت دارد.

2- عاري از تناقض است ؟

سوال :

شاخص فصيح و بليغ بودن چيست ؟ چه کسي بر فصيح و بليغ بودن آن صحه گذارده است.آيا اگر متني فصيح و بليغ بود دليل بر معجزه بودن آن است ؟ آيا اگر متني عاري از تناقض بود دليلي بر معجزه بودن آن است.

مثلن يک کتاب رياضي يا فيزيک يا هر علم ديگر موضوعي را مطرح مي کند و در نهايت با استفاده از مفاهيمي که از لحاظ همان علم مفهوم و رسا است ، بدون آنکه تناقضي در مباحث کتاب باشد موضوع يا موضوعاتي را در رابطه با هم اثبات مي کند. آيا اين کتاب هم معجزه است.


پاسخ

سلام. فصيح و بليغ بودن به معناي رسا و قابل فهم بودن است. شاخص آن هم اين است كه الفاظش براي مخاطبان مأنوس و تركيباتش بدون تعقيد و پيچيدگي و در حد فهم مخاطبان باشد. معجزه بودن قرآن در همين بوده است كه مشركان مكه نتوانستند سوره اي مثل قرآن بياورند. جهتش هم اين بوده است كه فرهنگ عربي در شكم و شهوت و شمشير خلاصه مي شد و دانشي بيش از اين نداشتند؛ اما قرآن از علم الهي نازل شده بود. بيش از اين درباره اعجاز قرآن به طور قاطع نمي توان گفت. نه خصوص فصاحت و بلاغت اعجاز است و نه خصوص عدم تناقض. موفق باشيد.
+ داداش امير 
موفق باشيد.