چراغ جادو

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ khademe-gomnam 
سلام استاد..
تفسير رواني که از آيت الله مکارم شيرازي هديه گرفتيد، اسم کتاب دقيقا به چه ناميه؟؟
پاسخ

سلام. تفسير نبود. ترجمه قرآن ايشان بود.
+ khademe-gomnam 
سلام استاد. خوشا به سعادتون..
ان شاالله در پناه قرآن بيش از پيش به فعاليتهاي علمي خود ادامه دهيد.
+ امير 
با سلام
اشتباه از طرف بنده بود منظور من ارث زنان بود که به اشتباه ديه ذکر شد خلاصه عرض من اين بود که در مورد حکم مسلم قراني ارث زنان هيچ فقيهي آن مطلبي را که شما در مقاله حقوق زنان نوشته ايد نفرموده است حتي مرحوم امام خميني با آن حريت فکري که داشته اند. پس بهتر است در اين مساله که در شان فقيه است اهلش وارد شوند بنده بعنوان کسي که 15 سال توفيق تحصيل علوم اسلامي در قم را دارم احساس ميکنم اگر در مورد اين مطالب که خارج از تخصص شما است با افراد خبره مشورت شود بهتر خواهد بود بله ارائه نظر و بررسي و نقد آن امري است پسنديده منتها بعضي از تعبيرات شما درست نيست
نظر آيت الله صانعي در جاي خود رد شده (علاوه بر اينکه مخالف اجماء علماء شيعه است که بياييم اين حکم را ظلم بدانيم و رد کنيم)
بقيه علما هم که فرموديد هيچ کدام نگفته اند که اين احکام ظلم اند و بايد تعطيل شوند بلکه پيشنهاد راه هايي براي جبران ما به التفاوت ديه را داده اند مثل بيمه و امثال آن.
با تشکر
پاسخ

به نام خدا و با سلام. اولاً، در مقام بحث علمي بايد به رد ادله پرداخت و نبايد گوينده را تخطئه کرد. اگر شما 15 سال مطالعه فرموديد، من نيز بيش از اين مطالعه کرده ام. نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل. شما ايراد علمي مطرح فرماييد. ثانياً، به فرض اين که نظر من اشتباه باشد، هيچ کس حتي فقها از اشتباه مصون نيستند. ثالثاً، شما هيچ مشخص نکرديد که کجاي بحث من اشکال علمي دارد. اگر چنين باشد که هرکسي در بحث علمي بيايد و با ديگراني که هيچ ضرورتي براي آن نمي بيند، مشورت کند، بايد باب بحث علمي را بست. رابعاً، نهايت بحث ما اين است که صاحب نظران اختلاف نظر دارند: برخي بر نظر شما و برخي بر نظر من اند. به طور طبيعي، من نظر شما را رد مي کنم و شما نظر من را رد مي کنيد. بايد اين بحث هاي علمي ميان من و شما بشود تا نشاط و رشد علمي به وجود آيد.
+ نكونام 

به نام خدا و با سلام خدمت آقا امير
تشخيص اين كه چه حكمي بايد تعطيل شود يا تغيير كند، بر عهده خبره اش يعني ولي فقيه و فقهاء و مجمع تشخيص مصلحت و مانند آن است. من هم منكر هيچيك از احكام يا ضروريات اسلام نشدم. تنها عرض كردم، خبرگان مي توانند به اقتضاي شرايط خاص، آنها را تغيير دهند يا تعطيل كنند. در اين زمينه ملاحظه مطالب ذيل خالي از فايده نيست.
آيت الله موسوي بجنوري: «با توجه به اينكه جايگاه زنان در عصر حاضر با جايگاه زنان در قرنهاي گذشته تفاوت بسيار دارد، حكومت ميتواند طبق مصالح عمومي، ديه زن را برابر با ديه مرد در قانون مطرح كند.»
آيت الله هاشمي شاهرودي: «تفاوت ديه زن و مرد مبناي شرعي دارد. ولي حكومت ميتواند پرداخت مابه التفاوت ديه را قبول كند.»
آيت الله صانعي مي گويد: «در مذهب شيعه، باب اجتهاد باز است و به دليل همين پويايي، به فرموده امام امت، به عنوان يك فرهنگ غني اسلامي تلقي مي شود.
درست است كه روايات بوده و فقها هم فتوا داده اند، اما باب اجتهاد باز است و فقيه ديگري ميتواند بيايد و بررسي كند و با همان روشهاي فقهي و با استفاده از همان متدهاي فقهي ديگران مطالب ديگري را بگويد.
بنده رواياتي را كه مي گويد اگر مردي زنش را بكشد و اولياي زن بخواهند مرد را بكشند بايد نصف ديه را به مرد بدهند تا بكشند، اما عكسش كه اگر زني، مردي را كشت، زن را قصاص ميكنيم و چيزي هم به او نميدهيم، ظلم ميدانم. برداشت من اين است كه اين با آياتي كه ميگويد: «قوانين اسلام، قوانين عدل است و در قوانين اسلام، ظلم وجود ندارد» مخالف است. اين برداشت از آيه شريفه "يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبائل" (حجرات/13) است كه عاليترين آيه در قرآن براي برابري حقوق انسانهاست. من آن تبعيض را تفاوت عادلانه نميدانم، بلكه ظلم ميدانم.»

+ امير 
نميدانم کجاي نصف بودن ديه و ارث موجب وهن دين و به خطر افتادن کيان اسلام است؟ و نيز منکر شدن احکام مسلم قرآن (قابل توجه شما که حتي يک فقيه هم نميتوانيد پيدا کنيد که مخالف حکم تنصيف ديه زنان باشد چه از اهل سنت و چه از شيعه ) و حکم به ناکارآمدي و ظلم دانستن آن فرق دارد با تعطيلي موقت يک حکم شرعي به لحاظ حکم ثانويه.
اگر قرار باشد با خوشايند و عدم خوشايند مردم احکام عوض بشود ديگر ديني نميماند و به هر حال مسلمان بايد متعبد هم باشد والا حتما فردا بايد حج را هم تعطيل کنيم براي اينکه ميگويند چه معني دارد ميليونها نفر را از اقصي نقاط دنيا ميکشانيد مکه و اين همه سختي و مشقات و... لاقل بياييد در هر کشوري مثل کعبه بسازيد و... يعني چه سنگ بر ميداريد و رمي جمره ميکنيد و ...
من کمي در مورد مقاله تان در مورد حقوق زنان نوشتم ولي تا حالا منتشر نکرده ايد به هر حال مطالعه اين مطلب هم ميتواند مفيد واقع شود (سايت آيت الله مکارم)
http://makarem.ir/articles/?lid=0&mid=252863
پاسخ

به نام خدا و با سلام. من توضيحاتي را در كامنت بعدي داده ام. اميدوارم مفيد باشد. به باور من، اجراي احكام بايد با رعايت ظرفيت ها باشد و اگر زماني اجراي آنها مفسده داشت، هرگز حكم الهي اين نيست كه عليرغم مشاهده مفسده هاي روشن احكامي به اجراي آنها اصرار ورزيده شود.
+ امير 
البته به باور من در هيچ نوشته و گفته اي از من چه در وبلاگ ها و چه در مقالات و کتاب ها و حتي تدريس هاي کلاسي ام هيچ مطلبي که خلاف اصول و ضروريات دين و مذهب حقه شيعه باشد، وجود ندارد و من همواره گفته ام که اگر کسي مي تواند يک نمونه نشان دهد.
نظرتان در مورد اين مطالبتان چيه:
به هر حال اگر پيامبر اسلام(ص) در اين دوره مبعوث مي‌شد، بعيد مي‌نمود، احکامي تأسيس کند که به موجب آنها براي زن حقوقي نصف مرد مقرر شده باشد؛ چون مقتضيات امروزي چنين احکامي را بر نمي‌تابد. اين نشان مي‌‌دهد که احکام مورد بحث متناسب با شرايط تاريخي و فرهنگي عرب حجاز در عصر نزول بوده است و پيامبر اسلام(ص) آنها را به جهت آن که از رهگذر آنها تقريباً به زنان ستمي روا نمي‌رفته و شرايط آن زمان هم بيش از آن را پذيرا نبوده است، امضاء و مقرر کرده است.

واقعيت اين است كه طبق سنت جاهلي زن شهروند درجه دوم بوده است و نصف بودن ديه و ارث و شهادت زن موافق مقتضيات آن زمان بوده است و البته اين نصف بودن‏ها لزوماً در آن عصر مستلزم ظلم به زن نبوده است و لذا شارع با آن كنار آمده است و تا زماني كه اين تلقي جاهلي مورد پذيرش مردم باشد، لزومي ندارد، تغيير يابد؛ اما اگر شرايط و مقتضيات عصري پذيراي آن نباشد، وجهي ندارد، بر آن جمود ورزيد.
پاسخ

به نام خدا و با سلام سخن من جز همان سخن حضرت امام نيست که اگر در مواردي احکام اسلام موجب وهن اسلام باشد و با کيان اسلام در تعارض قرار بگيرد و از اين رهگذر قابل اجرا نباشد، بايد تعطيل گردد. حال، نام اين تعطيل احکام هر چه ناميده شود، نظير احکام ثانويه يا احکام حکومتي يا احکام اضطراري فرق نمي کند. به اين ترتيب اگر به اقتضاي شرايطي بايد حکمي تغيير کند يا تعطيل شود، بايد خبره اين کار که ولي فقيه و فقهاء و مراجع و مجمع تشخيص مصلحت و مانند آنهاست، بدان اهتمام ورزند.
سلام آقاي استاد نکونام. ايميلتان راخواندم.من هم تاسف خوردم ازاين جسارت به شما.انشاء خداوند شما رابراي دانشگاه قم حفظ کند.آبروي دانشگاه هستيد.راستي اگرمزيد امتنان باشد ازوبلاگ حقير ديدارفرماييد ونظرات ارزشمندتان فرارويمان باشد.
+ مرشد 

در پناه حق ، سلامت باشيد.اميد موفقيت روز افزون براي همه ي کساني که در راه حق وحقيقت قلم مي زنند.
پاسخ

تشكر
+ نام 
آرزوي موفقيت و سلامتي شما و رسوايي شياطين را دارم. در واقع در هميشه تاريخ عده اي افراد فرصت طلب و نون به نرخ روز خور اطراف بيوت مراجع را پر كردند و با استفاده از سادگي آنها به مقاصد سياسي و اقتصادي خود مي رسند.
پاسخ

از لطف شما ممنون. اما تصور مي كنم، مراجع نيز از كياست و تقواي بالايي برخوردارند و چنانچه كساني بخواهند سوء استفاده بكنند، از آن ممانعت به عمل مي آورند.
+ ساكي 


بسمه تعالي

باسپاس و تشکر از مرحع عالي قدر تشيع و مهمتر از آن حمايت وتأييدايشان از شخصيت علمي و برجسته شما استاد بزرگوار است ما ازخداوند منان براي شمادوبزرگوار طول عمر ي با عزت و پر از برکت را براي جهان اسلام وتشيع خواستاريم استاد ارجمند ما را از دعاي پرفيضتان محروم نگردانيد که سخت محتاج دعاييم

التماس دعا

پاسخ

به نام خدا و با سلام. از لطف شما ممنون. من نيز ملتمس دعاي شما عزيزان هستم.
+ من کي ام 
اي ول استاد
دمتون گرم