• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : فهم عرب عصر نزول از قرآن
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + امير 
    با سلام با اين فرمايش شما اولا معلوم نيست تکليف آيات متشابه چه خواد شد و آيا مردم آن زمان آن را ميفهميدند؟ آيا معناي حروف مقطعه را ميفهميدند؟ خوش به حال آنها که از فهم آيات قرآن حظ کافي را بردند بخلاف ما ها؟؟
    معلوم نيست اين آيه را که ميفرماييد فسئلوا اهل الذکر چطور معني ميکنيد؟
    تفسير هايي که اهل بيت فرموده اند در کجاي اين نظريه قرار ميگيرد؟
    و دست آخر اينکه مردم بعد از عصر نزول ميتوانند با ادعاي عدم فهم قرآن و اختصاص فهم آن به زمان نزول از خيلي تکاليف شانه خالي کنند.

    پاسخ

    سلام. مراد از متشابه در آيه هفت آل عمران، آيات قيامت است که در آن حقايق اخروي براي تقريب به ذهن به حقايق دنيوي تشبيه شده است. اين از سخن راسخان که گفتند، به آيات متشابه ايمان داريم و خداوند مردم را در روز قيامت محشور مي کند، فهميده مي شود. مراد از فاسئلوا اهل الذکر هم پرسش از اهل کتاب است که مشرکان بپرسند، آيا جز اين بوده است که پيامبران قبلي هم بشر بودند؟ اين از سياق آيه به وضوح دانسته مي شود. قرآن ذاتاً فصيح و بليغ بوده و نيازي به تفسير يعني کشف مراد نداشته است؛ اما بر اثر گذشت زمان نياز به تفسير پيدا کرده و ائمه(ع) هم مفسر قرآن بوده اند. فهم قرآن براي هرکسي که به اطلاعات عصر نزول آگاهي پيدا کند، ميسور است و لذا کسي نمي تواند ادعا کند، قرآن براي نسل هاي بعدي قابل فهم نيست.
    + رضا 
    علوم قران از جهت شناخت شناسي را برايم توضيح دهيد با تشکر
    پاسخ

    اين تركيب بستگي دارد به اين كه گوينده آن چه چيزي در ذهن دارد. شناخت شناسي يك اصطلاح جاافتاده و با تعريف روشن نيست.