• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : فهم عرفي و عقلي از آيات قرآن
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سلام 


    جمله اول نشان مي دهد معاني قران در محدوده فهم عرب است

    اما جمله دوم بيان مي كنىد كه قرأن خود تاسيس كننده معناي جدىد است

    پاسخ

    سلام. واژگان قرآن ظروف خالي از معنا نيست؛ يعني حاوي معاني معهود عرب عصر نزول است و بنابراين منافاتي ميان سخنان اينجانب وجود ندارد. خداوند الفاظ عرب را يا به همان معناي معهود عرب به كار برده و يا اگر به معناي جديدي به كار برده، با قرائن صارفه است و به نحو مجاز استعمال كرده است. در هر حال، استعمال واژگان در قرآن مبتني بر معاني معهود ميان عرب بوده است
    + سلام 

    استاد محترم فکر نمي‌کنيد بين اين دو جمله شما تعارض وجود دارد؟
    «خداوند نمي تواند از واژگان عرب معاني نامعهودي را اراده کند؛ چون عرب قادر به درک آنها نخواهد بود.»

    «سخن ما اين است که قرآن يک ظرف خالي از معنا نيست. خود آيات قرآن چارچوبي از معاني را القا مي کند »

    پاسخ

    سلام. من كه تعارضي ميان اين دو جمله نمي بينم. الفاظ قرآن ظروفي اند كه از معاني عرفي پر شده اند.