درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ محمد رضا ئيسي 
سوالي داشتم؟ آيا انسان هاي اوليه قبل از حضرت آدم بودند.
پاسخ

آنچه از آيات قرآن دانسته مي شود، آدم ابوالبشر است و قبل از آن آدمي نبوده است. همين طور از عهدين همين معنا به دست مي آيد. منتها ظاهراً در پاره اي روايات آمده است که قبل از او هم آدم بوده است. در آثار باستاني نيز قدمت وجود انسان سابقه بيش تري را نشان مي دهد.
+ محمد رضا ئيسي 
وبلاگتون انصافي حرف نداره. اميدوارم به زودي مطالب تازه
تري بگذاريد. متشکرم.
پاسخ

از لطف شما ممنون

آقاي دکتر بسيار واضح است که تنها يکي از مخاطبان قرآن مردم عصر نزول است زيرا قرآن مخاطبش تمام انسانها در طول تاريخ پس از نزول آن را نيز در بر ميگيرد. اکر مخاطيان عصر نزول معناي آيه اي را نميفهميده اند مي توانستند از پيامبر يا امامان بپرسند. به نظر من مردم عصر نزول مي توانستند معناي آيات علمي قرآن را درک مي کنند ولي توجيه علمي آن را ندانند. به نظر من روايات زير به درستي مويد سخن من است.

امام صادق(عليه السلام): إِنَّ الْعَزِيزَ الْجَبَّارَ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ كِتَابَهُ وَ هُوَ الصَّادِقُ الْبَارُّ فِيهِ خَبَرُكُمْ وَ خَبَرُ مَنْ قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَنْ بَعْدَكُمْ وَ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَوْ أَتَاكُمْ مَنْ يُخْبِرُكُمْ عَنْ ذَلِكَ لَتَعَجَّبْتُمْ.(کافي, ج2,ص559)
آنچه که به ذهن نگارنده مي رسد اين است که روايت مذکور به روشني نشان مي دهد که در قرآن کريم حقايقي نجومي و زمين شناسي وجود دارد که پيشينيان از آن بي خبر بوده اند؛ زيرا که امام صادق (عليه السلام) مي فرمايند: در قرآن حقايقي از آسمان و زمين بيان شده است که اگر کسي که علم و اگاهي کافي داشت و مي آمد و شما را از وجود اين حقايق با خبر مي ساخت تعجب مي کرديد ! و اين اشاره اي است به علومي که اولياي الهي يا آيندگان در اثر پيشرفت علوم از آن آگاهي پيدا مي کنند و در قرآن موجود است.
در روايتي ديگر از امير مومنان علي (عليه السلام) به اين شگفتيهاي بي پايان قرآن اشاره شده است؛ که اشارات علمي قرآن مي تواند يکي از مصاديق اين شگفتي ها به شمار رود.
امير مومنان علي(عليه السلام): إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه‏(منبع: نهج البلاغه)
لمّا سُئلَ : ما بالُ القرآنِ لا يَزدادُ علَى النَّشرِ والدَّرسِ إلاّ غَضاضَةً ؟: لأنَّ اللّه‏َ تباركَ وتعالى لم يَجعَلْهُ لِزمانٍ دونَ زَمانٍ ، ولا لِناسٍ دونَ ناسٍ ، فهُو في كلِّ زَمانٍ جَديدٌ ، وعِند كُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى يَومِ القِيامَةِ(بحارالأنوار)
. بي شک وجود اشارات علمي در قرآن که در اثر پيشرفت علوم کشف مي شود مي تواند از مهمترين دلايل تازگي قرآن براي مردم

پاسخ

هرگز مراد امام صادق و امير مؤمنان، دانش هاي بشري نبوده است. در قرآن هيچ دانش بشري که بعد از نزول قرآن حادث شده، وجود ندارد. آنچه که ادعا مي شود، هرگز با ظاهر و سياق آيات قرآن سازگار نيست. مخاطبان قرآن هم در دوره مکي مردم مکه و در دوره مدني مردم مدينه بوده است. بحث در اين زمينه فراوان است. به همين اندازه بسنده مي کنم.

آقاي دکتر شما يک مبنا داريد که به نظرم درست نيست و اون اينه که اعجاز علمي راو انکار ميکنيد با اين استدلال که مخاطبان نزول آن رو ني فهميدند. اشکال اين سخن شما اينه که مخاطب قرآن فقط مردم عصر نزول نيست بلکه مخاطب اون همه عصرها و دورانها است. همانطور که قرار نيست همه مردم عصر نزول معناي همه آيات قرآن را بفهمند(چرا که بسيار پيش مي افتاده که معناي آيه اي را نمي فهميده اند و معناي آن را سوال مي کرده اند) نياز هم نيست که همه مردم در عصور مختلف معناي تمام آيات قرآن را مي فهميدند. بهترين دليل بر اينکه اعجاز علمي قرآن وجود دارد اين است که واقع شده است .برخي آيات قرآني به گونه اي است که به نظر من هر معنايي غير از اعجاز علمي از آنها بشود معناي درستي نمي دهد که مثالهاي آن را ميتوانيد در دو مقاله زير با آدرسهاي زير بيابيد.

1-http://eajazquran14.blogfa.com/post/15

2-http://eajazquran14.blogfa.com/post/24

پاسخ

چند نکته: 1. من در وبلاگ مطالب زيادي درباره اين که مخاطبان قرآن چه کساني اند، آورده ام. به آنها مراجعه فرماييد. بايد توجه داشت که حدود نود سوره قرآن در مکه و خطاب به مشرکان مکه و حدود 24 سوره قرآن در مدينه و خطاب به مردم مدينه نازل شده است. اگر بنا نبود که قرآن خطاب به آنان نازل شود، چه وجهي داشت، نزول قرآن حدود 20 سال طول بکشد. 2. چطور مي توان ادعا کرد، آياتي از قرآن در زمان پيامبر(ص) نازل شده، اما آنان آن آيات را نفهميدند يا کج فهميدند و بعد از قرن ها در دوره معاصر موفق به درک آنها شدند؟ بعد آيا شما چنين آياتي را به لسان عربي مبين مي دانيد؟ 3. مواردي از آيات قرآن که ادعا مي شود، داراي اعجاز علمي اند، ادعايي بيش نيستند و در تمام آنها سياق آيات مربوط هرگز چنان ادعاهايي را بر نمي تابد. نمونه هاي آن در وبلاگ اينجانب بررسي شده است.
+ 1200 
به نام خدا وباسلام
استاد بحث علمي جالب ودقيقي بود اي کاش فضاي دانشگاه به بحث ومناظره آزاد علمي تبديل شود و اتهام زني هاي ناروا برچيده شود تا ما دانشجويان نيز بحث علمي ونقد صحيح ودقيق را ياد بگيريم ودر ازاي آن به خود جرأت دهيم سئوالات ونظرات شاذ خود را بدون ترس از متهم شدن مطرح کنيم وپاسخ بگيريم .متشکرم
پاسخ

به نام خدا و با سلام. دعا فرماييد روزي فرا برسد كه دور از حب و بغض و تعصب و فقط به منظور رشد آگاهي هاي علمي و ديني به طرح مباحث علمي و ديني بپردازيم. سپاس
+ 1100 

استاد دمتون گرم! خدايي قشنگ جواب دادين! آقايون غير متخصص بهتره راجع به حيطه ي تخصصي خودشون قضاوت کنند. کيف کرديم!!!!!! اي کاش شما آن ها را به مناظره ي علمي دعوت مي کرديد!

آرزومند سلامتي شما

کارشناس ارشد علوم قرآن و حديث