ساعت ویکتوریا

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ تشنه خدا 
با تشکر از پاسخ شما
با تشکر از اينکه فرصت مي گذاريد، منتظر مطالعه پاسخ تفصيلي شما هستم. به نظرم اگر پاسخي به اين پرسش ها که کل نگاه شما را تحت الشعاع قرار داده است ندهيد مورد تهمت قرار مي گيريد و پاسخ مستدل شما در مورد مباني نگاهتان خيلي مي تواند به تفهيم و تفاهم بيانجامد.
پيشنهاد حقير اين است که پاسخ شما به بنده نباشد بلکه اگر بتوانيد مباني نگاهتان را بطور مستدل در سايت در معرض مطالعه قرار دهيد بسيار مفيد فايده است.
پاسخ

ممنون از لطف شما. دعا کنيد، توفيق بيابم.
+ تشنه خدا 
با سلام
بنده سؤالاتي به زعم خودم جدي در ارتباط با اين مبناي شما که دخول مصلحت در احکام شرعي باشد داشتم و خلطي که به نظرم مي رسيد در ارتباط با احکام سنگسار و ... خدمت شما عرض کردم ليکن متاسفانه جوابي نشنيدم و باز هم از شما خواهش دارم که اگر نظراتتان مستندي دارد ما را نيز از آن آگاه کنيد.
بالاخره کسي که نظري را در بين عموم نه در بين متخصصين فقهي مطرح و ترويج مي کند بايد مفصل مستنداتي براي نظر خود داشته باشد.
در اينکه به حضرت امام نيز چنين نسبتي مي دهيد اگر لطف بفرماييد مستنداتي ارائه دهيد ممنون مي شم. البته مستنداتي جداي از حکم وهن در اسلام که اين خود حکمي اسلامي است و همه فقهاء به آن معتقدند و در صورت غلبه حق و تغيير بينش مادي مردم، حکم سنگسار هم جايگاه اوليه خود را پيدا خواهد نمود و از ذيل عنوان وهن خارج خواهد شد و در حال حاضر ايراد در فهم ناصحيح انسان معاصر از توحيد است که حکمي اسلامي وهن قلمداد مي شود که اگر ما هم همينطور منفعلانه پيش برويم کم کم نماز و روزه هم وهني مي شود و فروع دين را هم بايد کنار بگذاريم!
پاسخ

سلام. من پوزش مي خواهم از اين که هنوز فرصت پيدا نکردم، به سئوالات شما پاسخ تفصيلي دهم؛ اما ان شاء الله پاسخ تفصيلي خواهم داد. اجمالاً عرض کنم که گوهر دين اسلام، فطري است و لذا بايد احکام آن، لااقل توجيه عقلي و عقلائي داشته باشد تا فطرت و وجدان و عقل در تعارض نيافتد. سنگسار در روزگاري مي توانسته است، توجيه عقلائي داشته باشد؛ اما امروزه توجيه عقلائي ندارد. غرض از مجازات، بازدارندگي و برخورداري از نتايج مثبت است؛ اما اگر در روزگاري يک مجازاتي چنين خصلت هايي را از دست داد، مورد تأييد دين نمي تواند باشد. قياس سنگسار که يک مجازات اجتماعي است با نماز و روزه که مناسک فردي است و در ارتباط با خدا انجام مي شود، صحيح نيست. موفق باشيد.
+ سارا 
سلام عليکم
چطور ميشود دسترسي پيدا کرد به متن اين پايان نامه؟
من دنبال جواب در اين زمينه هستم به شدت
خيلي جدي
جدي تر از هر چه فکر کنيد
ممنون ميشم جواب بديد
ايميلم از دسترس خارج شده ، فقط فيسبوک در دسترس هست الان

https://www.facebook.com/sara.alikhani1

اگر خبري بدهيد يک دنيا ممنون ميشم
پاسخ

سلام. رساله وي در کتابخانه دانشگاه قم موجود است.

سلام دکتر.

خيلي ممنون از مطالب خيلي خوبتان.خيلي استفاده مي کنم.

دانشجوي کارشناسي ارشد علوم قرآن وحديث ترم دوم هستم موضوع پايان نامه را مي خوام انتخاب کنم اگه راهنمائيم کني بسيار ممنون ميشم.

دانشکده اصول الدين دزفول

عربي متوسط زبان ضعيف کارمند هستم يک شيفت وقتم آزاد هست
در صورتي که يکي از موضوعات به روز باشدومنابع کافي در دسترس داشته باشد بهتر است لطفا اگه بزرگواري کرديد وجوابمان به آدرس ايميل يا در يکي از نظرات وبلاگمان قرار دهيد.

+ بانو 
اي کاش دينداران اين موارد را به دست بشر مي سپردند و دست از سر مردم برمي داشتند. آخر اين چه رسمي است که پس از به خاک سياه نشاندن عده ي زيادي از مردم به فکر اصلاح مي افتيد و آخر هم همان چيزي را مي گوييد که بشر خود سال ها بدان دست يافته است؟ فقط اين وسط نسل ها را قرباني مي کنيد. اصلا اجازه دهيد همان غيراخلاقي بمانند تا توسط عقل سليم مردم خود به خود ترک شوند.
+ رضا 
جناب نکونام عزيز از اينکه نقد بنده رو مورد عنايت قرار داديد ممنونم. در خصوص بند دوم فرمايش شما بايد عرض کنم، من دنبال رد و يا تاييد موضوع اجراي مجازات شرعي نبوده و نيستم، اما پاسخ ارائه شده را در کنار ديگر پاسخ ها مطرح در اين باب ارج مي نهم. همانطور که عرض کردم اين موضوعي دراز دامن است و در اين مختصر نمي گنجد؛ (ادامه در پست بعدي..)
پاسخ

من هم از توجه شما تشکر مي کنم و هم از ادب شما. من به نکته مورد عنايت شما توجه دارم. خودم هم خيلي دغدغه دارم که از آموزه هاي ديني و قرآني تفسيري به دست بدهيم که واقعي و در عين حال قانع کننده باشد و به شيوه اي منطقي و عقلاني از ارزش هاي ديني دفاع کند. تلقي من اين است که احکام اسلامي دو دسته اند: عقلي و عقلائي. احکام عقلي يعني همان احکامي که به حسن و قبح عقلي بر مي گردد و احکام عقلائي عبارت از همان قراردادهايي است که جامعه بشري براي تنظيم روابط خود مقرر مي کند. اينها از سوي انبياء امضاء مي شود و جنبه ديني و شرعي پيدا مي کند. اين احکام تا جايي که با احکام عقلي تعارض نداشته و قابليت پذيرش اجتماعي داشته باشد، معتبر است و اجرا مي شود؛ اما هرگاه با آن احکام تعارض پيدا کرد و پذيرش اجتماعي اش را از دست داد و امکان اجرا پيدا نکرد، بايد بديل هاي مناسبي را يافت و اين بر عهده کارشناسان ديني و اجتماعي متولي تقنين و تصويب قوانين است.
+ آرامش 


به نام خدا و باسلام و عرض تبريک

انشاءالله که همه پايان نامه هاي شما با نمره بالاي 19 و درجه عالي دفاع شوند.

+ رضا 
آقاي دکتر، يک سوال از حضورتان دارم؛ ايشان در يک پايان نامه اين همه موضوع را رفع شبهه کرده اند! به گمان بنده هر يک از موارد بر شمرده شده در همين سه دسته از شبهات(منظور سطور پاياني نگاشته جنابعالي) خود دريا دريا مطلب است، مثلا در خصوص حکم اعدام که جزئي کوچک از موضوع "غيراخلاقي بودن خشونت در مجازات­هاي دنيوي" ست؛ بحث هاي عميقي در دنيا در جريان است که آيا حقيقتا حکم اعدام موثرترين راه براي "اجراي عدالت" است و آيا اعدام مجرم در عصر حاضر "درس عبرت" است؛ شاهد زنده اين ادعا، مخالفت با حکم اعدام دو موتورسوار بود که در پارک هنرمندان چند ماه پيش به دار کشيده شدند؛ در فضاي مجازي نه تنها نشاني از عبرت نبود بلکه حس ترحم به آن دو جوان موضوع را کاملا از مسير خود خارج کرد. مثال ديگر عدم امضاء حکم اعدام صدام حسين توسط جلال طالباني است؛ مگر "مام جلال" خاطره تلخ کشتار کردهاي حلبچه را فراموش کرده بود! يا اينکه قضيه اعدام يک جاني در عصر حاضر عميق تر از به دار کشيدن يک مجرم است! از سوي ديگر بايد در نظر داشت بسياري از مباحث صرفا از طريق موضوعات درون ديني قابل رفع و رجوع نيست، بلکه مباحثي بين رشته است مثلا در خصوص همين موضوع اعدام، بايد از منظر جامعه شناختي، اقتصادي و... موضوع را بررسي کرد. مثالهايي که عرض کردم "نمي از يم" يود. لذا اگر ايشان حداکثر به يکي از شبهات پاسخي مکفي از زوايايي مختلف داده باشد بايد گفت رستم دستاني است!

پاسخ

من قبول دارم که بحث درباره اين موضوعات بسيار است و در يک رساله پرداختن به آنها به تفصيل ميسور نيست. به باور من، رويکرد حضرت امام در احکام شرعي بهترين رويکرد بوده است که تشخيص مصلحت را بر آنها حاکم کرد. بر اين اساس، هرگاه مصلحت در عدم اجراي مجازات شرعي باشد، بايد آنها را تعطيل کرد و دنبال جانشين هايي براي آن بود؛ چنان که احکام سنگسار و جزيه و مانند آنها اين گونه شده است.
کاربر گرامي، سلام
در تاريخ يكشنبه 27 اسفند 91 نوشته ( بُعد اخلاقي آموزه­هاي قرآن) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.