درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ مهناز 
با سلام
استاد بنده نظرات شمادرباره زبان قرآن به عرب عصر جاهليت را مطالعه کردم.ميخواستم درباره معجزه بودن قران در 1400سال پيش و الان را بدانم.لطفا کامل برايم توضيح بدهيد.رشته من فني مهندسي است.
پاسخ

به نام خدا و با سلاممعجزه قرآن در اين بود که در روح و جان مردم تأثير گذاشت و آنان را از افرادي متوحش به انسان هايي اخلاقي چون امام علي(ع) و ابوذر و سلمان تبديل کرد. موفق باشيد.
+ ميثم بازاري 
سلام
نظر شما درباره ي اين که در ميان سوره هاي مکي ايات مدني وبالعکس وجود دارد يا ندارد،چيست؟
ممنون
پاسخ

سلام. به نظر من نه تنها هيچ سوره اي ممزوج از مکي و مدني وجود ندارد،‌ در هيچ سوره اي آياتي که به تاريخ هاي مختلف باشد، وجود ندارد. سوره ها يا دفعي النزول بودند که قريب به تمام سوره ها اين طور بودند و يا اگر قليلي هم تدريجي النزول بودند، فقرات آنها پي در پي نازل شده و وقتي بسم الله نازل مي شود، سوره قبلي به کلي تمام شده بود و سوره جديدي آغاز شده بود. موفق باشيد.
+ کياني 
سلام جناب استاد
وبلاگي رو ميخونم که در چند پست اخير در خصوص قرآن و پيامبر ص ، تشکيک هايي رو وارد کردن و به نوعي طرز تفکر و نگاه دکتر سروش رو توصيه ميکنن... نويسنده ادعاي تدبر در مفاهيم قرآن رو داره و من حس ميکنم طرز برخوردِ افراطي عده اي باعث رشد نوعي حس مقاومت در وجود ايشون شده و عليرغم ادعاي آزاد منشي که دارن براي مقابله با آنان، دست به دامان افکار ديگراني شده که از اساس قران و عصمت پيامبران رو خدشه دار ميکنن !
ممکنه به مطالبشون نگاهي بندازين و جوابي در خور بهشون بدين.
آدرس وب ايشون رو در انتها ميذارم.
سپاسگزارم.
http://anaarian.blogfa.com/
پاسخ

سلام. از لطف شما ممنون. سر فرصت نگاه خواهم کرد. شما هم مي توانيد وبلاگي داشته باشيد و در اين زمينه مطالب مفيدي را منتشر نماييد. ارادتمند
+ محقق 
سلام اقاي دکتر
لطفا اگه ميشه ادرس ايميلتونو بدين
از طريق سايت تون نتونستم پيداش کنم
ممنون
پاسخ

سلام. آدرس ايميلم: jnekoonam@gmail.com
+ محمد جاني پور 
با سلام
لطفاً توفيق عضويت در سايت را نيز براي بنده فراهم کنيد
با تشکر
پاسخ

سلام عضو شديد
+ زهرا محمودي 
بنده نتوانستم خاص بودن مخاطب و عام بودن هدايت رساني و نه عام بودن مخاطب را درک کنم. اگر قرآن در عصر نزول با "هدف هدايت جهانيان" نازل شده است، ديگر حق ندارد هنگام سخن گفتن تنها به مخاطبان حاضر خود بينديشد. همانطور که گاهي سخنراناني با هدف ضبط صدا و پخش آن براي همه مردم در جلسه اي سخن مي گويند. اين کاملا طبيعي و لازم است که اگر لازم شد نکاتي را نيز براي عموم مردم متذکر گردد هرچند حاضران در جلسه آن را درک نکنند.
من نمي توانم به قرآني تکيه کنم که تنها مخاطبان حاضر خود را ديده و براي من فقط به عنوان "هدفي ضمني" در زمان و مکان ديگر نيز هادي باشد.
به نظر بنده موضوع قرآن با "هر کتاب ديگر" فرق مي کند. حتي با سخنان امير المومنين در مسجد کوفه نيز قابل قياس نيست؛ چه که اينها هدف اصلي خود را اصلاح هم عصريان خود مي دانند و معتقدند هر دوره اي امامي دارد؛ هرچند به طور ضمني براي مردم ديگر زمانها نيز مفيد است. اما نص الهي تنها يکي است و ذکر للعالمين است.
پاسخ

چند نکته: 1. درک اين که مخاطب قرآن در دوره مکي مشرکان قريش و در دوره مدني مردم مدينه است، سخت نيست. به آيات سوره ها مراجعه فرماييد و خطابات آيات و نيز موضوعات آنها را دقت کنيد. بعد به اين سئوال پاسخ دهيد که آيا خطاب به عرب حجاز عصر پيامبر و درباره موضوعات مطرح ميان آنان است يا نه؟ 2. شما پذيرفته ايد که خطبه هاي حضرت علي(ع) در مسجد کوفه خطاب به مردم کوفه در آن زمان است. حال از شما مي پرسم، چطور شما به خطبه هايي تکيه مي کنيد که مخاطبانش تنها آن مردم هستند؟ اگر به خطبه هاي امام علي(ع) در عين حالي که مخاطبان خاص داشته، تکيه مي کنيد، به قرآن نيز همين گونه تکيه بفرماييد. 3. قرآن اگر از جهاتي با ساير متون و کتب فرق داشته باشد، هرگز از اين جهت که به زبان عربي است و ناظر به مخاطبان زمان و مکان نزولش هست و موضوعات مطرح ميان آنان را مورد توجه قرار داده، هيچ تفاوتي با ساير متون و کتب و از جمله خطبه هاي امام علي(ع) ندارد.