تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ بانو 
سلام. چون دو کامنت اخيرم را با تاخير تاييد کرديد گمان کرده بوم که سانسور شده اند.
در تناظر با اولا و ثانيانتان:
اولا من فکر نمي کنم مسائل زنان عموما و مخصوصا مساله قواميت مردان به زنان از مسائل عادي و روزمره هستند که هرکسي قدرت شخيصشان را دارد و تخصصي در اين رابطه وجود ندارد. اين مساله را در کنار نفي حرج بر ضعيفان و... که کودکان و کم سوادان هم آن ها را مسلم مي دانند نمي توان گذاشت.
ثانيا؛ اولا: من قبول دارم که قرآن به مثابه ي خطابه بوده و اين تخصص ها در آن زمان وجود نداشه است. اما شما در اين پايان نامه ادعايي براي کاربرد آن گزاره ها در عصر حاضر را مطرح مي کنيد. عصري که کاربرد گزاره ها را متخصصان بررسي مي کنند نه يک کتاب و يک خطابه. ثانيا: البته که شما و امثال شما که متخصص اسلام هستيد، متخصص فهم گزاره هاي قرآني هستيد و صاحب تشخيص. اما تشخيص اين امر که کدام گزاره فراتاريخي است (به فرض وجود گزاره ي فراتاريخي)، دو مرحله را مي طلبد: 1- فهم مراد گزاره هاي قرآن 2- تشخيص اينکه آن گزاره امروز نيز کاربرد دارد يا خير.
متخصصان علوم قرآني نوعا فقط در زمينه ي اول علم دارند و زمينه ي دوم بستگي به موضوع گزاره به متخصصان مختلف مربوط است.
پاسخ

سلام چنان که عرض کردم، نظر به اين که قرآن يک متن تخصصي نيست، فهم گزاره هاي آن که آيا تاريخي است يا فراتاريخي، هيچ دشواري ندارد. اگر گزاره اي به تاريخ پيوسته باشد و براي شرايط حاضر قابليت اجرايي نداشته باشد، تاريخي است. مثل احکام برده داري.
+ بانو 
اگر شما از من براي سردرد فرضي تان نسخه طلب مي کنيد، من هم از افراد غير متخصص درباره ي مسائل زنان طلب نسخه و دليل مي کنم. فکر مي کنم حکمتي دارد اين تخصص هاي مختلف و وقت و عمر
افراد ارزشمندتر از آن است که خود را در خطا و آزمونِ ناشي از مشورت با غيرمتخصصان درگير کنند.
پاسخ

مطلب شما در کامنت قبلي پاسخ داده شد.
+ بانو 
بنابراين شما لزوم رجوع به متخصصان را انکار مي کنيد. شما براي بيماري ها از پزشک دليل طلب مي کنيد؟ يا به تجربه و تخصص و مطالعه ي فراوانش اعتماد مي کنيد؟ مسائل انساني از جمله مسائل زنان نيز به همين منوال است؛ وابسته به تاريخ و ژنتيک و جامعه شناسي و...حيطه هايي که دانشجو و متخصص علوم قرآن نوعا از آن ها کم اطلاع است.
پاسخ

اولاً، لزوم به متخصص براي کساني که تخصص ندارند، امري ضروري و عقلائي است. منتها در امري که تخصصي باشد. آيا شما در شناخت اين که امور عادي و روزه مره خود را انجام بدهيد، به متخصص مراجعه مي کنيد؟ ثانياً، هر امر تخصصي را بايد به متخصص خودش مراجعه کرد. مراجعه در امر بيماري به مهندس معقول نيست. بلکه بايد به پزشک مراجعه کرد. آنچه من در خصوص قرآن عرض کردم، اين است که: اولاً، قرآن يک کتاب تخصصي مثل فقه و فلسفه و نجوم و فيزيک نيست؛ بلکه مجموعه اي از خطابه هايي است که خطاب به توده عرب حجاز نازل شده و براي فهم توده مردم بوده است؛ لذا فهم متن قرآن براي توده عرب ممکن و ميسور بوده است و حاجتي نبوده است به متخصصي مراجعه شود. ثانياً، من و امثال من که متخصص در علوم قرآن هستيم، تخصص در تشخيص موضوعات قرآن را داريم و حاجتي نداريم براي فهم گزاره هاي قرآني به متخصص مراجعه کنيم. آري،‌ اگر در فهم موضوعي ناتوان بوديم و اشخاص توانمندتر از خود يافتيم، بايد به آنان مراجعه نماييم.
+ بانو 
تشخيص تاريخي بودن يا فراتاريخي بودن يک گزاره وابسته به تخصصي بودن يا غيرتخصصي بودن آن گزاره نيست.
اگر زمان به وجود آمدن قرآن، فردي درباره ي تمام مسائل انسان اظهار نظر مي کرده است، الان تخصصي براي هر يک از حيطه هاي مورد اشاره ي قرآن وجود دارد. قابل استفاده بودن يا نبودن گزاره هاي قرآني وابسته به نظر متخصصين است، نه اينکه طبق روال کذايي افرادي به خودشان اجازه دهند درباره ي همه چيز امر و نهي و توصيه اي داشته باشند.
توضيح شما درباره ي قيموميت مردان خود نشان مي دهد که بايد اين حيطه ها را به متخصصين وانهاد.
پاسخ

هر اظهار نظري منوط به اين که از ادله معتبري پشتيباني شود، اعتبار علمي دارد. صرف نظر از اين که چه کسي آن را اظهار کند. درباره قيوميت مردان بر زنان نيز شما طالب دليل باشيد. به صرف اين که يک نظري خلاف مشهور است، دليل بر بي اعتباري آن نيست.
+ فارغ التحصيل 
إإإإإإ واقعا چه خوش شانسن بعضيا!!! ما گفتيم از 17 بيشتر نميدن اين داورا با اون بک گروند تصويب موضوع.
+ بانو 
دقيقا به همين خاطر نياز به علوم کذايي است. مثلا اينکه مساله ي قواميت مردان بر زنان ناظر به شرايط و مصاديق آن زمان است يا مي تواند به تمام مردان و زنان تسري داده شود (با يک ديدگاه مومنانه)، تخصص افرادي مانند جامعه شناسان و متخصصان مسائل زنان است نه دانشجوي علوم قرآني.
مشخص کردن تاريخي بودن يا فراتاريخي بودن گزاره ها (اگر بپذيريم که چيزي به نام گزاره ي فراتاريخي وجود دارد)، مربوط به متخصص آن نوع گزاره هاست.
پاسخ

قرآن خودش يک کتاب تخصصي نظير کتب حقوقي و فقهي و جامعه شناختي و روان شناختي و مانند آن نيست تا نياز افتد براي تشخيص تاريخي يا فراتاريخي بودن گزاره هاي آن به تخصص خاصي نياز باشد. همين که ملاحظه شود، آن سنت ها و فهم هايي که در گذشته بوده، امروز نيست و نمي تواند باشد، کافي است که دانسته شود، آنها مربوط به گذشته اند. براي مثال احکام برده داري را هيچ نيازي به علوم نداريم که تشخيص دهيم مربوط به گذشته است و امروزه قابليت اجرا و حتي طرح ندارد. قواميت مردان بر زنان هم که در قرآن از آن سخن رفته، به معناي نگهباني مرادان از زنان خود است که به فحشاء نيافتند و حافظ غيب يعني فروج خود باشند. البته زدن زنان مربوط به گذشته است و امروزه زدن هرگز به عنوان يک شيوه تربيتي و تأديبي مورد تأييد نيست. روزگاري دانش آموزان را فلکه مي کردند و هيچ عيب شمرده نمي شد؛ اما امروزه قابل قبول نيست. زدن زنان نيز از آن جمله است.
+ بانو 
به نظرم تشخيص اينکه کدام يک از آيات قرآن( و کلا هر گزاره اي) تاريخي هستند و کدام يک فراتاريخي برعهده ي تاريخ دانان، جامعه شناسان، روانشناسان، حقوق دانان و فلاسفه ي اخلاق است. کاش در پست ديگري به چگونگي تشخيص آياتي که به گمان شما يا شاگردتان فراتاريخي اند مي پرداختيد.
پاسخ

مراد از گزاره هاي تاريخي همان گزاره هايي است که ناظر به مصاديق و حوادث خاص عصر گذشته است و به اصطلاح عبارت از گزاره هاي خارجي است. اينها نيازي به مطالعه آن علومي که فرموديد، ندارد.
+ م ح 
باسلام وسپاس از وقتي که براي دانشجويان صرف مکنيد .
در مورد موضوع پايان نماه مديريت خود درقران راهنمايي مي فرماييد ؟براي تبديل شدنش به مسئله چه توصيه اي ميفرماييد ؟
ممنون از لطفتان
پاسخ

سلام. از لطف شما ممنون. به اين اجمال که فرموديد، چيزي نمي توان گفت.
+ فارغ التحصيل91 

دفاعيه اش ميشه اين مدلي يييييييييييييييييييييييييي!!! خخخخخخخخخخ
لطفا نمره اش رو هم بذارين که ما خ خ مشتاقيم
+ قاين 
سلام استاد، خسته نباشيد. به نظرم بايد خيلي جالب شده باشه. براي من که علامت سئوال شد که ببينم اين آيات رو چطور به تفسير فراتاريخي نشانديد. مثلا آيه پايين آوردن صدا نزد پيامبر و يا مباهله و يا زنده به گور کردن دختران؛ مشتاق شدم پايان نامه رو ببينم.
پاسخ

سلام. شما خسته نباشيد. البته برخي از موارد را به صورت تکلف آميز ربط داده است.