• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : برتري هاي دين اسلام(5)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عليرضا 

    با سلام

    استاد گرامي در آيه 75سوره انعام خداوند ارائه ملکوت آسمانها و زمين را با فعل مضارع (نري) بيان کرده است و احتجاج هاي آينده در ايات 76تا78 سوره انعام جلوه هاي اين ارائه ملکوت آسمانها و زمين به ابرهيم ع هست. يعني بر پايه ايه75انعام ملکوت اسمانها و زمين به ابراهيم ع ارائه شد و ارائه نشان دادن است نه تفهيم مفهومي ؛ چنان که پيامبر ص در معراج با رويت قلبي حقايق را مشاهده کرد:(ما کذب الفواد ما راي). و سياق آيات سوره انعام نشان مي دهد که حضرت ابراهيم ع آن مشاهدات قلبي خود را به صورت احتجاج و هدايت از راه علم حصولي به ديگران فهماند. اما در آيه 185اعراف که خطاب به مشرکان هست با فعل ينظرو آمده است و بين رويت و نظر کاملاً فرق هست، چون ممکن است که نظر به رويت ختم نشود. اما جنابعالي در مقاله سماوات فعل نري را ينظرو يکسان دانسته ايد.


    پاسخ

    سلام. مراد از ملکوت آسمان ها همين خود آسمان ها يعني اجرام سماوي هفتگانه است که در آسمان بالاي سر قابل مشاده است. رؤيت و نظر کردن اينها نيز به معناي مشاهده با چشم سر است و هيچ ربطي به درک قلبي ندارد. حضرت ابراهيم نيز زهره و ماه و خورشيد را در همين آسمان بالاي سر مشاده کرده بود و مراد از ملکوت همين ها بودد. موفق باشيد
    + عليرضا 

    با سلام

    استاد گرامي در مورد ايات172و173اعراف مفسران در مورد اخذ ميثاق ، آراي متفاوتي دارند مثل عالم ذر؛ موطن عقل؛ جايگاه وحي ؛ تمثيل؛ ملکوت؛ عالم ارواح؛ و فطرت. نظر جنابعالي در اين زمينه چيست؟

    پاسخ

    سلام. مراد يک گروهي از بني اسرائيل است؛ نظير آن هفتاد تني که حضرت موسي آنان را به کوه طور برد تا خدا را ببينند و آنان با ملاحظه حرکت کوه به وجود خدا پي بردند و به وجود خدا اعتراف کردند. آيه تمثيل نيست و مربوط به عالم ذر و ارواح و فطرت هم نيست؛ بلکه مربوط به همين عالم دنياست. موفق باشيد.