سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

حرمت «امر به معروف و نهی از منکر» بیزارکننده از دین

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و لازم است همه به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

جعفر نکونام امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف قبل از اینکه یک وظیفه شرعی باشد، یک وظیفه انسانی‌ست و ما زمانی که عیبی را از دیگران می‌بینیم، باید آن را بیان کرده و به او تذکر دهیم.
وی افزود: امام صادق(ع) هم در این زمینه می‌فرمایند «بهترین دوست کسی است که عیب‌های دوست خود را بیان کند تا او در رفع آنها بکوشد» بنا‌بر‌این ما نیز باید با تکیه بر فرمایش ائمه اطهار(ع) این کار را انجام دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم امر به معروف را سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و ابراز داشت: اگر چنین اهتمامی در جامعه باشد و همه به امر به معروف توجه کافی داشته باشند، بسیاری از مشکلات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی کاهش‌ می‌یابد اما بی‌تفاوتی ما نسبت به مشکلات اخلاقی سبب ترویج و گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.
نکونام خاطرنشان کرد: همه باید به این امر مهم توجه داشته و گروهی در این زمینه کار کنند و به گونه‌ای باشد که تاثیر خود را در جامعه بگذارد، چون بی‌تفاوتی به این موضوع نزد خداوند نیز گناهی نا‌بخشودنی است.
وی خواستار امر به معروف با زبان نرم شد و تاکید کرد: اگر بتوانیم این کار را با زبانی نرم انجام دهیم و افراد را اصلاح کنیم، بهترین کار را انجام داده‌ایم و مناسب‌ترین راه را رفته‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید با ظرافت خاصی انجام شود تا تاثیر‌گذار باشد، اضافه کرد: اگر در جایی بخواهیم این کار را انجام دهیم و سبب شود که افراد از اسلام و دیانت بیزار شوند، این عمل حرام تلقی می‌شود.
نکونام گفت: باید با استفاده از دانش های جامعه‌شناسی و روان شناسی و علوم تربیتی شیوه های مناسب امر به معروف و نهی از منکر به متولیان این مهم آموزش داده شود تا سبب کاهش ناهنجار‌ی های اخلاقی و اجتماعی شود و گرنه خود همین امر به معروف و نهی از منکر به ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی دامن خواهد زد.
منبع