سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

نقد نقد نصف بودن دیه زن

در کانون گفتمان قرآن در رد این سخن من که نصف بودن دیه زن سنتی بوده است که قبل از اسلام وجود داشته و چون به اصل عدالت تنافی نداشته اسلام آن را امضا کرده مطلبی نوشته شده است که اصل آن مطلب و پاسخ اینجانب به آن را در اینجا مطالعه می کنید.

[QUOTE=m2babaey;470]پس شما می فرمایید اسلام برای این حکم حکمتی در نظر نگرفته و همین طور چون سنت عربی بوده آن را امضا کرده است صرفا به خاطر اینکه مشکلی برای عدالت پیش نمی آید. ولی تا آنجا که من می دانم وقتی کاری نه فایده زیاد داشته و نه ضرر زیاد اسلام در مورد آن سکوت می کرده است. مگر نعوذ بالله می شود گفت که آمدن این آیه در قرآن عبث است.
به علاوه شما می فرمایید اگر پیامبر در شرایط امروز مبعوث می شد چنین قانونی وجود نداشت.
اولا مگر پیامبر این احکام را از خودشان در می آوردند؟
ثانیا مگر خداوند از وضعیت مردم در 1400 سال آینده آگاه نبودند؟
ثالثا مگر در آن زمان تمام مردان زن و بچه داشتند و شوهر هیچ زنی فلج نبود و هیچ مردی کشته نمی شد؟[/QUOTE]

در پاسخ باید گفت:
اولاً اینجانب نگفته است که حکم مذکور بدون غرض و حکمت بوده است. بلاخره غرض و حکمتی داشته ولی آن نه چیزی که شما فرمودید و نقض پذیر است. در هر جامعه ای اعم از دینی و غیر دینی اگر قانونی وضع می شود، برای تعریف روابط و رفتار اجتماعی بر اساس آن است.
ثانیاً هر پیامبری سیره جاری عقلا را تا جایی که با اصول فطرت و عقل و عدالت ناسازگار نباشد، امضا می کرده است و بر این اساس بوده است که ادیان مختلف الهی با آداب و سنن و احکام متفاوتی پدید آمده است. به موجب آن باید گفت: اگر پیامبری در این عصر نیز مبعوث می شد، آداب و سنن جاری این عصر را تأیید و امضا می کرد.
ثالثاً هر پیامبری احکام و معارفی را که امضا یا بیان می کند، نظر به افراد قوم زمان خود دارد و متناسب با مقتضایات و حاجات آنها سخن می کند؛ چنان که متناسب با عصر نزول به مردم آن زمان گفته شد، به عنوان وسیله نظامی اسب تهیه کنید و طبیعتاً در این عصر هزاران گله اسب می تواند، وسیله نظامی باشد. در این زمان موضوعاتی چون تلقیح خارج از رحم و شبیه سازی و مانند آن مطرح شده است و در باره خصوص آنها آیه و روایتی نیست. روشن است که برای تسری احکامی که در عصر نزول بوده است، باید به مناط و ملاک آن احکام مراجعه کرد و با توجه به آنها حکمی متناسب با این عصر استنباط کرد.
رابعاً زنی که شوهر فلج دارد و خرجی شوهر و فرزندانش را تهیه می کند، به عنوان مورد نقض فلسفه ای ذکر شد که شما برای نصف بودن دیه زن یاد کردید. گفته شد، فلسفه آن این نبوده است که چون مرد خرجی زن و بچه می دهد.
خامساً مگر نصف بودن زن چیزی بوده است که پیامبر اسلام(ص) آن را بیان کرده است. این سنت قبل از اسلام هم بوده است و این سنت در میان قوم امیّ یعنی بدون کتاب آسمانی قریش وجود داشته است. اساساً چندان نمی توان احکامی را یافت که قبل از اسلام در میان قریش نبوده باشد و پیامبر اسلام(ص) از نو تأسیس کرده باشد. قریب به اتفاق احکام اسلام پیش‌تر بوده است. کاری که پیامبر اسلام(ٌص) کرده است، تکمیل و اصلاح آن احکام یا برداشتن برخی از سنن باطل قبل بوده است.