سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

ابزارها و راهکارهای پژوهش قرآنی در اینترنت

 در این پست طی مقاله ای از آقای احمد اکبری ابزارها و راهکارهای پژوهش قرآنی در اینترنت گزارش شده است.

نویسنده : احمد اکبرى

10 دی 1383
   
اگر اهل تحقیق و مطالعه باشید، حتماً تاکنون براى پژوهش درباره یک موضوع کلى یا جزئى در جستجوى منابع مورد نیاز خود بوده‏اید. اطلاع از منابع، شناسایى و در نهایت دسترسى و استفاده از آنها مهم‏ترین مراحل تحقیق و پژوهش شما به حساب مى‏آیند.
بدیهى است که هر قدر منابع مورد نظر نظامندتر، سامانیافته‏تر و کارآمدتر باشند، شما را در امر پژوهش بیشتر یارى مى‏دهند. در این مسیر، شیرینترین لحظه، زمانى است که با خیالى آسوده منابع را دریابید و با بهترین ابزار و امکانات و راحت‏ترین فهرست‏ها بتوانید مطالب دلخواه خود را تهیه و تنظیم نمایید. آنچه را که تا کنون به عنوان منابع تحقیق خود دنبال مى‏کردید، غالباً کتاب، مجلاّت و پایانامه‏ها بودند که براى دسترسى به آنها از راه‏هایى مانند: انواع فهرستِ کتابخانه‏ها، نمایه‏هاى مطبوعات و مقالات بانک‏هاى اطلاعاتى و نرم‏افزارهاى تخصصى، اقدام مینمودید.
در ابتداى پیدایش اینترنت در کشور ما و حضور آن در حوزه‏هاى مختلف علمى و پژوهشى، به ویژه موضوعات اسلامى، نمى‏توانستیم آن را یکى از منابع اصلى کارآمد بدانیم؛ اما با پیشرفت اینترنت، خاصه در حوزه‏هاى علوم اسلامى و عرضه منابع مختلف در آن، اینترنت به عنوان یکى از منابع مهم در کنار سایر منابع در زمینه مختلف پژوهشى به شمار آمد. بعد از آن، بخش قابل توجهى از همان منابع قبلى هم در اینترنت قرار گرفت و اکنون قابل استفاده است و در مورد بسیارى از متون و منابع، زمینه‏ها و امکانات پژوهشى خوبى هم فراهم شده است.
در دنیاى کنونى، کتاب مقدّس «قرآن کریم» نه تنها براى ما مسلمانان محترم است؛ بلکه هر پژوهشگر بى طرفى در دنیا به کتابى که بیش از یک میلیارد نفر به آن احترام مى‏گذارند، علاقهمند مى‏شود. شاهد این مدعا آن است که بیش از 70% صفحات اینترنتى قرآنى به زبان انگلیسى و تنها 17% از آنها به زبان‏هاى عربى و فارسى هستند. طبیعى است که اینترنت به عنوان یک رسانه جهانى، مخاطبان جهانى را در نظر بگیرد و زبان انگلیسى به عنوان پر مخاطب‏ترین زبان جهان، بیشترین مطالب در مورد قرآن کریم را به خود اختصاص بدهد.
قرآن‏پژوهى در تاریخ، داستان بلندى دارد. جالب است بدانیم قرآن در 900 سال قبل توسط «پیرلوونه رایل (1092 ـ 1165م)» به لاتین ترجمه شد. با آغاز جنگ‏هاى صلیبى و آشنایى بیشتر غرب با جهان اسلام و منابع اسلامى، تب و تاب پژوهش قرآنى در بین مستشرقان بالا گرفت. در غرب ده‏ها عنوان پایان‏نامه درباره موضوعات قرانى تألیف شده است، که البته در کشورهاى اسلامى هم این نهضت پژوهش و نگارش وجود داشته است و تفسیرهاى متعددى براى قشرهاى مختلف عرضه شده و پایان‏نامه و مجلات متنوعى به مباحث قرآنى پرداخته‏اند.
در این مقاله برآنیم که فارغ از معرفى پایگاه‏ها و توصیف محتوایى هر یک از آنها به صورت معمول، روش پژوهش، جستجو، شناسایى و دستیابى به مطالب قرآنى را پیش روى شما نهیم.
محور اصلى بحث، پایگاه‏ها و صفحات فارسى قرآن است و جز در موارد خاص به مطالب سایر زبان‏ها اشاره نمى‏کنیم.
اکنون شما اینترنت را دوست خود بدانید. براى پژوهش در زمینه قرآن و موضوعات وابسته به آن قبل از هر چیز باید معین کنید که دقیقاً به دنبال چه چیزى هستید؟ این امر به شما کمک مى‏کند که بدانید از کجا و چگونه و از چه ابزارى آغاز کنید. اگر چه این مرحله بسیار ساده به نظر مى‏رسد، اما از اهمیت زیادى برخوردار است.
در یک نگاه کلى، دو روش را مى‏توان پیش روى کاربران نهاد. البته واضح است که انتخاب هر یک از دو روش، به نوع مطلب و خواسته کاربر بستگى دارد. این دو راه عبارت‏اند از:
روش اول، مراجعه به موتورهاى جستجو و استفاده از آنها براى دستیابى به مطلب مورد نظر است، و روش دوم، مراجعه به فضاهاى طقه‏بندى موضوعى در اینترنت است که شاهراه‏هاى اطلاعاتى، فهرست‏هاى راهنما و دسته‏بندى‏هاى موضوعى در پایگاه‏هاى قرآنى و اسلامى را شامل مى‏شود.
در مورد روش اوّل مطلب خاصى را ارائه نمى‏کنیم؛ زیرا موتورهاى جستجو و قابلیت‏هاى آن یک موضوع کلى‏اند و به موضوعات قرآنى اختصاص ندارند. موتورهاى جستجو یک ابزارند؛ یعنى اطلاعات این پایگاه‏ها توسط کسى جمع‏آورى و طبقه‏بندى نشده است؛ بلکه ابزارى وجود دارد که اطلاعات داخل پایگاه‏ها را به صورت خودکار جمع‏آورى مى‏کند و صفحات اینترنت را بر اساس خواسته ما مرتب کرده، نمایش مى‏دهد، از این‏رو، در مورد اهمیت و جایگاه روش اوّل در اینجا به بیان مطالبى بسنده مى‏نماییم.
این روش، زمانى کاربرد بهینه دارد که موتور جستجوى مناسبى را برگزینید و در جستجو نیز واژگان کلیدى خوبى را انتخاب کنید. چنانچه موضوع تحقیقى شما، موضوعى تازه، به روز و جزئى باشد، استفاده از موتورهاى جستجو و شروع کار با آنها بهتر است. چون پایگاه داده‏هاى موتورهاى جستجو بسیار وسیع است باید موضوع تحقیقى و نیز واژگان کلیدى مرتبط با آن که در کادر جستجو درج مى‏شوند، کاملاً مشخص و جزئى باشد؛ زیرا با امتحان یک موضوع کلى در موتور جستجوى بزرگ، نتایج بى شمارى ارائه خواهد شد و قطعاً نتایج نامربوط در آنها بسیار خواهد بود. در حال حاضر، بهترین و مناسب‏ترین ابزار براى این کار موتور جستجوى «گوگل» است که امروزه به عنوان معروف‏ترین و قدرت‏مندترین موتور جستجوى وب شناخته شده و به تعبیر دیگر، براى عده زیادى از کاربران در سراسر دنیا، به صفحه اوّل اینترنت تبدیل شده است.
براى دستیابى به منابع بهتر و مناسب‏تر از قسمت جستجوى پیشرفته گوگل استفاده کنید. در این قسمت مى‏توانید کلمات و عبارات مورد جستجوى خود را به شکل‏هاى مختلف تعریف کنید و دامنه جستجو را به زبان، قالب هر پرونده (فایل)، زمان ارائه در اینترنت و جایگاه مطلب در صفحات وب محدود کنید. ضمن اینکه مى‏توانید جستجوى خود را به نشانى خاصى در اینترنت نیز محدود نمایید.
اما در روش دوم، فرض بر این است که شما مى‏خواهید از طریق دنبال کردن درخت موضوعات به مطلب مورد نظر خود برسید. براى این کار، چند محور به عنوان رؤوس اصلى خواسته‏هاى شما مدّ نظر است. محورهاى کلى که در این قبیل تحقیقات و پژوهش‏ها متصور است، عبارت‏اند از:
ـ متن قرآن و ترجمه؛
ـ تفسیر قرآن؛
ـ علوم قرآن؛
ـ مجلاّت و مقالات قرآنى؛
ـ کتابخانه و کتابشناسى قرآن؛
ـ پایان‏نامه‏هاى قرآنى.
الف ـ متن قرآن و ترجمه
متن قرآن کریم در اینترنت بسیار عرضه شده و به آسانى قابل دستیابى است که البته برخى از آنها همراه با ویژگى‏هایى متفاوت ارائه شده‏اند. براى دسترسى به آیات و سوره‏ها بهترین مورد، جایى است که سوره و شماره آن قابل انتخاب باشد و امکان مقابله بین متن و ترجمه -عملاً ترجمه‏هاى فارسى و انگلیسى- فراهم باشد و کاربر بتواند به‏سرعت متن را ملاحظه کند، ترجمه آن را ببینید و یا بین ترجمه‏هاى مختلف به مقایسه بپردازد. از این رو، پایگاه‏هایى که متن قرآن را همراه با اعراب به صورت فونت ارائه کرده‏اند، بهتر از پایگاه‏هایى هستند که متون را به صورت تصویر ارائه نموده‏اند که معمولاً هنگام نمایش از سرعت کمترى برخوردارند.
چنانچه امکان جستجو در متن قرآن با ترجمه‏ها نیز فراهم باشد، امر تحقیق به مراتب آسان‏تر خواهد بود، و کاربر با سرعت بیشترى به مطالب خود دست مى‏یابد.
براى این کار، پایگاه‏هاى زیر به عنوان بهترین پایگاه‏هاى داده در اینترنت معرفى مى‏شوند:
1. پایگاه الشیعه (http://www.al-shia.com/)
با امکان نمایش متن قرآن به صورت PDF و تصویر، و همچنین امکان مشاهده چهار ترجمه فارسى و جستجو در متن قرآن و ترجمه‏ها همراه با امکان شنیدن صوت آیه مورد نظر.
2. پایگاه قرآن مقدس (http://www.holyquran.net/)
با قابلیت جستجو در متن قرآن از طریق وارد کردن کلمه یا عبارت، محدود کردن دامنه جستجو به قسمتى خاص در قرآن.
3. پایگاه حوزه (http://www.hawzah.net/)
با امکان مشاهده متن قرآن و دو ترجمه فارسى آیة الله مکارم و استاد فولادوند و یک ترجمه انگلیسى همراه با امکان آشنایى با سوره‏ها از طریق کتاب «آشنایى با سوره‏ها»، تألیف استاد جواد محدثى.
4. پایگاه (www.usc.edu/dept/msa/quran/index.html)
براى مقایسه ترجمه انگلیسى یوسفعلى، شاکر و پیکثال با همدیگر به صورت آیه به آیه.
ب ـ تفسیر قرآن
به منظور استفاده از تفاسیر، نیاز اولیه کاربر دسترسى به متن تفاسیر و پس از آن، امکانات پژوهش در آنهاست. درباره ارائه متون تفسیرى شیعه پایگاه‏هاى زیر در اختیار کاربران قرار دارد:
1. پایگاه قرآن مقدّس (http://www.holyquran.net/)
متن کامل تفاسیر: المیزان، مجمع البیان، نورالثقلین و تقریب القرآن الى الاذهان در این پایگاه ارائه شده است.
2. پایگاه غدیر (http://www.ghadeer.org/)
این پایگاه شامل متن کامل ترجمه تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، تفسیر نور، تسنیم تفسیر قرآن آیة الله جوادى آملى و تفاسیر موضوعى و تک سوره‏اى از مرحوم شهید مطهرى و استاد قرائتى مى‏باشد.
3. پایگاه دانشگاه اسلامى (http://www.u-of-islam.org/)
متن کامل تفسیر التبیان، نورالثقلین، کنز الدقائق، تفسیر بنائى، تفسیر امام عسکرى و تفسیر عیاشى در این پایگاه قابل دستیابى است.
پایگاه‏هاى شیعى متأسفانه امکانات پژوهشى مناسبى براى متون اصلى تفسیرى خود فراهم نکرده‏اند. با این حال در پایگاه «قرآن مقدس» این امکان وجود دارد که کاربر تفسیر هر آیه را با انتخاب یکى از سه تفسیر المیزان، نورالثقلین و تقریب‏القرآن الى الاذهان ملاحظه نماید. ضمن اینکه ترجمه انگلیسى هر آیه نیز در کنار آن نمایش داده مى‏شود. همچنین در این پایگاه امکان کاوش در متن کتاب‏هاى تفسیرى و سایر کتاب‏هاى مربوط به علوم قرآن نیز فراهم مى‏باشد.
براى دسترسى به منابع تفسیرى اهل سنّت، به پایگاه الاسلام (www.al-islam.com) مراجعه کنید. آنچه در پایگاه‏هاى شیعى به عنوان یک نقطه ضعف نسبت به متون تفسیرى به حساب مى‏آمد، دقیقاً نقطه مقابله آن را در این پایگاه مى‏یابید.
امکانات پژوهش بسیار جالبى در این پایگاه طراحى شده است. گرچه بیشتر یا همه این قابلیت‏ها در برخى از پایگاه‏هاى دیگر اهل سنّت نیز وجود دارد، اما در این مجال همین یک پایگاه به عنوان بهترین محیط براى این جهت معرفى میشود.
در صفحه قرآن پایگاه الاسلام مى‏توان متن قرآن را به صورت تصویرى زیبا و خوانا همراه با قابلیت‏هاى ذیل ملاحظه کرد: امکان انتخاب سوره، شماره سوره، شماره آیه، نام قارى، ترجمه قرآن به شش زبانِ: انگلیسى، فرانسه، ترک، مالایى، اندونزیایى و هلندى و امکان انتخاب تفسیر مورد نظر از میان تفاسیر ابن کثیر، جلالین، طبرى و قرطبى. افزون بر اینکه تفسیر هر آیه به صورت جداگانه نمایش داده مى‏شود و اختیار اعراب‏گذارى متن تمام متون تفسیرى نیز در اختیار کاربر قرار دارد.
ج ـ علوم قرآنى
مباحث مربوط به علوم قرآنى را در دو پایگاه: حوزه (www.hawzah.net) و بلاغ (www.balagh.net) بیابید. نمودارهاى درختى و مباحث طبقه‏بندى شده نسبتاً مناسبى در هر دو پایگاه در این زمینه قرار دارد که از طریق درخت موضوعات و ریز موضوعات مى‏توانید به مطالب مورد نظر خود دست یابید.
پایگاه‏هاى دیگرى هم در این خصوص مطالبى را به صورت پراکنده آورده‏اند. در صورتى که دو پایگاه مذکور شما را از این جهت بى‏نیاز نکرد، بهتر است براى دسترسى به سایر مطالب، از طریق جستجو یا فهرست‏هاى مقالات قرآن اقدام کنید.
د ـ مجلاّت و مقالات قرآنى
مقالات قرآنى یکى از گزینه‏هاى مهم و برجسته‏اى است که مى‏تواند شما را در جهت تکمیل تحقیق و پژوهش بسیار کمک کند. مقالات و مجلات از این جهت قابل بحث‏اند که هر دو کاملاً با هم مرتبط هستند و به طور معمول مجلات ارائه دهنده مقالات مى‏باشند. براى این امر مى‏توان به دو طریق اقدام نمود:
1. نشریات و مجلات قرآنى را بشناسید و در صورتى که ـدر اینترنت نیز عرضه شده‏اند جداگانه به یکایک آنها مراجعه و هر یک را ملاحظه کنید، که البته این روش را به مطلوب به نظر نمى‏رسد.
2. مراکز تجمع و ارائه مقالات قرآن در اینترنت را بشناسید و چنانچه مقاله مورد نظر خود را نیافتید، به جستجو متوسل شوید.
براى دسترسى به این گونه مقالات، بهتر است چند پایگاه برجسته در این باره را به خاطر داشته باشید:
1. پایگاه اطلاع‏رسانى مرکز فعالیت‏هاى قرآنى دانشجویان کشور (http://www.iska.ir/)
این پایگاه، گزینه‏اى را به مقالات قرآنى اختصاص داده است و در حال حاضر، در دو بخش: فهرست مقالاتِ دهه هفتاد و نمایش مقالات تمام متن فعالیت مى‏کند. این پایگاه تا کنون 190 مقاله را با متن کامل ارائه کرده است.
2. جستجوگر پایگاه‏هاى شیعى (http://www.shiasearch.com/)
هم اینک، بخش مقالات گزینه قرآن در این پایگاه شامل 631 عنوان مقاله فارسى است که شما را به جایگاه آن در اینترنت هدایت مى‏کند. همه این مقالات بر اساس الفبا فهرست شده‏اند.
3. پایگاه بلاغ (http://www.balagh.net/)
پایگاه بلاغ، مقالات خوبى را با طبقه‏بندى موضوعى ارائه کرده است. این مقالات بیشتر از مجلات وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم گزینش شده است.
4. پایگاه حوزه (http://www.hawzah.net/)
گزینه قرآن پایگاه حوزه با توجه به نمودار درختى آن، شما را در این راستا کمک مى‏کند. گرچه بخش عمده‏اى از اطلاعات موجود در هر گزینه، گزیده‏اى از کتاب‏هاى معتبر است، اما این را نباید فراموش کرد که بسیارى از این گزیده‏ها خود یک مقاله مناسب به شمار مى‏آیند.
5. نرم‏افزارهاى موضوعى اینترنتى
با توجه به اینکه برخى از مطالب اینترنت اخیراً به صورت موضوعى در قالب لوح‏هاى فشرده عرضه شده‏اند، مى‏توان از لوح فشرده «قرآن در اینترنت» نسخه 3 به خوبى استفاده نمود. در این برنامه، 770 مقاله قرآنى به صورت تمام متن وجود دارد که براساس زبان، فهرست نویسندگان و فهرست موضوعات (در 24 موضوع) مرتب شده‏اند. این برنامه در آبان سال 1382 توسط شبکه اطلاع‏رسانى نور عرضه گردیده است.
براى دسترسى به مقالات از این طریق، ابتدا به پایگاه «حوزه» بروید و از طریق بخش جستجوى این پایگاه اقدام کنید. مهم‏ترین ویژگى این بخش آن است که متن کامل بالغ بر 0041 شماره مجله از 95 عنوان را در خود جاى داده و در آنها جستجو مى‏کند. خاصه اینکه بخشى از این مجلات، صرفاً قرآنى‏اند.
چنانچه از این طریق مطلب خود را نیافتید، بهتر است از طریق موتورهاى جستجو مانند «گوگل» پژوهش خود را سامان دهید.
هـ ـ کتابخانه و کتاب‏شناسى قرآن
گرچه برخى از کتاب‏هاى قرآن را کتب تفسیرى تشکیل مى‏دهند و در قسمت تفسیر به مهم‏ترین آنها اشاره شد، اما مى‏توان براى اطلاع از کتاب‏هاى موجود در اینترنت، به جستجوگر پایگاه‏هاى شیعى مراجعه کرد. این پایگاه بهترین جایى است که فهرستى از کتاب‏هاى قرآنى اینترنتى را فراهم آورده است. کتاب‏ها براساس سه شاخصه: وجود متن در اینترنت، فقط معرفى کتاب و امکان بارگزارى (دانلود) فهرست شده‏اند. کاربر قادر است از طریق الفباى عناوین و جستجو، به کتاب مورد نظر دست یابد. در جستجو، امکان تعیین دامنه بر اساس چگونگى کتاب در اینترنت یا تاریخ اضافه شدن کتاب به پایگاه نیز وجود دارد.
و ـ پایان‏نامه
در اینترنت پایان‏نامه‏ها فقط معرفى مى‏شوند و کمتر دیده مى‏شود که متن کامل پایان‏نامه‏اى در اینترنت یا جاى دیگر عرضه شود. آنچه مرسوم است و کاربرد هم دارد، معرفى پایان‏نامه همراه با چکیده آن است.
با این حال، به جرأت مى‏توان گفت در اینترنت درباره هیچ موضوعى از موضوعات علوم اسلامى به اندازه قرآن و تفسیر، پایان‏نامه معرفى نشده است. شما مى‏توانید از معرفى 1751 پایان‏نامه در پایگاه مرکز فعالیت‏هاى قرآنى دانشجویان کشور (www.iska.ir) اطلاع یابید.
همچنین 1000 پایان‏نامه در مقطع دکترا و کارشناسى ارشد قرآنى در پایگاه حوزه معرفى شده است، که براساس: موضوع، نویسنده، استاد راهنما، رشته‏هاى تحصیلى، دانشگاه‏ها و مراکز عالى آموزشى، سال‏هاى تحصیلى و زبان‏هاى عربى و انگلیسى مرتب شده است.
در خاتمه لازم است به این نکته اشاره شود که آنچه گفته شد مهم‏ترین محورهایى بودند که بیشتر پژوهشگران و محققان مى‏توانند در تحقیقات خود از آنها بهره ببرند؛ اما این مسئله هرگز به این معنا نیست که کارهاى دیگر پژوهشى که با موضوعات دیگرى نظیر هنر و قرآن، کارهاى گرافیکى و صوتى و تصویرى و هم‏خانواده‏هاى آن تحقیق به حساب نیایند، یا از ارزش کمترى برخوردار باشند. بنابراین، علاقهمندان به این مطالب نیز مى‏توانند در این جهت از اینترنت استفاده مطلوب را ببرند. عمده پایگاه‏هایى که از آنها نام برده شد، بخشى از فضاى حود را به این قبیل فعالیت‏ها و آثار اختصاص داده‏اند که در جاى خود قابل تقدیر و استفاده است.