سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

تشدید نظارت بر پایان نامه های دانشجویی

معاون آموزشی وزارت علوم ضمن تشریح مکانیزم‌های برخورد با پایان‌نامه های تکراری گفت: پایان نامه‌های تکراری که عینا کپی برداری شده اند فاقد ارزش علمی هستند و دانشجویانی که مرتکب چنین تخلفی می شوند با برخورد انضباطی و حتی اخراج مواجه خواهند شد.
حسین نادری منش در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: با راه اندازی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات که پایان نامه ها را گردآوری می کند، مشاهده پایان نامه های تکراری و مواردی نظیر آن نسبت به گذشته مشخص و به دانشگاه اطلاع رسانی می شود.
وی اظهار داشت: اما با وجود این پایان نامه‌ای که تکراری و عینا شبیه یک پایان نامه دیگر باشد ارزش و اعتبار علمی ندارد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه هر تحقیق علمی که توسط دانشجو ارائه می شود باید بدیع باشد گفت: ممکن است پایان نامه ای شبیه مورد دیگری باشد اما نتیجه متفاوتی به دست آورده باشد اما در برخی موارد که عینا همان تحقیق ارائه می شود که در این صورت فاقد ارزش و اعتبار است.
وی اظهار داشت: دانشجو با این پایان نامه نمی تواند نمره ای کسب کند و هر دانشگاهی برای مواجهه با این مشکل مکانیزمهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال برخوردهای انضباطی با دانشجویان صورت می گیرد این برخوردها در برخی موارد منجر به اخراج دانشجو نیز می شود.
نادری منش با تأکید بر اینکه اخلاق علمی و اصل صداقت باید در ارائه تحقیق علمی در اولویت باشد به مهر گفت: موارد کپی برداری از تحقیقات و پایان نامه ها در میان دانشجویان بسیار کم مشاهده می شود. تنها درصد ناچیزی از کل دانشجویان کارشناسی ارشد به این عمل اقدام می کنند بنابراین در عین حال که نسبت به این موضوع حساس هستیم نگران آن نیستیم.
وی اظهار داشت: با کنترل بیشتر بر روی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و حتی دولتی نظارت بر انجام این تخلف بیشتر می شود و برخوردهای لازم نیز صورت می گیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: رسانه ها نیز باید مراقب باشند که عده ای در شرایط کنونی به دنبال سوء استفاده هستند و می خواهند زحماتی که در دانشگاهها و آموزش عالی کشیده می شود را زیر سئوال ببرند.

منبع


منابع امتحانی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم

 دانشگاه قم در سال جاری اقدام به ثبت نام برای دکتری تفسیر تطبیقی کرده است و منابع امتحانی آن به این شرح است.

علوم حدیث
الف. مقدمة معجم رجال الحدیث خوئی، ب. الاضواء علی السنة المحمدیة محمود ابوریة، ج. دراسات فی الحدیث و المحدثین هاشم معروف حسنی

علوم قرآن
الف. مقدمه المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته آیة الله واعظ زاده، ب. البیان فی تفسیر القرآن آیة الله خوئی، ج. شبهات و ردود  آیة الله معرفت، د. مقدمه التفسیر الاثر الجامع  آیة الله معرفت

تفسیر قرآن
تفسیر سوره بقره از: الف. تفسیر المیزان علامه طباطبایی، ب. مجمع البیان طبرسی، و تفسیر جزء سی از التفسیر الکبیر فخر رازی

عربی
الف . امالی سید مرتضی،ب. صد خطبه اول نهج البلاغه

انگلیسی
مدخل های قرآنی و حدیثی دایرة المعارف اسلام انگلیسی (shorter)

اطلاعیه دانشگاه قم درباره نحوه ثبت نام به این قرار است:

دانشگاه قم در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر تربیت متخصصین و محققین مورد نیاز کشور و گسترش مرزهای دانش و فناوری، از بین داوطلبان واجد شرایط، طبق مواد مندرج در این اطلاعیه ذیل و بر اساس موازین و مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از طریق آزمون علمی(کتبی و مصاحبه)دانشجو می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت نام فایل اینجا را کلیک کنید.
فایلها
FormPHD.pdf 349.455 KB آگهی پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) تفسیر تطبیقی سال 1389دانشگاه قم Download


پیشنهاد مقطع فوق دکترای علوم قرآن و حدیث

جزئیات تازه‌تری از پیشنهاد ایجاد مقطع فوق دکترا در رشته علوم قرآن و حدیث (با ویرایش نویسنده)

گروه اندیشه: باید در مقطع فوق دکترای علوم قرآن و حدیث، مجالی برای پرداختن به تحقیقات میان رشته‏ای میان رشته‌ علوم قرآن و حدیث و دیگر رشته‌ها ایجاد کنیم تا کسانی که در رشته‌های دیگر دکترا دارند، نیز بتوانند به پژوهش‏های قرآنی و حدیثی اقبال کنند و چشم‏اندازهای جدیدی را در تحقیقات قرآنی و حدیثی فراهم سازیم. به طور طبیعی کسانی که در رشته‏های دیگر هستند، در صورتی می‏توانند به تحقیقات قرآنی و حدیثی بپردازند که دروس پیش‌نیازی را در زمینه علوم قرآن و حدیث گذرانده باشند.

دکتر «جعفر نکونام»، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفت‌‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اندیشه و علم خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در مورد تأسیس رشته فوق دکترای علم قرآن و حدیث، با اعلام مطلب فوق گفت: در حال حاضر ما مقطع فوق دکتری را در رشته‌های علوم پایه در دانشگاه تربیت مدرس و در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران داریم، ولی در رشته‌های علوم انسانی ظاهراً در ایران نداریم.

وی درباره مدرسان این مقطع اظهار کرد: مدرسان مقطع فوق دکترا هم طبیعتاً مدرسان دارای رتبه‌های دانشیاری و استادی خواهند بود و لزومی ندارد که خود مدرک فوق دکترا داشته باشند. در این مقطع، اهتمام به پژوهش است و سعی می‌شود که افراد توان‌مندی برای پژوهش تربیت شوند. ما این مقطع را در نشستی که هیأت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران و هیئت تحریره مجلات مربوطه و بسیاری از مشاوران انجمن حضور داشتند، پیشنهاد کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

نکونام در تبیین پیشنهاد خود ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که دوره فوق دکترا با همکاری انجمن علوم قرآن و حدیث ایران و دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایجاد و راه‌اندازی شود. مسئولان دانشکده الهیات دانشگاه تهران هم که در آن نشست حضور داشتند، از این پیشنهاد استقبال کردند و قرار شد تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن علوم قرآن و حدیث و دانشکده الهیات نوشته و امضاء شود و به دنبال آن مجوز لازم برای راه‌اندزای رشته فوق دکترا اخذ گردد و محل برگزاری این دوره نیز دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران باشد.

ما باید مجال و فضایی مانند دیگر کشورها برای رشته خودمان ایجاد کنیم تا برای افرادی که از هوش و ذکاوت برتر و توان‌مندی نظریه‌پردازی و تولید دانش برخوردارند، بتوانند در رشته علوم قرآن و حدیث به تولید علم و گسترش مرز دانش و نظریه‏پردازی بپردازند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوره فوق دکترا دوره‌ای صرفاً پژوهشی است که در این دوره کلاسی به آن صورت نداریم، مگر کلاس روش تحقیق که آن هم به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود. به طور عمده دانش‌آموختگان دوره دکترا به پژوهش می‌پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: واقعیت آن است که در میان فارغ‌التحصیلان دوره دکترا، بسیاری توان‌مندی پژوهش دارند و بسیاری هم این توان‌مندی را ندارند. ما باید مجال و فضایی مانند دیگر کشورها برای رشته خودمان ایجاد کنیم تا برای افرادی که از هوش و ذکاوت برتر و توان‌مندی نظریه‌پردازی و تولید دانش برخوردارند، بتوانند در رشته علوم قرآن و حدیث به تولید علم و گسترش دانش و نظریه‏پردازی بپردازند. نیز به برخی از تحقیقات دیگر، مانند تحقیقات میان‌رشته‌ای اهتمام ورزند.

دکتر نکونام در پایان گفت: بسیاری از موضوعات است که میان رشته علوم قرآن و حدیث و سایر رشته‌ها اعم از علوم انسانی و غیر علوم انسانی مشترک هستند. پس باید زمینه‏ای را فراهم کنیم تا کسانی که در دیگر رشته‏ها فارغ التحصیل شده‏اند، به تحقیقات میان‏رشته‏ای علوم قرآن و حدیث رو بیاورند. اگر ما بتوانیم از ابعاد و زوایای مختلف به تحقیق درباره علوم قرآن و حدیث بپردازیم، دانش علوم قرآن و حدیث طراوات و گسترش بیشتری ‌پیدا می‌کند.