چراغ جادو

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ سيد محسن موتورچي 

با سلام استاد گرامي و محقق عزير

طي رواياتي که از سوي چهارده تن از صحابه و تابعان نقل شده، ترتيب نزولي به گونه اي که در لينک ذيل آدرس داده شده، به چشم مي خورد. اگرچه اين ترتيب اطمينان علمي لازم را فراهم نمي کند و در برخي از موارد قابل قبول نمي نمايد؛ اما اعراض کلي نيز از آن صحيح به نظر نمي‏رسد. مي توان از اين ترتيب تا جايي که با ادله معتبر مخالفت ندارد، استفاده کرد

اين مطالب نوشته شده خود شماست1- چيزي كه اطمينان علمي ايجاد نميكند چگونه قابل اعتناست2-ايشان كه نام نبرديد سخن از انتشار قران به ترتيب نزول گفته كه اين كار مورد تاييد شما نيز نيست3-امام علي بعد از خلافت قران را تغيير نداد اين نكته قابل اعتناست4-اتفاقات بعد از ظهور و اتمام حجت را نبايد ملاك قرار داد5-تفسير به ترتيب نزول وجود دارد و مورد بحث ان فرد نيست6-شكسته شدن هر سدي به هر قيمتي مفيد نيست نبايد دامنه بحث هاي مدرسه اي به دامن اجتماع كشيده شود7-باز ياداور ميشوم كه سخن ان فرد با انتشار قران به ترتيب نزول است كه معناي انتشار همان در دسترس بودن براي عموم است در مساجد محافل عمومي و غيره است

پاسخ

به نام خدا و با سلامچند نکته در پاسخ شما:1. اگر به صرف مطالبي که اطمينان يا قطع علمي حاصل مي کند، بسنده شود، باب تمام علوم مسدود مي گردد؛ چون قطعيات علوم اندک است و از انگشتان دست تجاوز نمي کند. از ديرباز به ظنونات علمي مثل اخبار آحاد هم توجه مي شده است. فرضيات که ظنوناتي بيش نيست، کليد تحقيقات علمي است. روايات ترتيب نزول نيز چنين وضعيتي دارند. 2. عدم تغيير مصحف از سوي امام علي دليل بر بي ارزشي ترتيب نزول و مصحف موافق آن نيست و گرنه خودش اساساً چون مصحفي را تأليف نمي کرد و امام زمان نيز آن را در عصر خودش رسميت نخواهد بخشيد؛ حال آن که چنين بوده و خواهد شد. عقل هم حکم مي کند که يک متن تاريخي به ترتيب تاريخي و در بستر تاريخي اش مطالعه شود؛ نه آشفته و پريشان.3. بحث ترتيب نزول و وجود مصحف به ترتيب نزول کاري ضروري و احياء کننده قرآن است؛ چنان که بود. قيمت آن فهم روشن تر قرآن است و به همين رو، امام علي قرآن را براي عامه مردم به ترتيب نزول نوشت و امام زمان هم براي عامه مردم آن مصحف را ترويج خواهد نمود.4. اگر اينجانب ترويج قرآن به ترتيب نزول را به ميان عامه مردم قبل از ظهور مطلوب نمي دانم، به لحاظ مخالفت تعصب آميز و کورکورانه مردم و برخي از علماي متعصب به تعصبات کور است. اين موجب مي شود که حتي مطالعه قرآن به ترتيب نزول جرم و ذنب لايغفر تلقي شود. شايد به همين رو بوده است که امام علي بعد از مخالفات خلفاء با مصحفش و نيز ائمه بعدي موافق عرضه مصحف ايشان قبل از ظهور نبودند.موفق و مؤيد باشيد
جناب آقاي نكونام باسلام حدود 42-42 سال قبل با تحقيقات محدود كه درحد توانايي اينجانب (ويكي ازهمكاران درگذشته) بود به مظالعه قران به ترتيب نزول آيات پرداختيم كه اگرهم به علت جابجايي هردو ناتمام نميماند با تغييرات ديدگاه حاصل از بيش از 40 سال زندگي بعدي امروز كارساز نبود. اما نكته آنكه درجستجو دراينترنت مطالب زيادي راجع به ترتيب نزول آيات پيداكردم (مانند سايت جنابعالي ) ولي موفق به پيداكرده فهرستي ازاين ترتيب نشدم . خواهشمندم درصورتيكه اين ترتيب قابل تهيه است اينجانب رامطلع نماييد. بااحترام عبدالله سجاديان as@neda.net
+ حداديان 
سلام استاد
با تشكر اي كاش نام آن قرآن پژوه؟؟!!!يا آدرس خبر رامي نوشتيد
تبريك ايام واعياد
التماس دعا