• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : پاسخ به سئوالاتي درباره نسخ
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام دكتر .ما هم مروج افكار شما شديم هم چوبش رو مي خوريم.

    با سلام و عرض ادب
    سوالي که از شما دارم اين است که نقد شما به برخي از احکام اسلامي جنب? درون ديني دارد يا برون ديني؟
    اگر سخن شما در تغيير برخي از احکام، از ديدگاه برون ديني باشد، اين پيشنهاد وارد نيست. زيرا کسي که خود را پايبند ديني نمي داند چگونه مي تواند پيشنهاد تغيير ضروري در احکام آن دين را بدهد؟ نهايتا اينکه مي تواند آن احکام را از زاوي? ديد خود نقد کند.
    واگر پيشنهاد شما جهت درون ديني دارد بايد گفت: اين پيشنهاد تنها در مورد ظواهر فرض مي شود ونه نصوص؛ يعني وقتي ما در منبع اولي استنباط احکام که قرآن کريم است در مورد موضوعي نص و حکم صريحي داريم چگونه مي توانيم در سدد تغيير آن باشيم و اين تغيير را ضروري بدانيم و در عين حال خود را پايبند دين اسلام بدانيم.
    البته فقه شيعه مبتني بر اجتهاد پويا است و اجتهاد پويا امري است و اجتهاد در مقابل نص و يا معيار قرار دادن قيا س در امر تشريع امر ديگري است.

    پاسخ

    سلام. برخي از احكام غير فطري مثل احكام برده داري كه ناشي از مقتضيات عصر نزول است، قابليت اجرايي اش را ازدست مي دهد و ناگزير بايد تعطيل شود. اين به حكم عقل و نيز سيره عقلاء و حتي سيره نبوي و ولوي است. لباس كنهه پوشيدن امام علي و لباس نو پوشيدن امام صادق ناشي از تغيير مقتضيات زمان است.