ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ سيد علي دهقاني 

بسمه تعالي

استاد گرامي

ضمن عرض سلام و احترام، به نظر مي رسد اين فرمايش حضرتعالي: نظر من در خصوص ترتيب قرآن اعم از آيات و سوره ها اين است که پيامبر اسلام(ص) ترتيب نزول را تأييد و توقيف کرده اند. بر اين اساس، ترتيب آيات در سوره ها که اکنون هم موافق نزول است، مورد تأييد و توقيف پيامبر اسلام(ص) تلقي مي شود؛ اما ترتيب سوره ها که بر خلاف نزول است، مورد تأييد و توقيف آن حضرت دانسته نمي شود.

به نظر مي رسد مدعايي بون دليل است. اگر ممكن است دليل آن را بفرماييد.

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. من تفصيل ادله را در دو كتاب به نام درآمدي بر تاريخ گذاري قرآن و پژوهشي در مصحف امام علي بيان كرده ام. در مقالاتي هم نظراتم آمده است؛‏ نظير: بررسي جديدترين نظريه در زمينه ترتيب آيات قرآن، مصحف امام علي به ترتيب موجود يا ترتيب نزول. اجمالاً عرض كنم كه اولاً پيامبر(ص) به علي(ع) فرمود: قرآن را تأليف كند و او به ترتيب نزول تأليف كرد؛ ثانياً، نقل است كه نه پيامبر و نه صحابه آغاز و پايان هيچ سوره اي را نمي دانست، مگر وقتي كه بسم الله نازل مي شد. از آن در مي يافتند كه سوره قبل پايان گرفته و سوره جديدي نازل شده است؛ لذا وجهي ندارد، سوره اي ناتمام قرار داده شود تا بعد با گذاردن آياتي در آن كامل شود(نك: الميزان، ج12 و التمهيد و حقايق هامه).