• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : عصمت پيامبر(ص) و اهل بيت(ع)
  • نظرات : 1 خصوصي ، 4 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + غريب 

    بسم الله الرّحمن الرّحيم "ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ" «سوره ي مبارکه ي مائده آيه ي 7» چنان که در سياق اين آيه نيز ملاحظه مي شود در آيات قبل از اين که بفرمايد يريد ليطهرکم، خداوند به چيزهايي امر مي کنند و در نهايت هدف از آن اوامر را خواست خدا بر پاکي مأمورين بيان مي دارد؛ با توجه به سياق و نحوي بيان نتيجه مي شود که آن اوامر از عوامل و مسببات پاکي مي باشد؛ در آيه ي تطهير اهل بيت نيز قبل از ذکر تطهير امرها و نهي هايي خاص براي زنان پيامبر داشته و بعد در آيه تطهير بيان حالت کلي به خود گرفته و از مخاطب خاص قرار دادن زنان خارج شده و کل اهل خانه را در کلام لحاظ نموده؛ در اينجا مباحث مختلف ذکر مي شود حول اين که چرا خطاب حالت عام پيدا کرده و مردان اهل خانه را نيز در بر گرفته است؛ عده اي گفته اند التفات کامل اتفاق افتاده چرا که ذکر ضمير از مؤنث «کن» در آيات قبل به صورت مذکر و«کم» در آيه ي تطهير تبديل شده لذا مقصود خاندان فاطمه و علي عليهما سلام است؛ و عده اي گفته اند که اين موجه نيست، چرا که با استناد به آيه ي 77 سوره ي مبارکه هود، که خطاب به همسر حضرت ابراهيم آمده است؛ «قالُوا أَ تَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ (73)»؛ نتيجه گرفته اند که در عرب لفظ «اهل البيت» يک اصطلاح و لفظ مذکر است بنا بر اين قائل به اين مي شوند که التفات نيست و يا حد اقل التفات کامل نيست؛ بلکه ضمير مذکر «کم» به اعتبار تذکير لفظ است و نيز گفته مي شود که اين آيه در ادامه ي آيات قبل آمده که بيشتر به ذهن متبادر مي کند که آيه تطهير هدف آيات قبل را ذکر مي کند و مقصودي را که مي رساند بيان وظيفه ي زنان پيامبر به عنوان همسران رسول است. اما براي خود من سئوال شد که وقتي خداوند مي توانسته است اينجا هم بصورت خاص خطاب کند، چرا اين چنين خطاب را ناگهاني عام کرده؟ نهايتا به اين رسيدم که خطاب خطابي عام هم به همسران رسول و هم به خاندان دخت رسول سلام الله عليها بوده با اين تفاوت که خانواده ي حضرت علي و فاطمه سلام الله عليهما نياز به اين تذکرات نداشته اند چرا که ايشان خود رعايت مي نموده اند و از اين پليدي ها چنان که استاد به ما توجه داده اند از قبل مبري بودند اما زنان پيامبر به امر و نهي هايي ابتدايي و ياد آوري اين تکاليف نه چندان سخت نيازمند بوده اند لذا امر و نهي ها خاص آمده اما إراده ي خداوند بر اين که دوست دارد تا ساحت خاندان رسول الله پاک شود عام آمده؛ اما مهم اين است که بين اين پاکي و طهارت با آن پاکي و طهارت فاصله بسيار است.