به نام خدا سلام استاد
شايد بتوان گفت که خداوند به همه انسان ها وحي مي کند و حالابه تعبيري تجربه دروني باشد ويا اشکال ديگر وحتي پيامبر هم تجربه دروني داشته باشند ولي وحي قرآني تجربه دروني نيست بلکه طبق سخن استاد شاکر کشف وشهود ويا متمثل شدن فرشته است چون باتوجه به تعاريفي که براي تجربه ديني آورده اند که شما بيان داشته ايد تجربه دروني (شايد به خاطر عمومي شدن وحي به همه انسان ها تعبير تجربه دروني را به جاي تجربه ديني آورديد ) هر شخصي ممکن است تفسيري متفاوت از تجربه ديني خود داشته باشد پس در مورد قرآن هرگز نمي تواند صدق کند تا در تعريف وحي قرآني تعبير تجربه ديني يا دروني گفته شود استاد چون سوال من ابتدا در مورد وحي قرآني بود . متشکرم
به نام خدا سلام استاد وقت به خير
يه سوال داشتم در مورد وحي ،استاد نقش پيامبر در وحي چه بود اگر ايشان در دريافت وحي وابلاغ آن هيچ دخالتي نداشتند پس فرق ايشان با ديگران در چيست؟ بلا تشبيه ،بلا تشبيه ايشان با مثال طوطي که هيچ نقشي ندارد چه تفاوتي دارند؟آيا فقط چون فردي بودند که از نظر شخصيتي بسيار برجسته بودند به ايشان وحي شد؟با با توجه به اين سخن نظر تجربه ديني پيامبران وتجلي خداوند به آنان چطور رد ونقد مي شود ؟متشکرم
به نام خدا
سلام استاد ،من تا ديروز فقط مطالب شمادر باره نزول دفعي قرآن را به تنهايي خوانده بودم وديروز دوباره خواندم همراه با نقد ي که در سايت خبر گذاري فارس شده بود ونيز مطالب آيت الله جوادي آملي ،انصافاً مطالب انتقادي وتحليلي جالبي داشتيد با آرزوي موفقيت روز افزون براي شما ،براي ما هم دعا بفرماييد که قدرت تحليل ونقد داشته باشيم .متشکرم
باسلام وآرزوي قبولي طاعات شما
مطالب شما را خواندم. بايد بگويم خداوند متعال همانگونه که کتابهاي آسماني ديگر را به صورت دفعي به پيامبران قبل از پيامبر ما نازل فرموده است، مي توانسته است هر زمان که بخواهد قرآن را نيز به صورت دفعي بر قلب مبارک پيامبر ما نيز نازل کند. چه اينکه يکي از ايرادهاي اهل کتاب به پيامبر(ص) هم همين بود که قرآن يک دفعه بر او نازل نشده است؟ در نتيجه مردم عصر نزول مخصوصا مردم مدينه، هم مي دانستند که اين قرآن يک بار دفعتا بر قلب مبارک آن حضرت نازل شده است. نمي دانم شما چرا اينقدر اصرار داريد تا مردم عصر نزول را نفهم و خنگ معرفي کنيد؟! مطلب ديگر اينکه در ابتداي مبعث وقتي به آن حضرت وحي شد بخوان، همانطور که از آيات ابتدايي سوره علق پيداست، مي فرمايد بخوان به نام پروردگارت، يهني نام پرودگار را تعليم مي دهد نه نماز را که شما گفتيد مي فرمايد نماز بخوان. مشکل اصلي اين است که مي خواهيد همه چيز را تاريخي و در فضايي غير از روايات و احاديث مسائل را بررسي کنيد.
با تشکر