• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : جالش با نظريه نزول دفعي قرآن
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + آرامش 


    به نام خدا سلام استاد

    شايد بتوان گفت که خداوند به همه انسان ها وحي مي کند و حالابه تعبيري تجربه دروني باشد ويا اشکال ديگر وحتي پيامبر هم تجربه دروني داشته باشند ولي وحي قرآني تجربه دروني نيست بلکه طبق سخن استاد شاکر کشف وشهود ويا متمثل شدن فرشته است چون باتوجه به تعاريفي که براي تجربه ديني آورده اند که شما بيان داشته ايد تجربه دروني (شايد به خاطر عمومي شدن وحي به همه انسان ها تعبير تجربه دروني را به جاي تجربه ديني آورديد ) هر شخصي ممکن است تفسيري متفاوت از تجربه ديني خود داشته باشد پس در مورد قرآن هرگز نمي تواند صدق کند تا در تعريف وحي قرآني تعبير تجربه ديني يا دروني گفته شود استاد چون سوال من ابتدا در مورد وحي قرآني بود . متشکرم

    پاسخ

    به نام خدا و با سلام. كاربرد اصطلاحات به مفهومي كه به كاربرنده از آن در ذهن دارد، وابسته است. منظور من از تجربه ديني، عملي است كه مبدأ و مقصد ديني دارد و البته هم دروني و قلبي است و هم بيروني و عملي. بنابراين يكي از تجربه هاي دروني وحي است. اين منافاتي ندارد با اين كه منشأ آن خدا يا فرشته باشد. الهام هم كه خاص انبياء نيست، منشأ الهي يا غيبي دارد. تفاوتي كه ميان وحي و الهام دارد،‏اين است كه در وحي از سوي غيب مسئوليت الهي كه از آن به نبوت و رسالت تعبير مي شود، به انساني واگذار مي شود؛ اما در الهام چنين نيست. وحي به معناي خاصش كه عبارت از نبوت باشد، با پيامبر اسلام(ص) خاتمه يافت.