وبلاگ :
مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
يادداشت :
مكاتبه اي ديگر در زمينه نقد اعجاز علمي آيه پيدايش شير
نظرات :
0
خصوصي ،
3
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
امير
ما رواياتي داريم که ميفرمايد خداوند متعال چون ميدانست در آخر الزمان مردماني ميايند که دقيق النظرند فلذا سوره اخلاص و آيات اوليه سوره حديد را نازل کرد تا جواب اشکالات و سوالات آنها هم داده شود واين روايات بهترين دليل بر رد نظريه شما است که ميگوييد از قرآن نميتوانيم بيش از آن چيزي بفهميم که مردمان زمان نزول فهميده بودند.
گرچه ظاهرا شما به اين روايات اعتنايي نميکنيد.
بله درست است که نبايد خلاف آنچه که عرف آنزمان فهميده فهميد ولي اين به اين معنا نيست که بشر حق ندارد چيزي و مطلبي اضافه بر آن چيزي بفهمد که عرف زمان نزول فهميده و اگر اينطور باشه نشان از جمود فکري است.
پاسخ
اولاً، مراد از تعمق در روايت مذكور تكلف است؛ نه ژرف انديشي. به مقاله اي كه در اين زمينه در اينترنت هست، مراجعه كنيد. سوره اخلاص در رد باور مشركان قريش نازل شده است كه معتقد بودند، خداوند زن و فرزند دارد و فرشتگان دختران خدايند؛ لذا نفهميدن آنان بي وجه است. ثانياً، من به رواياتي كه مخالف قرآن است،اعتنا نمي كنم؛ نه هر روايتي را. ثالثاً، معاني قرآن به معاني عرفي اش محدود نيست. مثل هر كلام ديگري داراي لوازم عقلي است كه با تدبر بيش مکشوف مي شود.