وبلاگ :
مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
يادداشت :
حقانيت دين از دو منظر
نظرات :
0
خصوصي ،
6
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
بان
3- من حيطه "اعتماد به شخص راستگو" و "اطاعت اوامر او" را جداگانه مي دانم (چنانکه پيش از اين تاکيد کردم لزوم اطمينان به خبر او از اموري چون وقوع قيامت را منطقي مي دانم).
تعطيلي عقل آن جا رخ مي دهد که صرف راستگو بودن شخصي، اوامر او را (که با عقل سليم خودمان قابل ارزيابي هستند) انجام دهيم. شما از مخالف يا موافق عقل يافتن سخن مي گوييد، اما ظاهرا توجه نمي کنيد که مطابق فرمايش خودتان يک شخص مذهبي صرف راستگو يافتن فردي از او اطاعت مي کند. در اينجا اصلا بررسي عقلي صورت نمي پذيرد که نتيجه اش خلاف يا موافق عقل يافتن باشد. (يا حداقل در سطوح پايين تري بررسي صورت مي گيرد)
4- ظاهرا پيش فرضتان را اين قرار داده ايد که هر چه عقل گفت، خدا هم مي گويد.(لذا مي فرماييد احکام دو نوع هستند...) البته اين فکر مفيد است، اما اثبات علمي آن که بايد با آيات قرآن صورت پذيرد که به نظر بنده کار آساني نيست.
پاسخ
1. وقتي اطاعت امري متکي بر خبر شخص صادقي باشد، ميان آنها جدايي نمي توان انداخت. مثل اين که پدرتان بگويد، فردا ميهمان داريم؛ لذا مقدمات را فراهم کنيد. 2. حکم عقل در چنين موردي عمل به خبر مخبر صادق است. تعطيلي عقل به اين است که به خبر مخبر صادق بي اعتنايي شود. 3. شخص عاقل در امتثال هر هر امري در عين حالي که به وثاقت و صداقت مخبر توجه دارد، به صحت و درستي خود خبر هم توجه مي کند. براي مثال، شما اگر باباي شما به شما خبر دهد که فردا اوباما رئيس جمهور امريکا ميهمان ماست، هرگز سخن او را قبول نمي کنيد. در اخبار ديني هم همين گونه رفتار مي شود. 4. شما مي توانيد آيات مورد نظر خود را که سخن ما را نقض مي کند، بياوريد تا بحث کنيم.