وبلاگ :
مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
يادداشت :
خشونت ورزي، ريشه دين گريزي
نظرات :
1
خصوصي ،
22
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
سعيد
با سلام مجدد خدمت استاد گرانقدر. اينجا يک سوال ديگر پيش مي آيد و آن اينکه در سوره حمد يا به تعبير حضرتعالي دعاي افتتاح قرآن با احتساب آيه بسم الله دو بار واژه الرحمن و دوبار واژه الرحيم بکار رفته است . در سوره فرقان زماني که به مشرکان دستور سجده بر رحمان داده مي شود آنها رحمن را نمي شناسند و ميگويند : "و ما الرحمن؟" با دقت در سوره هاي مکي اين نظر تقويت مي شود يعني خداوند در سور مکي از واژه هاي آشناي آنها مانند الله و رب استفاده مي کند ولي از رحمن استفاده نمي کند. آيا اين برداشت صحيح است؟
پاسخ
سلام. منظور مشرکان اين نبوده است که رحمان را نمي شناسند؛ بلکه اين بوده است که ما زير بار سجده بر رحمن يعني خداي يگانه نمي رويم. رحمن واژه اي نبوده است که براي اولين بار در قرآن به کار رفته باشد. اين واژه در متون جاهلي هم سابقه دارد. سياق آيه نيز مؤيد نظر ماست: وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا وَ زادَهُمْ نُفُوراً (فرقان، 60). قسمت پاياني آيه منظورشان را توضيح مي دهد. منظورشان اين بوده است که ما به آنچه تو مي گويي، يعني پرستش خداي يگانه و خالي از شرک عمل نمي کنيم. نفرت آنان از اين بوده است که خدا را به يگانگي بپذيرند؛ چنان که در جاي ديگر آمده است: وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ في آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً (اسراء، 46). وقتي خدا به تنهايي ياد مي شود، بدشان مي آمد.