تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ عليرضا 

با سلام

جناب دکتر نکونام، نظر جنابعالي در مورد اين گونه روايات چيست؟ مثلاٌ در اصول کافي آمده است که عبدالله بن سنان مي گويد: خدمت امام صادق(ع) رسيدم و معناي آيه (ثم ليقضوا تفثهم و ليوفوا نذورهم؛ ايه29سوره حج)را پرسيدم، امام فرمودند: منظور ، کم کردن موي شارب و چيدن ناخن است. سپس به ايشان عرض کردم:(ذريح از شما نقل مي کند که فرموديد: منظور از تفثهم ملاقات کردن امام است و مقصود از نذورهم همان مناسک است). امام فرمودند: هم ذريح راست گفته است و هم خبر شما رات است. قران ظاهر و باطني دارد و چه کسي حمل مي کند آنچه را که ذريح حمل مي کند.). يا در روايت ديگري در مورد آيه16سوره نحل(و علامات و بالنجم هم يهتدون) آمده است که از امام رضا (ع) فرمودند: نشانه ها ماييم و رسول الله ستاره است.

پاسخ

به نام خدا و با سلام. ما نمي توانيم به معصومين نسبت بدهيم که ايشان معاني بي ربطي را به عنوان باطن به قرآن نسبت داده اند. اين نوع روايات جغل غاليان است. وقتي يونس بن عبد الرحمن چنين رواياتي را به امام رضا(ع) عرضه مي کند، امام رضا مي فرمايد، اين روايات را غاليان به نام پدران ما جعل کرده اند. شما هر روايتي را که به ما نسبت داده اند، به قرآن عرضه کنيد، هر کدام مخالف بود، دور بياندازيد؛ زيرا که ما چنين رواياتي از ما نيست.