با سلام
جناب دکتر در يک ولاگي در مورد آيه105سوره توبه مطلبي در مورد ايه آورده بود که برام جالب بود ، نظر جنابعالي در اين مورد چيست؟خداي متعال در آيه 105 سوره توبه ميفرمايد :وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105) توبه و بگو عمل کنيد ، پس حتما عمل شما را خداوند و رسولش و مؤمنون خواهند ديد .در اين آيه خداوند متعال ميفرمايد : هر عملي که انجام مي دهيد سه گروه مي بينند : 1- خدا 2- رسول 3- مومنون که بنا به قرائني شامل همه مومنين نخواهند شد .اما نکاتي که از ظاهر اين آيه استنباط ميگردد بقرار ذيل است :
1 - رؤيت عمل براي اين سه گروه با يک فعل بيان شده است ( يَرَى ) و طبق قاعده عرب حکم معطوف ومعطوف عليه ، يکسان است .2 - س در فعل فَسَيَرَى افاده قطعيت ميکند و اشاره به آينده نزديک دارد ، يعني قطعا بزوديِ زُود مي بينند .3 - به قرينه (سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ) در مي يابيم که اين رُويت اعمال غير از رويت عمل در قيامت ميباشد و اين رُويت اعمال مادام که مردم در دنيا هستند براي آن سه گروه خاص رخ ميدهد و ربطي به قيامت ندارد .4 - اين آيه ذکري از مرده يا زنده بودن رسول و مومنين مورد نظر ندارد . بنا بر اين طبق قاعده ادبيات عرب ، ما اين حکم را بصورت مطلق جاري ميکنيم ، مضافا به اينکه خدا همواره حي است و حکم به اينکه اين آيه فقط براي زمان حيات پيامبر است حکمي بي دليل و بدون قرينه مي باشد .ادامه دارد