سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

انگیزه راه اندازی گروه قرآن دانشجو و ماجراهای آن در یک نامه

    نظر

در نامه ای که در ذیل ملاحظه می فرمایید، انگیزه راه اندازی گروه علمی - پژوهشی قرآن دانشجو و ماجراهای آن بیان شده است. ملاحظه آن خالی از فایده به نظر نمی رسد.

بسم الله الرحمن الرحیم

یا داوُودُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی اْلأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لاتَتَّبِعِ الْهَوى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ (ص،26)

احتراماً، راجع به انگیزه راه اندازی گروه علمی – پژوهشی «قرآن دانشجو» و قضایایی که پیش آمده است، نکات ذیل را به استحضار می رسانم.

1. گروه علمی – پژوهشی «قرآن دانشجو» یک گروه اینترنتی است که در اواسط آبان ماه در سایت گوگل ایجاد شده است. راه اندازی این گروه در پی آموزش عملی درس روش تحقیق و معرفی امکانات گوگل و پیرو تقاضای دانشجویان ارشد به منظور تبادل اطلاعات علمی مربوط به رشته و راهنمایی تحقیق پایان نامه ها و دیگر اطلاعات مورد نیاز آنان صورت گرفته است.

2. این گروه علمی و پژوهشی است و لذا در آن اطلاعات سیاسی تبادل نمی شود. اگر در مطاوی مباحث علمی رویکردهای سیاسی هم ملحوظ شده، قابل ویرایش نبوده است.

3. کسانی که بخواهند از اطلاعات این گروه بهره برداری کنند، باید با ارسال ایمیل به گروه به عضویت آن درآیند. اطلاعات علمی به ایمیل اعضا ارسال می شود و کسی جز اعضا امکان دسترسی به آن اطلاعات را ندارد.

4. شرط عضویت در این گروه، دانشجوی ارشد و بالاتر در رشته علوم قرآن و حدیث و دیگر رشته های مشابه قرار داده شده است.

5. تعداد اعضای گروه تا کنون حدود صد نفر شده است که به طور عمده از دانشجویان ارشد دانشگاه قم هستند. البته از دانشجویان ارشد و دکتری و نیز استادان دانشگاه قم و سایر دانشگاه ها هم عضو شده اند. ... معمولاً کسانی عضو این گروه شده اند که با اینترنت سر و کار و آشنایی داشته اند.

6. مجموع اطلاعاتی که تاکنون در این گروه تبادل شده است، به حدود 550 ایمیل می رسد که از سوی اعضای گروه از جمله اینجانب ارسال شده است. قریب به اتفاق مطالب ارسالی همان مطالبی است که در سایت ها و وبلاگ ها وجود دارد، جز موارد معدودی که سئوالات دانشجویان راجع به موضوعات پایان نامه هایشان بوده است. به طور کلی اطلاعاتی که ارسال شده، چند دسته است: عمده مطالب تازه ترین مباحث و مقالات و پاسخ شبهات اسلامی و قرآنی مربوط به رشته است. برخی از ایمیل ها سئوالاتی علمی است که اعضا به گروه می فرستند و اعضای دیگر از جمله اینجانب به آنها پاسخ می دهند. برخی از ایمیل ها تقاضای راهنمایی مربوط به اخذ موضوع برای پایان نامه های دانشجویی است که توسط اینجانب یا اعضای دیگر پاسخ داده می شود. برخی از ایمیل ها هم شبهات مخالفان شیعه و اسلام است که به منظور اهتمام به پژوهش درباره آنها به گروه فرستاده می شود. این شبهات در سایت ها و وبلاگ های وهابی و دشمنان اسلام در اینترنت قابل دسترس است. آنچه را که اینجانب به گروه ارسال کرده ام، همراه با قید «برای پژوهش» بوده و در بسیاری موارد پاسخ اجمالی شبهات نیز بیان شده است.

7. در گروه قرآن دانشجو تا قبل از این جوسازی هیچ انتقادی به ایمیل های اینجانب نشده است، جز این که دکتر ... خواستند، به شبهات ارسالی پاسخ اجمالی هم داده شود که این از آن به بعد معمول شده است. یکی از دانشجویان هم متذکر شدند که برخی از ایمیل ها جنبه سیاسی هم دارد و خواستند که آنها ارسال نشود. البته تأکید خودم هم این بوده است که مطالب سیاسی ارسال نشود؛ اما بعضی از موضوعات علمی به طور اجتناب ناپذیری رنگ سیاسی هم دارد....  

8. با جوسازی هایی که از بیرون گروه بر ضد اینجانب شروع شد و متأسفانه من باواسطه از آن خبر یافتم، از ارسال هرگونه ایمیلی به گروه خوداری کردم و اعلام نمودم که از این به بعد فعالیت خود را در گروه متوقف می کنم. اعضای گروه پس از این توقف مصرانه تقاضای ادامه فعالیت و عدم توجه به جوسازی ها را طی ایمیل های متعدد اظهار داشته اند....

9. تقوای الهی حکم می کند که اگر برادران دینی در کار کسی عیبی را مشاهده کردند، در مرحله اول به خودش منعکس نمایند تا مرتکب گناه کبیره غیبت نشده باشند و اگر اتهامی را راجع به او شنیدند، به حکم شرع باید دفع اتهام کنند تا این که صحت و سقم آن را به دست آورند؛ مبادا گرفتار گناه کبیره تهمت و هتک حرمت مؤمن شوند. نه آن که هر رطب و یابسی را از یمین و یسار بگیرند و به هم ببافند و هرجا که توانستند، به تخریب او اهتمام ورزند. ...

10. ... مشخصه شیعه باور به امامت ائمه معصومین(ع) است و دیگر معتقدات نظیر توسل، شفاعت، علم غیب، عصمت و جز آنها همگی به آن بر می گردد. اینجانب در حقانیت این معتقدات هرگز تردید ندارم و اگر در دلالت یا اعتبار برخی از ادله بحث دارم، هرگز مستلزم رد این معتقدات نیست.

11. اختلاف نظر در مباحث علمی یک امر طبیعی و عادی در جامعه علمی و رویه علمای شیعه از دیرباز بوده است. متأسفانه علیرغم تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر ترویج آزاداندیشی و نظریه پردازی در جامعه دانشگاهی، برخی می کوشند با بلوا و تخریب شخصیت با آن مواجهه کنند.

12. پست و مسئولیت، امانتی الهی است و چنان نیست که اگر چند روزی در اختیار کسانی قرار گرفت، مجاز باشند که هرگونه تصمیمی را اتخاذ کنند. حکم اگر مطابق شرع مبین اسلام نباشد، حکم طاغوت است. قوانین و مقررات نیز در نظام جمهوری اسلامی شرعیت دارد. لذا تنها تصمیمی که مبتنی بر مُرّ شرع و قانون باشد، وجاهت دارد.   

 َ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبرٌْ جَمِیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلىَ‏ مَا تَصِفُونَ(یوسف، 18)