سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

برگزاری کارگاه روش بهره برداری از امکانات الکترونیکی در تحقیقات

  برگزاری کارگاه «روش بهره برداری از امکانات الکترونیکی در تحقیقاتدر پنج شنبه 23مهر 1394 به همت «انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی ایران» کارگاهی یک روزه در زمینه روش بهره برداری از امکانات الکترونیکی در تحقیقات در پژوهشگاه علوم انسانی واقع در تهران، بزرگراه کردستان، خیابان 64غربی برگزار می شود.

موضوعاتی که در زمینه آنها سخن گفته می شود، عبارت اند از:

الف. روش استفاده از نرم افزارهای اسلامی و کتاب مقدس

ب. روش طبقه بندی و جستجوی اطلاعات در رایانه شخصی

ج. چگونگی استفاده از ورد در تحقیقات

د. روش استفاده از اینترنت در تحقیقات

گفتنی است که اغلب محققان از بسیاری از توانایی هایی که امکانات الکترونیکی در اختیارشان می گذارند، اطلاع کافی ندارند و این در حالی است که اگر از آنها اطلاع داشتند و آنها را به کار می بستند، به روشنی می یافتند که بسا تحقیقی که به طریق عادی ممکن است، چند ماه به طول انجامد، با استفاده از امکانات الکترونیکی یکروزه انجام می پذیرد.

امروزه نرم افزارهایی که منابع تحقیق را در اختیار می نهد، کار پژوهش را بسیار تسهیل و تسریع کرده است. به راحتی می توان یک کتابخانه حجیم چند هزار کتابی را در هارد کامپیوتر جای داد و حمل کرد و به آسانی می توان، مطالب مورد تحقیق را جستجو و گردآوری نمود و به سهولت می توان فیش های تحقیقی ساخت و آنها را دسته بندی کرد و بر آنها حاشیه زد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نیز امکاناتی که نرم افزار ورد (Word ) برای سامان دهی تحقیق و فیش برداری و دسته بندی فیش ها و یادداشت گذاری در فیش ها و درج استناد و کتابشناسی و فهرست سازی مطالب دارد، مورد غفلت بسیاری از محققان است و متأسفانه محققان از امکانات این نرم افزارها به صورت خیلی ابتدایی استفاده می کنند. این در حالی است که آشنایی کافی ایشان به این امکانات، تحقیق را بسیار تسهیل و تسریع می سازد.

حتی، امکاناتی که ویندوز به محقق برای طبقه بندی و جستجوی اطلاعات کمک می کند، مورد غفلت بسیاری از محققان است و این در حالی است که اگر به آنها آشنایی کافی داشتند، به وضوح می یافتند که چقدر تحقیقاتشان را تسهیل و تسریع می بخشد.


در پایان یادآور می شوم، کسانی که تمایل دارند، در این کارگاه شرکت کنند، ‌حتی الامکان لب تاب خود را همراه بیاورند تا همزمان با توضیحاتی که ارایه می شود، خود عملاً نیز آنها را پیاده کنند و فراگیری امکانات الکترونیکی مؤثرتر واقع بشود.