درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ حسيني 
با سلام
اشکالات اين روش بسيار فراتر از اين مطالبي است که نقل فرموديد. براي مثال, بد نيست به وبلاگ شخصي حجت الاسلام سيد محمد حسن جواهري مراجعه کنيد که برخي اشکالات را مطرح کرده است. همچنين بگويم برخي پاسخ ها نيز مخدوش است.
+ عباس 
با سلام شماتوي متنتون نوشته بوديد كه هدفتان اين نيست كه قران را محدود سازيد ولي اين كاروخواه ناخواه انجام ميديد مثلا همين اصاله الاطلاق وعموم راكه نفي ميكنيد به نظرم ممكنه خيلي ازاحكام محدود بشن مثلا همين بيع به نظرتون براي اين نواقص چه بايد كرد؟ متشكرم
پاسخ

سلام عليکم. نظريه اينجانب با نظريه مشهور در نتيجه چندان تفاوتي ندارد. تنها راه وصول متفاوت است. ما از طريق الغاي خصوصيت مي توانيم به احکام عام و مطلقي دست بيابيم.
+ سيد علي دهقاني 

باسمه تعالي

ضمن عرض سلام و احترام، از تناقضاتي كه در كلام حضرتعالي به نظر مي رسد اين است كه از يك طرف معتقديد كه آيات در سوره ها به ترتيب نزول جا سازي شده اند و از طرف ديگر مدام از آشفتگي و بي نظمي تاريخي آيات سخن مي گوييد:

اين که در تفاسير به شيوه مشهور نيز به ترتيب نزول يا بستر و اسباب نزول قرآن توجه مي شود و بنابراين اهتمام به اين امور لزومي ندارد، به تفسير تنزيلي روي آورد، سخن ناصوابي است؛ چون خيلي تفاوت هست ميان اين که تمام يک متن تاريخي به ترتيب تاريخي مرتب و مطالعه شود تا اين که آن متن به صورتي آشفته و بي نظم تاريخي قرار داشته باشد و آنگاه بخواهيم، در ميان آن آشفتگي ها و بي نظمي ها نظم و ترتيب پيدا کنيم. ترديدي نمي توان داشت که اگر اطلاعات تاريخي به ترتيب تاريخ وقوع مرتب باشد، به کشف واقعيات تاريخي و حتي فهم متون تاريخي کمک فراوان مي کند.

اشكال دوم اينكه از يك طرف وحدت موضوعي آيات را نمي پذيريد و از طرف ديگر معتقديد كه آيه اليوم اكملت لكم دينكم در سوره مائده ناظر به آيات اوليه سوره فتح است كه ميان آنها فاصله افتاده است.

در صورت امكان اين ابهام را روشن فرماييد.

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. آشفتگي در ترتيب موجود سوره هاست؛‏ نه ترتيب نزول. مراد از وحدت موضوعي سوره ها كه رد كردم،‏اين است كه گفته اند، هر سوره يك موضوع دارد. من نگفته ام، راجع به يك موضوعات آيات متعددي وجود ندارد. تصور مي كنم، شما با مباحث علوم قرآني آشنايي كافي نداشته باشيد. موفق باشيد.
+ سيد علي دهقاني 

بسمه تعالي

استاد گرامي

ضمن عرض سلام و احترام، به نظر شما چه انگيزه اي سبب شده است تا صحابه ترتيب سوره هاي قرآن را تغيير دهند و بر خلاف نزول مرتب سازند؟

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. كسي عمدي نداشته است، ترتيبي را تغيير دهد. نزول قرآن تدريجي بود و هر كسي سوره هاي قرآن را به ترتيب دلخواهش جمع كرده بود. به همين رو ترتيب هاي مختلفي به وجود آمده بود.
+ سيد علي دهقاني 

استاد گرامي جناب آقاي دكتر نكونام

ضمن عرض سلام و احترام با مطالعه نظرات حضرتعالي به نوعي تناقض در گفتارتان بر خورد نمودم كه تقاضاي رفع ابهام دارم. در خلال نقد هايتان فرموده ايد:

نظر من در خصوص ترتيب قرآن اعم از آيات و سوره ها اين است که پيامبر اسلام(ص) ترتيب نزول را تأييد و توقيف کرده اند. بر اين اساس، ترتيب آيات در سوره ها که اکنون هم موافق نزول است، مورد تأييد و توقيف پيامبر اسلام(ص) تلقي مي شود؛ اما ترتيب سوره ها که بر خلاف نزول است، مورد تأييد و توقيف آن حضرت دانسته نمي شود.

از اين عبارت چنين استفاده مي شود كه حضرتعالي ترتيب آيات در سوره ها را توقيفي مي دانيد. اما از سخنان عبارت ديگرتان اجتهادي بودن ترتيب آيات در سوره ها استفاده مي شود:

اعتراض ائمه(ع) بايد چگونه باشد؟ آيا اين که امام علي(ع) مصحفش را به ترتيب نزول نوشت و به مردم عرضه کرد، دليل مخالفت او با ترتيب مصحف کنوني نيست؟ آيا اين که آورده اند، وقتي امام زمان ظهور کند، مصحف موجود را منسوخ مي کند و مصحف امام علي(ع) را که بر خلاف ترتيب موجود است، رايج مي کند، اعتراض به ترتيب موجود نيست؟

در صورت امكان ابهام موجود را بر طرف نماييد.

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. تناقضي وجود ندارد. سخن من اين است كه نظر پيامبر اين بوده است كه قرآن اعم از سوره ها و آياتش موافق نزول باشد و لذا به حضرت علي فرمود:‏ قرآن را موافق نزول تأليف كند. در مصحف كنوني ترتيب سوره ها موافق نزول نيست و لذا مورد تأييد پيامبر نيست؛‏ اما ترتيب آيات در سوره ها موافق نزول است و بنابراين طبق توقيف پيامبر است. موفق باشيد.
+ سيد علي دهقاني 

بسمه تعالي

ضمن عرض سلام و احترام؛ اينكه شما مي فرماييد: به عقيده من هيچ آيه اي بر خلاف نزول قرار نگرفته است؛ آيا منظورتان در مصحف كنوني است؟ يا منظورتان در مصحف اصلي است كه پس از اجتهاد صحابه به شكل كنوني در آمده است؟

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. در همين مصحف كنوني هيچ آيه اي بر خلاف نزول در سوره ها قرار نگرفته است.
+ ساره 
سلام مطالبتون خيلي جالب بود اگه ميشه مطالبي در مورد معاد جسماني برام ميل كنيد با تشكر.