تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ سيد علي دهقاني 

استاد گرامي جناب آقاي دكتر نكونام

ضمن عرض سلام و احترام با مطالعه نظرات حضرتعالي به نوعي تناقض در گفتارتان بر خورد نمودم كه تقاضاي رفع ابهام دارم. در خلال نقد هايتان فرموده ايد:

نظر من در خصوص ترتيب قرآن اعم از آيات و سوره ها اين است که پيامبر اسلام(ص) ترتيب نزول را تأييد و توقيف کرده اند. بر اين اساس، ترتيب آيات در سوره ها که اکنون هم موافق نزول است، مورد تأييد و توقيف پيامبر اسلام(ص) تلقي مي شود؛ اما ترتيب سوره ها که بر خلاف نزول است، مورد تأييد و توقيف آن حضرت دانسته نمي شود.

از اين عبارت چنين استفاده مي شود كه حضرتعالي ترتيب آيات در سوره ها را توقيفي مي دانيد. اما از سخنان عبارت ديگرتان اجتهادي بودن ترتيب آيات در سوره ها استفاده مي شود:

اعتراض ائمه(ع) بايد چگونه باشد؟ آيا اين که امام علي(ع) مصحفش را به ترتيب نزول نوشت و به مردم عرضه کرد، دليل مخالفت او با ترتيب مصحف کنوني نيست؟ آيا اين که آورده اند، وقتي امام زمان ظهور کند، مصحف موجود را منسوخ مي کند و مصحف امام علي(ع) را که بر خلاف ترتيب موجود است، رايج مي کند، اعتراض به ترتيب موجود نيست؟

در صورت امكان ابهام موجود را بر طرف نماييد.

با تشكر

پاسخ

به نام خدا و با سلام. تناقضي وجود ندارد. سخن من اين است كه نظر پيامبر اين بوده است كه قرآن اعم از سوره ها و آياتش موافق نزول باشد و لذا به حضرت علي فرمود:‏ قرآن را موافق نزول تأليف كند. در مصحف كنوني ترتيب سوره ها موافق نزول نيست و لذا مورد تأييد پيامبر نيست؛‏ اما ترتيب آيات در سوره ها موافق نزول است و بنابراين طبق توقيف پيامبر است. موفق باشيد.