ساعت ویکتوریا

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ حسين آقاپور 
با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتان. اين که مي گويند از نظر براهين فلسفي حدوث عالم باطل است، دو ايراد بر اين گفته به نظر مي رسد که لطفا به آن ها پاسخ دهيد: اول اين که ما خداوند را الله مي ناميم و فقط به خالق قناعت نمي کنيم که بگوييم خالق بدون خلق بي معني است. ثانيا چرا خداوند را با فاعلين بالاجبار مقايسه مي کنيم و مي گوييم چون خورشيد از لحضه وجود مجبور به نور دهي هست، خداوند هم نمي تواند لحظه اي بي فيض باشد،خداوند خالق بالاختيار است و مي تواند مدت ها قبل از مخلوقات خود حضور داشته باشد. فقط زمان در مورد موجودات مادي از ويژگي هاي اصلي آن هاست و زمان به معني فيزيکي آن، بدون خلقت مادي امکانپذير نمي باشد. اما زمان بي حضور ماده امر پيچيده اي است و مي توان زماني را در نظر گرفت که تنها موجودات مجرد وجود داشتند. يعني سه زمان قابل تصور هست. زماني که خدا بود و کسي نبود. زماني که مجردات بودند و خدا بود و زماني که خدا و مجردات و ماديات بودند و هستند. لطفا مقدور باشد پاسخ را ايميل کنيد.
پاسخ

سلام. اگر فرض را بر اين بگذاريد که خداوند فياض علي االاطلاق است، خداوند بدون فيض نمي شود. البته لزومي ندارد که فيضش مادي باشد، مي تواند غير مادي باشد و به خلق ارواح و فرشتگان و نظاير آنها تعلق بگيرد. به علاوه اگر نگاه فلسفي و عرفاني به ماهيت خدا داشته باشيد و او را عين هستي بدانيد، خداوند بدون هستي وجودي ندارد.
+ بهاري 
با سلام
از استعمالات عرب استفاده مي شود که قرابت و قربي براي خويشاوندي و قربه الي الله براي تقرب به خدا و قربان براي نذورات و گاهي براي تقرب به خدا و قرب براي نزديک بودن ونزديکي به کار مير ود و اينکه شما فرموديد قربي براي نزديکي به خدا به کار ميرود با استعمال عرب سازگار نيست !
اگه ممکنه دليل خودتون رو در مورد اين موضوع بفرماييد
باتشکر
پاسخ

سلام. منظورم از «القربي» در آيه موده بوده است. در آن به معناي تقرب به خداست. فرصت و مجال بحث بيش تر ندارم. اجمالا به سياق آيه و آيات متحدالموضوع بنگريد، اين نظر را تأييد مي کنيد.
+ بهاري 
به نظر شما آيا بررسي روايات معتبره ذيل آيات در فهم مراد جدي آيات موثر است ؟
پاسخ

رواياتي که خود آيات بر صحت آنها دلالت داشته باشد، قابل تأييد است و گرنه نه.
+ بهاري 
باسلام
تحقيقي در مورد ذاالقربي دارم اگر در اين مورد تحقيق جديد ومکتوب يا راهنمايي داريد خيلي ممنون مي شوم اگر به بنده کمک بفرماييد (باتوجه به اينکه در قرآن به چهار
صورت از ذاالقربي تعبير شده :ذي القربي،اولواالقربي، ذا قربي و القربي)فرق اينها چيست ؟
پاسخ

سلام. به نظر من، ذوالقربي و اولوالقربي و ذا قربي يعني کليه مواردي که قربي با پيشوند ذو و الوا همراه باشد، به معناي مطلق خويشاوندان است. قربي به تنهايي به معناي نزديکي است. القربي يعني نزديکي به خدا. موفق باشيد.
+ بابك هدايت 

با عرض سلام

بنده فارغ التحصيل رشتهء مهندسي هستم و سواد قرآني من در حد 20مرتبه ختم آن (با تفكر و بدون پيش فرضهاي اعتقادي )ميباشد.من هيچگاه معني ذكر شده در ترجمه هاي مختلف مبني بر استناد كلمهء (ذي القربي) به خويشان پيامبر را نپذيرفتم.چه در ترجمه و چه در استدلال.

با تشكر

پاسخ

سلام عليكم. موفق باشيد.
+ حسن 
باسلام وادب خدمت استادعزيز بنده ازشاگردان شماهستم وروحيه تحقيق وشجاعت علمي شماتاثيرعالي برمن گذاشته است ازاينكه فضاي بحثهاي علوم قراني راداغ كرده ايدوهمه رامجبوربه تحقيق نموده ايدتشکر اين روحيه شماونحوه کلاسداري عاليست چراکه دانشگاه سرکوچه که نيست بلکه محل تحقيق وبررسي است وهمه بايددرآن به تبادل نظرونقدوبررسي بپردازند-استادخيلي ارادتمنديم -ح -د
پاسخ

سلام عليكم. از لطف شما ممنونم.
+ يكي از شاگردانتان 
با سلام و احترام
از شيوه بسيار جالب و به روزي که در ارتباط با اطلاع رساني از فعاليتهاي علميتان و نيز فراهم کردن زمينه نقد آنها و همچنين ارتباط با دانشجويان پي گرفته ايد بسيار خرسند و سپاسگزارم. بدون تعارف و تملق عرض مي کنم مانند شما در بين استادان علوم قرآني کشور نمي شناسم (با اخلاق، دلسوز، شجاع در ارائه ديدگاه ها، بي تعصب و آزاد انديش)
ارادتمند
يکي از شاگردانتان
پاسخ

سلام عليكم. از لطف شما ممنونم. براي شما آرزوي توفيق بيش از پيش دارم. موفق باشيد.