درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ حسين آقاپور 
با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتان. اين که مي گويند از نظر براهين فلسفي حدوث عالم باطل است، دو ايراد بر اين گفته به نظر مي رسد که لطفا به آن ها پاسخ دهيد: اول اين که ما خداوند را الله مي ناميم و فقط به خالق قناعت نمي کنيم که بگوييم خالق بدون خلق بي معني است. ثانيا چرا خداوند را با فاعلين بالاجبار مقايسه مي کنيم و مي گوييم چون خورشيد از لحضه وجود مجبور به نور دهي هست، خداوند هم نمي تواند لحظه اي بي فيض باشد،خداوند خالق بالاختيار است و مي تواند مدت ها قبل از مخلوقات خود حضور داشته باشد. فقط زمان در مورد موجودات مادي از ويژگي هاي اصلي آن هاست و زمان به معني فيزيکي آن، بدون خلقت مادي امکانپذير نمي باشد. اما زمان بي حضور ماده امر پيچيده اي است و مي توان زماني را در نظر گرفت که تنها موجودات مجرد وجود داشتند. يعني سه زمان قابل تصور هست. زماني که خدا بود و کسي نبود. زماني که مجردات بودند و خدا بود و زماني که خدا و مجردات و ماديات بودند و هستند. لطفا مقدور باشد پاسخ را ايميل کنيد.
پاسخ

سلام. اگر فرض را بر اين بگذاريد که خداوند فياض علي االاطلاق است، خداوند بدون فيض نمي شود. البته لزومي ندارد که فيضش مادي باشد، مي تواند غير مادي باشد و به خلق ارواح و فرشتگان و نظاير آنها تعلق بگيرد. به علاوه اگر نگاه فلسفي و عرفاني به ماهيت خدا داشته باشيد و او را عين هستي بدانيد، خداوند بدون هستي وجودي ندارد.