ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ بانو 
با سلام و درود
اتفاقا بنده فكر مي كنم آينده از آن نظريه شما نيست، بلكه آيندگان به سادگي از تمام نظريات اينچنيني كه با دغدغه باز كردن غل و زنجير گزاره هاي ديني از زندگي بشر مطرح شده اند گذرمي كنند. يا كل اين گزاره ها را به كناري مي نهند يا به شيوه اي آن ها را تعريف مي كنند كه كان لم يكن باشند. البته كان لم يكن از لحاظ فوق بشري بودن و مدعي هدايت گر بودن، مگرنه قرآن هم مانند تمام تجربه هاي بشري ديگر تجربه اي به تجربه انسان اضافه كرده كه مي تواند بسيار مفيد واقع شود. دكتر سروش هم تقريبا همين نظر را دارد، البته با چاشني حجم عظيمي از تعارف با گزاره هاي ديني و البته ترس از دين داران!

البته و صد البته كه مقدمات نظريه شما ( ونه لزوما نتايج آن) كاملا منطقي است. و قطعا كل اين نظريه براي دوران گذار ضروري به نظر مي رسد. ارادت من به امثال شما كه با تحمل مصائب، دغدغه مسائل انساني داريد بي حد و اندازه است.

نکته بي ربط:ظاهرا با مرورگر کروم نمي توان نظر داد، چرا که کد امنيتي نمايش داده نمي شود

+ نرگس منتطري 
سلام پرواضح است آنچه از علوم وپاسخ ها گفته شد وچندين بار تکراروتاکيد گرديدآنهاييست که لازمه ي هدايت بشر به سوي صراط مستقيم مي باشد هست آنچه که سبب تعالي روح انسان ورسيدن او به مقام عبوديت مي گردد.براي رسيدن به اين مقام دانستن راه حل مشکل ترافيک ياراهکار حل تورم ويا ويروس انفلونزاي نوع A چيست وچه دارويي موثر است وپروسه ي درمان آن چيست ويا اينکه آب درچه دمايي منجمد ويا بخار مي گردد و و و مورد نياز نيست.دانش و پاسخ هايي که سبب هدايت از اولين انسان تا آخرين مي شود با توجه به فاکتورهاي کاملا متغير زماني مکاني وجايگاه علمي او.در رابطه با تقدم پيدايش زمين نسبت به آسمان بايد گفت ابتدا بايد ماده(ابتدا کوارکها گلوئونها وساير ذرات بنيادي وسپس اتمها وبعد مولکول ووو)خلق شود تا بعد ابتدا زمين خلق گردديا آسمان.وجالب است دانسته شود نظريه ي جديدتريعني تئوري ابر ريسمانها ذدر باب خلقت باز در قرآن به آن اشاره شده .که مسلما مورد نياز عرب زمان نزول قرآن مجيدنبوده است اما به بشر قرن 21 که با فيزيک کوانتوم اشناست کمک ميکند درک بيشتر و بهتري نسبت به خالق عالم خلقت يابد.با سپاس از پاسختان.
پاسخ

به نام خدا و با سلام. واقعيت اين است كه در قرآن هيچ يك از دانش هاي روز وجود ندارد و آنچه كه برخي ادعا كرده اند، عبارت از تحميل نظريات علمي بر آيات قرآن بوده است. در قرآن فقط دانش هايي انعكاس يافته است كه در عصر نزول بوده است. قرآن كتاب هدايت و اخلاق و معنويت است؛ نه كتاب علمي،‏ و لذا انتظار كتاب علمي از قرآن داشتن، نارواست. موفق باشيد
+ نرگس منتطري 
سلام جاي شگفتي ست که مسئله ي به اين سادگي رااصرار بر انکار داريد ؟ 1- قران کتابي کامل براي هدايت انسان از اولين انسان تا اخرين.2- تمام سرفصلهاي لازم جهت هدايت انسان در همه ي عصرها امده است .3- فقط سر فصلها بدون ورود در جزييات امده است.4-قران براي هدايت و خوشبختي نوع بشر در زمانهاي گوناگونبانيازمنديهاو دانش گوناگون امده است.5-تمام دانستنيهاي لازم از لحظه ي افرينش (سوره ي مبارکه ي دخان)تا بعداز قيامت بهشت وجهنم حتي در باب بهشت وجهنم با جزييات دقيق امده است .6-خداوند براي رسيدن نوع بشر تا اخرين انساني که متولد ميشودبه صراط مستقيم عادلانه ابزار يکسان قرار داده است و هيچ تبعيضي بين انسانها قرار نداده است. يعني به همه- ي انسانها يکسان اين حق به کار گيري وسيله ي منا سب براي رسيدن به صراط مستقيم راداده است.7- خداوند خود فرموده اند که مناسبترين ومطمئن ترين وسيله کتاب وکلام خودش مي باشد. 8-فاصله ي اولين انسان تا اخرين جندين هزار سال است (رقم دقيق را خدا ميداند)8- درطول اين چندين هزارسال شرايط اجتماعي فرهنگي علمي تاريخي اقتصادي زيستي حتي جغرافيايي واب وهوايي که بر تفکر انسان موثر است تغيير ميکند. 9-خداوند بعداز قران مجيد کتاب ديگري نفرستاده است که اين را نيز رسما اعلام فرموده. 10-با توجه به متغير بودن زمان ومسائل مربوط به ان پس قران که اخرين کتابست بايد براي اخرين انساني که خدا خلق مي نمايد بايد به گونه اي باشد که با توجه به نيازهاي زمانش وسيله اي براي هدايت باشد. 11-وسيله ي قران براي برقراري ارتباط با انسان وسپس هدايت او براي همه ي عصرها فقط کلمه مي باشد.يعني اين کلمه براي همه ي انسانها در زمانهاي گوناگون وعوامل وابسته ي خاصش قابل درک و فهم باشد.12-کلمات قران ثابت است.13-خداوند قادرحکيم و عليم براي رساندن پيام هدايت حتي براي اخرين انسان درهمان کلمه ي واحد باتوجه به رشد عقلي علمي و نيازي بشر معاني گوناگون قرار داده است هر کس علمش بيشتر دريافتش از وحي بيشتر .وقتي در اختر فيزيک بيگ بنگ مطرح ميشود تازه ادم ميفهمد منظور از دودي که در سوره ي مبارکه ي دخان بيان شده است چيست وصدها مثال ديگرکه مجال طرحشان نيست. 14-با توجه به وسعت خيال و دانش بشر سوال انسان نيز تغيير ميکند.سوالاتي که پاسخ به انها کمک به هدايت انسان ميکند.وباز در همان کلمات واحد پاسخ هاي گوناگون نهفته است.15-من وشما وهيچکس ديگر به مفهوم مطلق کلمه قادر به نگارش چنين کتاب کامل که پاسخگوي همه ي عصرها باشد نيستيم اما اين کار بر خداوند تبارک وتعالي بسيار اسانست.16-يعني در يک برهه از تاريخ باموضوعات خاص خودش ودر يک منطقه ي جغرافيايي خاص يعني حجاز به گونه اي خدا با همان افراد متعلق به ان منطقه سخن بگويد که گويي با اخرين انسان روي کره زمين با توجه به ظرف زماني مکاني وتوان علمي ونوع سوال ونيازمنديهاي متفاوتش در جهت رسيدن به هدايتش سخن ميگويد.17-ايااين جز همان اعجازيست که از قران مي شناسيم .18-ايا اين کار بر قادر مطلق سخت و دشوار است؟ والبته اين موضزع بسيار مفصل تر از اينست که عرض کردم که دراين اندک مجال بيشتري نيست.با سپاس.
پاسخ

به نام خدا و با سلام. سخن شما من را ياد خاطره اي انداخت. كسي نزد آيت الله مير محمدي رييس وقت دانشكده الهيات دانشگاه تهران آمده بود و ادعا مي كرد، در قرآن همه چيز هست. آيت الله به او فرمود: آيا در قرآن راه حل مشكل ترافيك تهران هم هست؟ تو با قرآن همين يك مشكل را حل كن، بس است. بقيه پيشكش. او هم خدا حافظي كرد و ديگر پيدايش نشد. شما سخن از بيگ بنگ كرديد. مي پرسم، طبق اين نظريه اول زمين خلق شده است يا آسمان. طبق قرآن اول زمين خلق شده و بعد آسمان. به تفسير الميزان ذيل آيه 29 سوره بقره مراجعه كنيد.


سلام دكتر

اميدوارم كه سلامت باشيد

دكتر ، مي خواستم بدانم قرار است سرنوشت نظريه شما به كجا بيانجامد. من هر روز مقالات زيادي را مي بينم كه به روال معمول همان تفسير هاي ريسمان آسماني را در مورد آيات قران بيان مي كنند.پس كي و چگونه اين نظريه شما بايد به محيط دانش راه پيدا كند.ضمنا اگر امكان دارد در باره ي دستاوردها و تاثير اين نظريه درديگر زمينه هاي عقيدتي اگر مقالاتي معرفي بنماييدممنون مي شوم.

پاسخ

سلام. من به شوخي به منتقدانم مي گويم:‏شما پيوسته در برابر نظريه من مقاومت و مخالفت كنيد؛ اما بدانيد كه آينده از آن نظريه من است. نظريه من چندان مدلل است كه بالاخره جاي خودش را پيدا خواهد كرد. فكر مي كنم، دستاوردها را فقط در همين وبلاگم ملاحظه خواهيد كرد. البته كتابي نيز به نام درآمدي بر معناشناسي قرآن منتشر كرده ام. انتشارات دانشكده اصول دين قم است. در آن هم دستاوردها قابل ملاحظه است.
+ مرشد 
سلام. سوالاتي در سايت هاي ديگر حول موضوع نظريه زبان معيار مطرح شده است که نمونه هايي از آن متناوبا حضورتان عنوان مي شود.
"هيچ دليل عقلي و نقل معتبري بر اين که مخاطبان قرآن همه مردم در هر عصر و مصر هستند، به چشم نمي خورد. "

دليل لطف که مهمترين دليل عقلي بر لزوم نبوت و ارسال رسل است همه انسانها را مشمول اين لطف مي داند لذا انحصار اين لطف به زمان عصر نزول وحي وجهي ندارد بلکه بايد کتاب منزل کتابي در بردارنده تمام نيازمنديهاي انسان تا قيام قيامت باشد و قرآن چنين است و در حديث است که امام معصوم پرسيدند چرا قرآن هميشه تازه است و امام فرموده اند چون قرآن براي مردم يک زمان دون زمان ديگر نازل نشده بلکه براي همگان نازل شده است لذا در هر عصر و زماني تازه است
ظاهرا نظريه پرداز عزيز عنايتي به روايات اهل بيت عليهم السلام نداشته اند


پاسخ

سلام. اولاً، عام بودن لطف مستلزم عام بودن مخاطبان قرآن نيست. همين كه قرآن به زبان عرب عصر نزول است و همين كه تنها موضوعات مبتلا به آنان در قرآن آمده است و همين كه تمام ضماير خطاب ناظر به آنان است و بسياري از قرائن ديگر مؤيد اين است كه مخاطبان قرآن عرب عصر نزول اند. اما در عين حال، همه مردم از تمام اعصار مي توانند از هدايت قرآن بهره برداري كنند. ثانياً، تازگي قرآن به اين است كه پيوسته مورد مراجعه قرار بگيرد و گرنه قرآن نيز مانند ساير كتاب ها كهنه و مندرس مي شود. ثالثاً، آيا انكار مي شود كه در قرآن از موضوعاتي سخن رفته است كه ديگر مطرح نيست؛ مثل احكام برده داري، نسيء،‏ ظهار و مانند آنها. رابعاً، در خود روايات اهل بيت آمده است كه قرآن خطاب به عرب نازل شده است.
+ مرشد 

سلام .

اگر معيار عرفي بودن زبان قران را بپذيريم.و انحصار مفاهيم قران را به سطح فهم مخاطب عصر نزول مقيد کنيم. جامعيت قران چه مي شود.چه باور بر اين است که قران جامع تمام مفاهيم است.


پاسخ

سلام. قرآن هرگز جامع نيست و گرنه لزومي نبود به سنت مراجعه شود. در قرآن برخي از آموزه هاي ديني آمده و بسياري نيامده است. به علاوه به قرآن كه نمي توان هر معنايي را نسبت داد. بايد آن معنا با قرآن ربط داشته باشد. آن هم ربط عقلي و منطقي، نه ربط آسمان و ريسماني، و گرنه تفسير به رأي ممنوع نبود. تفسير به رأي يعني نسبت دادن معاني بي ربط به قرآن
+ مرشد 

درود خدا بر مجاهدين راه علم و ايمان

سوال :

1- آيا اصولا لازمه هدايتگر بودن يك متن كامل بودن آن است.

2-اينكه مي گوييم قرآن كتاب كاملي است ، به چه معنا است.در چه زمينه كامل است. مثلا در زمينه علوم تجربي كامل قوانين را بيان كرده است ، يا .....يا مثلا در علوم غير تجربي بيان قانون داشته است.

3- نظر به تاريخمندبودن فرايند نزول آيات و اينكه كتاب در رابطه با مسائل مبتلابه مردم همان عصر بيان حكم نموده است و با توجه به تغييرات بزرگي كه در اجتماعات بشري طي گذشت زمان روي مي دهد ؛ آيا ادعاي كفايت محتواي يك كتاب براي بيان احكام جهت مشكلات مبتلابه در همه ي زمان و مكان قابل قبول است.

پاسخ

به نام خدا و با سلام. در قرآن فقط آموزه هايي كه براي هدايت عرب معاصر پيامبر اسلام(ص) بوده،‏آمده است. منتها اين آموزه هاي براي مردمان و اعصار ديگر هم هدايت بخش است. قرآن كامل نيست. برخي از آموزه هاي ديني در قرآن نيامده و در سنت آمده و حتي در آن دو نيز موضوعات جديد نيامده است. منتها حكم آنها از قرآن و سنت قابل استنباط است.
+ مرشد 

سلام مجدد بر استاد عزيز

آيا مي توان ازنظرات جنابعالي در نوشته هاي خود ( البته با ارجاع به مرجع موضوع) استفاده کنيم.

پاسخ

سلام. بي اشكال است.
+ علي 
سلام استاد من علي ام با ايميل آرزو88 چيکار کنم که آدرس ايميلم توي پيام ها نمايش داده نشه؟؟ بايد قسمت اين پيغام به صورت خصوصي رو بزنم؟ اونوقت متن پيام رو بقيه هم مي تونن ببينن يا فقط شما مي خونيد؟ راستي يادم رفت بگم خيلي مخلصيم دکتر!! اصلا فکر نمي کردم که پيغامم رو نمايش بدين به هر حال از اين که همه نظرات رو منعکس مي کنيد خ خوشحالم و مصصمم تر مطالب وبلاگ را دنبال مي کنم
+ علي 

سلام

خانم يار محمدي چقدر شما چاپلوسي و پاچه خواري مي كنيد! بالاخره هر كس يه نظري داره! حالا شما با استاد كلاس داشتين قضيه براتون جا افتاده. اما بايد به بقيه هم حق داد. مگه نه؟؟

+ غريب 

سلام،

همه را يکجور نگاه نکن

شايد در تاريکي، طلوعي صورت گيرد

شايد دير....اما ...

تو...خود را کنون يافتي، ديگران را نيز درياب
فرصت بده...ديگران را حس کن...شايد جوان شايد پير

چند روزي جاي ما در دنياست

دوستدارت

غريب زاده

+ يارمحمدي 

سلام استاد

نظر شما واقعا شسته و رفته است من نمي دانم چرا برخي نمي توانند گرفت و گير ذهني خود را رفع کنند تا نظر شما را درست بفهمند