ساعت ویکتوریا

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 

بسم الله
سلام
“متشابهات” با “ما تشابه منه” در آيه 7 سوره آل عمران يکي نيستند.”متشابهات” شبيه ساز و تشبيه کننده مفاهيم غيبي هستند.تاويل آنها در يوم قيامت است.”ما تشابه منه” زمانمند هستند .پس از نزول آيات بعضي از افراد که اتصال و ارتباط آيات را رعايت نمي کنند دچار اشتباه برداشت از آنها ميشوند.آن آيات براي ايشان “ما تشابه منه” ميشود.به عبارت واضح تر “ما تشابه عليهم منه” رخ ميدهد.مثل “ان البقره تشابه علينا” (بقره آيه 70).تاويل اين آيات را راسخون در علم که افرادي هستند که اتصال و کليت آيات را رعايت ميکنند ميدانند.
والسلام
quranmizan.com
پاسخ

به نام خدا و با سلام. من مقاله اي با عنوان تفسير معناشناسانه آيه محكم و متشابه نوشته ام و در آن به تفصيل توضيح داده ام كه مراد از «ماتشابه» در آيه هفت آل عمران، آيات قيامت است كه در آن حقايق اخروي به حقايق دنيوي تشبيه شده است تا براي مخاطبان قرآن تسهيل فهم و تقريب به ذهن صورت گرفته باشد. سياق آيه نيز گواه اين مطلب است. از زبان راسخان در علم آمده است: «ربنا انك جامع الناس ليوم لاريب فيه» كه اين سخن ناظر به آخرت است. موفق باشيد.
+ مرشد 

سلام دکتر ، آيا معني اين آيه ربط خاصي با نطريه شما مي تواند داشته باشد.
حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُون

به سرزمين مورچگان رسيدند مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند!»

پاسخ

سلام. چه ربطي منظور شماست؟