• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : خشونت ورزي، ريشه دين گريزي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + حجت 
    باسلام وسپاس فراوان .منظور جنبه اخلاقي است کاري نشده منظورتان از تحديد موضوع چيست ؟ومراجعه به چه کتبي راتوصيه ميفرماييد؟
    از وقتي که ميگذاريد سپاسگزارم

    پاسخ

    سلام. منظور اين است که به يک موضوع خاصي را که در حد يک پايان نامه قابل جمع و جور کردن باشد، انتخاب کنيد.
    + بانو 
    داشتم کامنت "نظر شهيد بهشتي" را مي خواندم و به به و چه چه مي کردم و در دل مي گفتم: کاش بودي و مي ديدي...
    بعد که کامنت "نظر رهبر معظم انقلاب" را خواندم، شوق و حسرتِ فوق را تمام کردم. (دو صد گفته...)
    پاسخ

    انتساب اقدامات ديگران به ايشان ساده نيست.
    + حجتl 
    باسلام وارزوي توفيق مووضع پايان نامه ام بررسي جنبه هاي معنوي ايات قران بامحوريت ايات الاحکام است رهنمود يا راهنمايي در اين زمينه مرحمت ميفرماييد ؟
    باسپاس
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام. مراد از جنبه هاي معنوي روشن نيست. اگر منظور تأثيرات اخلاقي مناسک و عبادات است، بايد بررسي کرد که پيش تر کاري نشده در محدوده يک پايان نامه تحديد موضوع شود، مناسب مي تواند باشد.
    + جزيه پرداخت کنند تا کشته نشوند 
    فتواي عجيب مفتي سعودي در صفحه توييترش
    يک مفتي سعودي مدعي شد شيعيان که در سرزمين‌هاي اسلامي زندگي مي‌کنند بايد همچون غير مسلمانان و کافران، جزيه پرداخت کنند تا کشته نشوند.
    صراط: شيخ علي الربيعي مفتي سعودي با يک ادعاي عجيب در صفحه تويتر خود خوانندگان خود را مبهوت کرد.
    وي در صفحه توييتر خود مدعي شد: شيعيان که در سرزمين‌هاي اسلامي زندگي مي‌کنند بايد همچون غير مسلمانان و کافران به حکومت‌هاي اسلامي جزيه پرداخت کنند تا کشته نشوند.

    وي در ادامه مدعي شد که پيش از اين نيز در زمان پيامبر(ص) و عمر و عثمان از اجداد و نياکان شيعيان که همان زرتشتيان بحرين و پارس بودند جزيه گرفته شده است.

    اين مفتي سعودي نوشته است که چرا شيعيان بايد از پرداخت جزيه‌اي فرار کنند که در هر سال يک دينار سهم آن‌ها مي‌شود اين در حالي است که آنها 25 درصد از اموال خود را به عنوان خمس مي‌دهند.

    وي همچنين مدعي شد که در خصوص پرداخت جزيه که وظيفه شرعي شيعيان است راه حلي دارد و آن اين است که اين جزيه را از خمسشان پرداخت کنند تا به آنها و مراجعشان فشاري وارد نشود.

    اين مفتي سعودي در ادامه ادعاهاي عجيب ضد شيعي خود خطاب به شيعيان گفت: اگر شما جزيه بدهيد و تحت حاکميت حکومت اسلامي قرار گيريد کسي شما را نمي کشد و شيعه به عنوان يک آيين بت‌پرستي مستقل به رسميت شناخته خواهد شد.
    + نظر شهيد بهشتي 
    نظر شهيد بهشتي در سخنراني آزادي مطبوعات در جمهوري اسلامي مورخ 29/11/59
    ما در رابطه با اصول عقايدمان هم نمي خواهيم در يک جو اختناق و خفقان باشيم؛ ما مواضعمان را صريح مي گوييم، اين هم موضع ما در رابطه با بيان آرا و افکار و مطبوعات...

    همه جريان ها در جمهوري اسلامي آزاد خواهند بود تا زماني که دست به اسلحه نبرده باشند و توطئه نکنند. تا وقتي اظهار نظر مي کنند و نظرشان با اصول اسلام هم مخالف باشد به شرط اينکه اجازه پاسخ گويي هم به ما بدهند در نظام اسلامي آزادند....

    اين مطلب را روشن کنم که در نظام جمهوري اسلامي آزادي چگونه خواهد بود . يکي از اين افراد اخيرا در روزنامه ها نوشته بود: وقتي مي گوييم آزادي نيست، آزادي براي مخالفان نظام فکري ما نيست، والا آزادي براي موافقان نظام فکري هست. آقايان عزيز! آزادي وقتي هست که مخالفان ما آزاد باشند که بتوانند آزادانه حرفهايشان را بزنند.

    اگر کسي با بيان و زبان درست و منطقي و مستدل در مطبوعات انتقادکند و حتي مخالف اصول ما بنويسد اين درجمهوري اسلامي آزاد است و ما هم براي انتقاد و اظهارات خلاف او پاسخ مي دهيم به شرط اينه مقدار مساوي براي ما حق پاسخ قرار بدهند....
    + نظر رهبرمعظم انقلاب 

    نظر رهبرمعظم انقلاب در ديدار با مديران مطبوعات مورخ 13/2/1375:

    در مطبوعات جمهوري اسلامي، همه گونه انديشه اي آزاد است. اصلاً يادمان نمي‏ آيد که فلان کس - فرض بفرماييد - مذهب ديگري دارد و قاعدتاً فکر ما، دين ما و اسلام ما را هم قبول ندارد، که مثلاً چون کسي انديشه ديگري دارد، با او برخورد کنيم. ما در جمهوري اسلامي، بحث انديشه نداريم... روش نظام اسلامي حتي در برخورد با مطبوعات معاند نيز از سر مدارا و اغماض است.

    + سعيد 
    سلام مجدد خدمت استاد عزيز جناب آقاي دکتر نکونام. يکي از اصول تفسيري حضرتعالي اينست که بايستي در تفسير آيات قرآن به ترتيب و تاريخ نزول سوره ها توجه کرد. اين مسئله قبول ؛ اما رواياتي داريم که آيات قرآني که فعلا در دست مسلمانان رايج است بطور پراکنده نازل شده و به دستور پيامبر جانمايي مي شده. مثلا همانطور که حضرتعالي در مقاله تفسير تاريخي قرآن اشاره فرموديد نزول سوره بقره به سال دوم هجري باز ميگردد اما روايتي داريم که آخرين آيه اي که بر پيامبر نازل شده 281بقره (واتقوا يوما ترجعون فيه ...) است که نشان از نزول آيه در اواخر سال دهم يا اوائل يازدهم هجري دارد. حل اين تناقض به چه شکلي است؟
    پاسخ

    سلام. من تفصيل پاسخ را در دو کتاب پژوهشي در مصحف امام علي و درآمدي بر تاريخگذاري قرآن داده ام. اجمالا عرض کنم که هيچ سوره اي ممزوج از آيات پراکنده وجود ندارد. يک سوره يا دفعي النزول است و يا اگر تدريجي النزول است، فقرات آن پي در پي نازل شده است. روايت مذکور نيز بي اعتبار است. هم با ظاهر آيه نمي سازد که با واو عطف شروع شده و حاکي از پيوستگي به ما قبل است و هم با نه روايت ديگر تعارض دارد که دلالت دارند، آيات يا سوره هاي ديگر آخرين آيه يا سوره نازله اند.
    + 25 ضربه شلاق به دليل ترک نماز 
    25 ضربه شلاق به دليل ترک نماز جمعه
    تاريخ انتشار:14 دي 1392 - 14:58-04 January 2014
    مردم سوريه در مناطقي که عناصر گروه تروريستي "داعش" و يا "جبهه النصره" کنترل را در دست دارند، با مشکلات بسيار زيادي مواجه هستند.

    به گزارش روز شنبه پايگاه خبري شبکه العالم، عناصر اين دو گروه تروريستي وابسته به القاعده، با اقدامات جنايتکارانه خود زندگي را براي مردم سوريه تيره و تار کرده‌اند.

    به تازگي فيلمي در شبکه هاي اينترنتي منتشر شده که در آن عناصر گروه موسوم به "دولت اسلامي در عراق و شام" در حال شلاق زدن يکي از شهروندان سوري به دليل شرکت نکردن در نماز جمعه اي است که مبلغان اين گروه در مناطق تحت کنترل خود برگزار مي‌کنند.

    شلاق، زندان، شکنجه و اعدام، مجازاتهايي است که شهروندان سوري به صورت روزمره در اين مناطق با آنها مواجهند.
    + سعيد 
    با سلام خدمت استاد گرانقدر جناب آقاي دکتر نکونام. اين سوال را در کلاس دکتري هم از حضرتعالي به نوعي ديگر پرسش کردم لکن هنوز برايم مسئله روشن نشده. از امامين صادقين (عليهما السلام) در کلفي شريف و فقيه نقل است که فرموده اند ما فرزندان خود را در 5 سالگي يا 6 سالگي(ترديد از بنده است) به نماز و در 7 سالگي به روزه امر مي کنيم اما شما فرزندانتان را در 8 يا نه سالگي به نماز و روزه امر کنيد. منظور امام از امر چيست؟ آيا فقط تذکر کفايت مي کند؟
    پاسخ

    سلام. بعيد است، منظور امام آمريت تحکمي و زورگويانه باشد. به طور قطع منظور ايشان سخني نافذ و تأثيرگذار است. بايد به گونه اي که تأثيرگذار باشد، سخن گفت. به طور قطع اگر از ايشان مي پرسيدند که آيا بر ما رواست به گونه اي به فرزندمان سخن بگوييم که از ما و دين منتفر بشوند، به طور قطع مي فرمودند، اين حرام مؤکد است. در امر به معروف و نهي از منکر، احتمال تأثير شرط است. اگر احتمال تأثير وجود نداشته باشد، وظيفه امر به معروف و نهي از منکر از ما ساقط است و اگر احتمال تأثير سوء بدهيم، انجام آن حرام است.
    + سعيد 
    با سلام مجدد خدمت استاد گرانقدر. اينجا يک سوال ديگر پيش مي آيد و آن اينکه در سوره حمد يا به تعبير حضرتعالي دعاي افتتاح قرآن با احتساب آيه بسم الله دو بار واژه الرحمن و دوبار واژه الرحيم بکار رفته است . در سوره فرقان زماني که به مشرکان دستور سجده بر رحمان داده مي شود آنها رحمن را نمي شناسند و ميگويند : "و ما الرحمن؟" با دقت در سوره هاي مکي اين نظر تقويت مي شود يعني خداوند در سور مکي از واژه هاي آشناي آنها مانند الله و رب استفاده مي کند ولي از رحمن استفاده نمي کند. آيا اين برداشت صحيح است؟
    پاسخ

    سلام. منظور مشرکان اين نبوده است که رحمان را نمي شناسند؛ بلکه اين بوده است که ما زير بار سجده بر رحمن يعني خداي يگانه نمي رويم. رحمن واژه اي نبوده است که براي اولين بار در قرآن به کار رفته باشد. اين واژه در متون جاهلي هم سابقه دارد. سياق آيه نيز مؤيد نظر ماست: وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا وَ زادَهُمْ نُفُوراً (فرقان، 60). قسمت پاياني آيه منظورشان را توضيح مي دهد. منظورشان اين بوده است که ما به آنچه تو مي گويي، يعني پرستش خداي يگانه و خالي از شرک عمل نمي کنيم. نفرت آنان از اين بوده است که خدا را به يگانگي بپذيرند؛ چنان که در جاي ديگر آمده است:‌ وَ جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ في‏ آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى‏ أَدْبارِهِمْ نُفُوراً (اسراء، 46). وقتي خدا به تنهايي ياد مي شود، بدشان مي آمد.
    + سعيد 
    سلام بر استاد ارجمندم جناب آقاي دکتر نکونام. من يک سوال درسي خارج از بحث مطرح شده در اين تاپيک دارم . خواهشمندم اجابت بفرمائيد . حضرتعالي در مقاله اي در مورد نزول تاريخي سوره مبارکه علق اظهار فرموده ايد که اين سوره اولين سوره تازله بر پيامبر اکرم(ص) نيست بلکه با توجه به سياق آيه که نهي مشرکين از اداي نماز حضرت را مي رساند فهميده مي شود که لااقل سوره حمد قبل از آن نازل شده بوده است. لکن در بررسي آيه تبيين فرموده ايد سوره علق اولين سوره نازله است. اين تناقض را چگونه حل مي کنيد؟
    پاسخ

    سلام. سوره حمد به واقع دعايي است جزو نماز و جزو قرآن نيست و آن را براي افتتاح در قرآن گذاشتند. سوره علق اولين سوره نازله است. سوره حمد اگرچه وحياني است؛ اما وحي دو نوع است: قرآني و غير قرآني. سوره حمد وحي غير قرآني است و سوره علق وحي قرآني. وحي قرآني سبک سه ضلعي دارد. يعني جبرئيل پيام خدا را بر پيامبر نقل مي کند. اين در حالي است که سبک سوره حمد چنين نيست. سبک آن دو ضلعي صعودي يعني دعايي است.
    + سعيد 
    با سلام خدمت استاد ارجمندم جناب آقاي دکتر نکونام. حضرتعالي در پاسخ افرادي که از شما نحوه برخورد با نزديکان و فرزندانتان را در صورتي که مقيد به اجراي احکام دين نباشند را پرسيده اند فرموديد آنان را مجبور نميکنم زيرا وظيفه من بيشتر از پيامبر که وظيفه ابلاغ را داشت نيست. سئوال اينجاست که منظور از امر الهي از اينکه نگهداري افراد خانواده و اهل مومن از آتش جهنم است در آيه يا ايها الذين امنوا قوا انفسکم و اهليکم ناراً چيست؟ متعلق فعل قوا بايد عمل باشد نه نظر و راهنمايي . شخص مومن بايد در حوزه عمل اي محافظت و نگهداري را نسبت به خانواده داشته باشد و در اين راه همانگونه که قرآن فرموده اصبروا و صابروا ، صبر هم پيشه کند.
    ممنون مي شوم اگر نظر خود را درمورد مفهوم قوا انفسکم و اهليکم نارا بفرمائيد.
    پاسخ

    سلام. اين آيه بيش از ابلاغ دلالت ندارد. مفسران هم بر همين نظرند؛ براي نمونه بنگريد: علّموا أهليكم ما يدفعون به المعاصي(فرّآ، معاني القرآن)؛ عن زرعة بن محمد عن أبي بصير قال سألت أبا عبد الله ع عن قول الله قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ قلت: هذه نفسي أقيها فكيف أقي أهلي قال: تأمرهم بما أمرهم الله و تنهاهم عما نهاهم الله عنه فإن أطاعوك كنت قد وقيتهم و إن عصوك فكنت قد قضيت ما عليك(تفسير القمي)؛ روى عن على في قوله قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ قال علموا أنفسكم و أهليكم الخير(جصاص، احکام القرآن)‏
    + بانو 
    يک دانشجوي علوم قرآني که از دين دست شسته بود مي گفت همين جريانِ "اندازه عقل" هم مي تواند عامل دين گريزي باشد. مي گفت بهترينِ مذهبي ها که با آدم کاري ندارند، انسان را کم عقل مي بينند -حداقل در حيطه ي انتخاب دين- و برايش آرزوي هدايت شدن مي کنند!
    پاسخ

    اين مطلب شما ابهام دارد. اين که هيچ يک از انسان ها عقل کل نيستند و به واقع هر انساني عقلش کم است، نبايد قابل ترديد باشد. لزوماً هم اين طور نيست که مذهبي ها از غير مذهبي ها عقلمندتر باشند. هر انتخابي اگر مبتني بر ادله معتبر باشد، پسنديده است ولو آن انتخاب بي ديني باشد.
    + بانو 
    سلام. درست فرموديد "ريشه" ي دين گريزي در اغلب موارد خشونت ورزي است. تاريخ هم نشان داده هرجا خشونت عليه دگرانديشان بيشر بوده، جريان هاي ضد دين رشد زيادي کرده اند.
    البته اين فقط "ريشه" است و آغاز ماجرا. تلنگر است که آدم ها به خودشان بيايند و از اول عقايدشان را بررسي کنند.
    من فکر مي کنم اين سخنراني خيلي به سخنان شما نزديک است. سخنران که يک محقق ديني است مي گويد هدف دين پيش از اعتقاد به خدا اين است که انسان ها دست به عمل بزنند و متعهدانه عمل کنند تا بعد حقيقت دين را بفهمند:
    http://www.ted.com/talks/karen_armstrong_makes_her_ted_prize_wish_the_charter_for_compassion.html

    اين سخنراني هم از آن دست انديشه ها است که بعد از پرداختن به آن "ريشه" ي کذايي سراغ آدم مي آيد:
    http://www.ted.com/talks/richard_dawkins_on_militant_atheism.html
    + علي برپور 
    سلام استاد بزرگوار
    اينجانب در دوره کارشناسي ارشد ، روش تحقيق شما را با آقاي دکتر اميري در دانشگاه آزاد تبريز خوانديم . در آن هنگام از تسلط علمي شما در ذهنم از شما جز تحسين چيزي نبود ولي با وارد شدن در سايت شما و با مطالع? نوشته هايتان مست فيض گشتم و همچنين با نقد هيتان که به برخي از کارشناسان تلويزيون داريد . از خداوند متعال براي شما آرزوي توفيق روزافزون و عزت دنيا و آخرت را خواهانم .
    پاسخ

    سلام. از لطف شما ممنون. خداوند شما را همواره موفق بدارد
       1   2      >