• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : نزول قرآن در شب قدر
  • نظرات : 1 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + hoora 
    با سلام
    آيا پيش از رحلت پيامبر و تکميل نزول قرآن شروع و پايان سوره ها مشخص بوده است؟ يعني سوره اي بر پيامبر نازل ميشده و ايشان ميفرمودند اين يک سوره کامل است از بسم الله تا آخر. يا اينکه تا زمان رحلت ايشان معلوم نبوده که بعدا آياتي بين يا انتهاي يک سوره -مجموعه آيات قبلا نازل شده- قرار خواهدگرفت يا نه (به اصطلاح در سوره ها تا زمان رحلت باز بوده)؟
    اگر اولي درست باشد، چگونه است که برخي سوره ها را مخلوط مکي-مدني ميدانند يا اصلا مثلا آخرين آيه نازل شده وسط سوره بقره است.
    اگر دومي درست باشد، تا زمان خاتمه نزول نميشده اعتماد کنند که فلان سوره کامل است و مثلا آنرا در نماز بعد از حمد بخوانند.
    لطفا راهنمايي کنيد. متشکر
    پاسخ

    سلام. قريب به تمام سوره هاي قرآن به شهادت پيوستگي سياقشان دفعي النزول بوده اند و معدودي از سوره هاي بلند که تدريجي النزول بوده اند، تا نزولشان تکميل نمي شده، سوره بعدي آغاز نمي شده است؛ لذا بايد گفت، هيچ سوره هاي ممزوج از آيات مکي و مدني و نيز حتي هيچ سوره اي که آياتش به تاريخ هاي مختلف تعلق داشته باشد، وجود ندارد و آنچه که بر اساس آن گفته اند، سوره هايي ممزوج از مکي و مدني يا ممزوج از آيات با تاريخ هاي مختلف هست، روايات اسباب نزول است که هيچ اعتباري ندارند و علامه طباطبايي آنها را قصصي دانسته است که به آيات قرآن چسبانده شده اند. موفق باشيد.