mp3 player شوکر

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ امير 
من قصد توهين نداشتم و اگر چنين برداشت شده عذر ميخواهم
ولي از شما هم انتظار دقت بيشتري است به قول عزيزي آن جمله که در قرآن هست *(ان الله يأتي بالشمس من المشرق)* بيان خود قرآن نيست بلکه سخن ابراهيم(ع) است که در مقام جدل با نمرود آن را بر زبان آورده و در مقام جدل، آنچه مهم است واقعيت نيست بلکه اعتقاد طرف مقابل، مهم است و در چنين مقامي همان را ملاک قرار مي دهند و با لحاظ همان اعتقاد، شخص را رد مي کنند فلذا اساساً از مقام صحبت ما خارج است
و ثانيا
در قرآن کريم کلمه ان الله ياتي بالشمس من المشرق آمده است و هيچ صحبتي از حرکت خورشيد از سمت مشرق نشده است فقط فرموده خداون خورشيد را از سمت شرق مياورد و اين ملازمه اي ندارد که حتما به معناي حرکت خورشيد از شرق باشد بلکه مراد رويت آن از سمت شرق است کما اينکه در صحبتهاي عاميانه هم از اين تعبيرات است.
پاسخ

انکار دلالت قرآن بر حرکت ظاهري قرآن تکلف آميز است. اين که گفته شود، حضرت ابراهيم اشتباه کرده است؛ اما خدا اشتباه نمي کند و ايراد آنجا خواهد بود که به خود خدا نسبت داده شود، سخت سست است. شما درباره آيات ذيل که سخن خود خداست، چه مي فرماييد: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غسَقِ اللَّيْلِ» (الإسراء : 78). در اين آيه سخن از زوال شمس است و زوال شمس يعني حرکت خورشيد. يا درباره اين آيه چه مي فرماييد: «حَتَّى إِذا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (الكهف : 86 ). مغرب خورشيد يعني حرکت خورشيد در سمت غرب آسمان و ناپديد شدن آن در آنجا. نيز اين آيه: «حَتَّى إِذا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (الكهف : 90). مطلع شمس يعني شروع حرکت ظاهري خورشيد در شرق آسمان. همين طور اين آيه: سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها (طه : 130). طلوع و غروب شمس يعني آغاز و پايان حرکت ظاهري خورشيد. يا اين آيه: أَ لَمْ تَرَ إِلى‏ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَليلا (الفرقان : 45). اين آيه به وضوح بر حرکت ظاهري سايه بر اثر حرکت ظاهري خورشيد دلالت دارد. به نظر من نبايد گفت که حرکت ظاهري خورشيد باطل است تا دچار مخمصه شويم. بايد بگوييم: هم حرکت ظاهري خورشيد حق است و هم حرکت هاي ديگر آن.