• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : حقانيت دين از دو منظر
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بان 
    1- اگر روشنفکران ديني زرتشتي و هر ديني، آموزه هايي خلاف عقل در آن بيابند و درصدد عقلاني کردن همان آموزه ها برآيند، البته روند بيهوده و مضري را طي کرده اند. چاره کار رها کردن آن آموزه هاست نه زيباسازي آن ها. دليلم را نيز در همان کامنت نخست گفته ام: سر کار گذاشن مومنان. يعني روشنفکران تا مدت زيادي براي آن يافته عقلي بشري رجز مي خوانند و آن يافته را مضر مي شمارند، بعد که ميبينند مخالفت با آن يافته فايده اي ندارد، همان يافته را از متون خودشان بيرون مي کشند.
    اجراي اين روند يعني درگير کردن مومنان با سخنان بيهوده و تلف کردن عمر آن ها و ضايع کردن حقشان و عقب انداختن آنان از کاروان تمدن بشري به مدت ده ها يا صدها سال.

    2- ظاهرا مواردي که شما ذکر کرده ايد هر کدام به نقل از يک نفرند. لذا شاهدان متفاوتي وجود ندارند که دروغگو شمردن آن ها (که البته فقط احتمالش مطرح شد)، لجاجتي بيافريند.
    ضمن اينکه تعدد گزارش از واقعه هاي مختلف (اما با موضوع يکسان)، به هيچ عنوان دليل مستقلي براي صحت وقوع آن گزارش ها نيست. ما احاديث بسياري داريم که در موضوع واحدي نقل شده اند، ولي بسياري آن ها را جعلي مي دانند. (مثل احاديث کاربرد سوره ها براي درمان بيمماري ها)
    من همچنان تاکيد ميکنم که انگيزه جعل در اقراد مذهبي در اين حيطه ها زياد است. وقتي يک مذهب براي اثبات حقانيت خودش به معجزه محتاج است،واضح است که برخي پيروان آن مخلصانه در راه مذهبشان جعل مي کنند.
    ارتکاب جرم بحثي جداگانه است (اگر چه در اين حيطه هم ادعاهايي برعکس ادعاي شما وجود دارد)


    پاسخ

    1. سخن در اين است که آموزه هاي ديني به گونه اي باشد که با مدرنيته در تعارض نباشد؛‌ بنابراين اتلاف عمر و عقب انداختن از کاروان تمدن جاي طرح ندارد. 2. اگر عنايت بفرماييد، به روشني مي يابيد که منابع نقل ها متعدد و متفاوت است. به علاوه براي هر مورد شاهدان متعددي وجود دارد. بنابراين هم موارد متعدد است و هم شاهدان آن موارد تعدد دارد. قدري تأمل فرماييد. 3. قياس مواردي که اينجانب آورده ام با رواياتي که قرائن جعل بارزي دارند، مثل احاديث فضائل و خواص نادرست است. 4. يک مذهب براي اثبات حقانيتش به دلايل عقلي محتاج است و استدلال به معجزه هم يکي از ادله عقلي است. 5. کذب نوعي ناهنجاري اخلاقي و اجتماعي است و چنين ناهنجاري هايي در غير مذهبي ها به مراتب افزون تر است. کافي است، شخصيت بزهکاران در هر جامعه اي بررسي شود و درستي اين مطلب را ملاحظه فرماييد.