• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : ماهيت تفسير به رأي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 13 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    با سلام مجدد 1- پس اگه ين که کسي نمي تواند بهتر از قرآن بياورد، محک و معيار مشخصي نداردمنظور از تحدي قرآن چيه؟
    2- ايا مطالبي که پيامبر ارائه کرده (همچون معارفي که اورده قوانيني که ارائه کرده و...) قابل خدشه است؟ که اگر قابل خدشه است ولو اينکه بي سوادي آن را آورده قابل دفاع و معجزه نيست و اگر قابل خدشه نيست که اين همان اعجاز دروني قرآن مي شود.
    پاسخ

    سلام. تحدي قرآن خطاب به مشرکان زمان پيامبر بوده است که اگر مي توانيد مثل قرآن بياوريد. آنان هم ادبيات قرآني نداشتند و با موضوعاتي چون شراب و شکم و شهوت سر و کار داشتند و نمي توانستند مثل قرآن بياورند؛ اما حال اگر کسي بيايد و يک کتاب فقهي مثل جواهر يا يک کتاب کلامي مثل گوهر مراد و يا کتاب اخلاقي مثل معراج السعاده و يک کتاب تاريخي مثل تاريخ طبري بياورد، آيا بهتر از قرآن است يا نه، چه مي توان گفت؟ آيا نمي توان گفت که اين ها هم جامعيت دارند و هم مبوب اند و لذا بهتر از قرآن اند؟ به اين ترتيب بايد گفت، آن جهتي که از قرآن براي هميشه جاودان است، محتوايش نيست؛ بلکه نحوه تلقي اش است که به طريق وحي دريافت شده است.