• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : شرع مبناي نظم و باعث آرامش
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + زهرا 
    به نام خدا
    با سلام. اينکه مبناي احکام شرع همان چيزهايي است که عقل و عقلا به آن حکم ميکنند امري کلي است که در بسياري موارد نقض آن اثبات شده است که در صورت لزوم ميتوان مواردي از آن را بيان کرد و از طرفي لا واژه اي کلي است که مصداق آن مشخص نيست. بر فرض اگر انديشمندان و محققان را جزو عقلا ميشماريد اختلاف بين نطرات آنان نشان ميدهد که نميتوان بيانات شما را در زمينه ماهيت شرع خالي از اشکال دانست. يکي دو روز قبل در تلويزيون آقاي قرايتي مردم را به تبعيت از فرامين الهي با توجه به قول مفسران فراميخواند و به تفسير نور و نمونه راهنمايي ميکرد. آيا قول خداوند همان برداشت مفسران است؟ و آيا مفسران از جمله عقلايي که شما فرموديد هستند؟ پس اختلاف برداشتهاي آنها را چگونه توجيه کنيم؟ جز اينکه عقول متفاوت حکم ميکند پس مبناي احکام شرع نميتواند باشد!
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام. خداوند حکم عقلاء را عليرغم تفاوت هايشان امضاء کرده است و شاهد آن امضاي شرايع مختلف است. آنچه مبناي شرع واقع مي شود، نظر شخصي غير متنفذ نيست؛ بلکه نظر کساني مثل رئيس قبيله، پادشاه، خليفه، پيامبر و امام و مانند آنهاست که از سوي مردمي تلقي به قبول مي شود و مورد تبعيت قرار مي گيرد.