• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : شرع مبناي نظم و باعث آرامش
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + آزاد 
    آقاي نكونام سلام

    شما استاد مغلطه هستيد. وقتي رعايت قانون را با رعايت شرع مترادف مي دانيد نمي توان نتيجه اي گرفت به جز مغالطه گري شما.
    دلايلي كه شما مي آوريد انقدر ساده و ابتدايي است كه باعث خنده مي شود. قانون در اين كره خاكي توسط بشر براي بشر كه هر دو زميني هستند نوشته مي شود براي اينكه بشر بتواند به راحتي و با ارامش زندگي كند. حال انكه قوانين شرع كه از همان شريعت ميايد و در هر دين و اييني هم متفاوت است عملا مشروعيتش را از ماوراي اين كره خاكي يعني از اسمانها يا به عبارتي از خدا كسب ميكند. البته براي به اثبات رساندن حقانيتش بايد هم از يك موجود ماوراي طبيعي كسب مشروعيت كند وگرنه كسي قبول نمي كند.
    وقتي در شريعت اسلام افرادي كه هيچ ديني ندارند يا در شرع اسلام جزو كفار به حساب ميايند،حكم شرع اسلام در مورد انها چيست؟ ايا در مورد اين افراد حكم شرع و عقل يكي است؟
    اميدوارم جواب را با استدلال صحيح و نه فاسد بدهيد.
    پاسخ

    سلام بر شما. چند نکته در پاسخ: 1. براي من روشن نيست که مغلطه يا مغالطه اينجانب چيست. نظر من درباره شريعت آن است که همان احکام عقل و عقلاست. در اينجا کدام مغلطه يا مغالطه تعريف شده صورت گرفته است؟ 2. به باور من احکام شرع چيزي جز احکام عقل و عقلا نيست و از سوي ماوراي طبيعت همين احکام امضاء و تأييد شده است. اين که شما از اين سخن خنده اتان بگيرد، دليلي بر بي اعتباري آن نيست. بي اعتباري يک نظر در اين است که ادله اثباتي نداشته باشد و يا لوازم باطل داشته باشد. 3. احکام عقلاء از قومي به قوم ديگر و از عصري به عصر ديگر در مواردي تفاوت پيدا مي کند؛ بنابراين تفاوت هاي احکام عقلاء موجب خروج از شرع نيست. شريعت ها متعدد و متکثرند و هم مورد امضاء و تأييد ماوراء دانسته مي شود. 4. حقانيت احکام عقلي بداهت عقل است و حقانيت احکام عقلائي نيز به ابتناي آن بر خرد جمعي و عدم مخالفت با احکام عقل است؛ نه به امضاء ماوراء. 5. حکم شرع درباره کساني که يک شريعتي را قبول ندارند، همان حکم عقل و عقلاست. شريعت هر قومي بايد محترم شناخته شود. موفق باشيد.