• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : اغراق گويي، ريشه دين گريزي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + قمشي 
    با سلام
    از مطلب ارسالي شما بسيار بهره مند شدم و لذا کمال تشکر را دارم.
    سوالي نيز داشتم که خوشحال مي شوم پاسخ حضرت عالي را داشته باشم. جناب آقاي دکتر نکونام ، با توجه به اين نگرش (که البته مي تواند بسياري از سوالات و مبهمات را در مورد دين پاسخ دهد) چگونه مي توان انجام اعمال ديني (نماز و آداب وضو و يا به عربي خواندن نماز) را به جوانان توصيه و آنان را مجاب نمود.
    با تشکر
    قمشي
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام. ترديدي نيست در اين که پيامبر(ص) از ميان قريش و براي هدايت آنان به پيامبري مبعوث شده است. پيامبر هرگز ادعا نداشت که دين جديدي آورده است. صريح سخن او اين است که من بر دين حنيف هستم و براي احياي آن مبعوث شدم. تمام آداب و مناسک ديني که او ترويج مي کرد، همان هايي بوده است که در ميان قريش کمابيش وجود داشته است؛ جز اين که تغييراتي هم از سوي پيامبر(ص) در آنها پديد آمد. وضو و نماز نيز از جمله همان آداب و مناسکي بوده است که پيش از بعثت پيامبر(ص) بوده است و پيامبر(ص) نيز طبق سنت هر قومي از سنن آباء و اجداي خود پيروي کرده و البته تغييراتي هم در آن پديد آورده است. ما هم که به اسلام گرويديم، به واقع فرهنگ و آيين پيامبر(ص) را پذيرفته ايم و خود را ملزم شمرده ايم که از آداب و مناسک اين آيين پيروي کنيم. نماز يک سنت اجتماعي است و در گذشته و عصر پيامبر(ص) رسم بر اين بوده است که در مسجد برگزار شود و يک سنت اجتماعي را اعم از ديني و غير ديني بايد تابع اجتماع بود و سيره عقلاء اين است که هنجارهاي اجتماعي را از پيش خود نشکنند. علاوه بر آن، نظر به اين که نماز يک سنت اجتماعي بوده است، به حکم عقل بايد در برگزاري آن، وحدت رويه وجود داشته باشد و گرنه هرج و مرج به وجود مي آيد و هرج و مرج و تفاوت در شکل برگزاري نماز ميان اقوام و اشخاص مختلف، باعث آشفتگي و از هم پاشيدگي آييني مي شود و اين به حکم عقل پسنديده نيست. توجيه عيني و واقعي شکل برگزاري نماز و ساير مناسک همين است؛ اما در ديدگاه سنتي توجيه ديگري وجود دارد. سنتي ها مي گويند: اين امر خداست و ما عبديم و بايد تبعيت کنيم. آنان براي شکل آداب و مناسک ديني راز و رمزهايي ناشناخته اي را قائل اند که فقط خدا مي داند و ما از آنها آگاهي نداريم؛ لذا چون و چرا کردن در آنها را فضولي در امور الهي بر مي شمارند و مذمت مي کنند. موفق باشيد.