• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : شبهه بطلان خلاف علم در قرآن
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + افضل رقوي 

    با سلام و تشکر از موضوعي که به بحث گذاشته ايد.قبل از مطرح کردن صحبت اصلي لازم است تذکر بدهم که اينجانب نيز به شدت مخالف تاويلات سطحي و برداشتهاي علمي بدون پايه از قرآن عزيز هستم. به همين دليل هم قبلا مطلبي را در رد بعضي از اين ادعاها در سايت آزادنگار نگاشته ام که از طريق لينک زير ميتوانيد به آن دسترسي داشته باشيد،

    http://fa.azadnegar.com/raghavi/news/378262.html

    در عين حال به نظر من همانگونه که مطالبي از آن دست نظراتي افراتي و مضر ايمان بعضي از مومنين ميتواند باشد، نگاه تفريطي به اين موضوع نيز ايرادات و خطرات خودش را خواهد داشت. به عنوان مثال عرض ميکنم، زماني که بنده مطلب شما را مطالعه ميکردم چيزي که مرتب به ذهن من القا مي شد اين بود که "قران براي اعراب عصر جاهليت نازل شده است". البته شما در بعضي فرازها به رد اين انديشه اقدام کرده ايد ولي استحکام استدالاتي که منجر به اين برداشت ميگردد در مطلب شما، به نظر من، بسيار قويتر از ابطال آن است.

    گرچه بعضي آيات در مورد پديده هاي طبيعي بلاشک مبتني بر بينش ظاهري است و اين همانگونه که شما تصريح فرموده ايد کاملا منطقي و مفيد نيز هست، ولي به عقيده من

    اولا: اين محدود به مطالبي است که هنوز هم درست (مثل حرکت ظاهري خورشيد) ولذا هنوز هم همان تاثير را که در عصر نزول داشته دارد. به عبارت ديگر اين آيات مبتني بر "واقعيت" هستند نه بر "حقيقت" و واقعيات نيز به اندازه حقايق اعتبار دارند. ولي اينکه بگوييم بعضي آيات مبتني بر "اعتقادات هرچند باطل" آن عصر است درست نيست زيرا بنا به تصريح خود قرآن، باطل نه از گذشته و نه در آينده در قرآن راه ندارد.

    ثانيا: در قرآن شريف آياتي هست که مربوط به وقايعي در آينده است که براي مردم آن عصر حتي قابل تصور هم نبوده است. توجه به محدوديت متن امکان برشمردن نيست. منظور بنده از بيان تمام اين مطالب آن است که در مورد اين موضوع حساس بايد خيلي دقت داشت تا خداي ناکرده دچار افراط يا تفريط نشويم.



    پاسخ

    سلام و تشکر. تأکيد من همواره بر اين است که مطالب خلاف علم در قرآن هرگز خللي به حقانيت قرآن وارد نمي سازد و نيز گفته ام که از باب احتجاج هيچ اشکالي ندارد، به مطلبي که باطل است ولي نزد مخاطب حق است، احتجاج کرد. قرآن هرگز در مقام تأييد باطل نبوده است که خللي در حقانيت قرآن وارد آيد. موفق باشيد.