• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : برتري هاي دين اسلام(2)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + محسن 
    با سلام خدمت استاد گرانقدر.
    از گر قائل به نسبيت و حجيت فهم هاي گوناگون شويم اين سؤال را نميتوانم هضم کنم که
    1-چرا حضرت امير در برابر خوارج ايستاد و آن ها را از دم تيغ گذران؟ آيا حضرت امير نمي دانست که آن ها به اندازه فهم خود فهميده اند و لذا در برابر خدا مأمون هستند؟
    2- چرا حضرت صادق در برابر تفيسر اشتباه قتاده گفت واي بر تو خود را هلاک کرده اي و ديگران را نيز به هلاکت کشانده اي! آيا حضرت صادق(ع) نمي دانست که قتاده فتواي خود را از قرآن وبه قدر استطاعت خود در آورده؟
    پاسخ

    به نام خدا و با سلام. 1. به هر حال، خوارج در مقابل يک حاکم قانوني سر به شورش برداشته اند و لذا جنگيدن با آنها صرف نظر از اين که توجيه عقلي براي خودشان داشته باشند يا نداشته باشند، براي حضرت علي مشروع است. 2. ترديدي نمي توان داشت که خداوند جاهل غير مقصر را مجازات نمي کند. اگر بدون لجاجت، چيزي را حق يافته، نزد خداوند مأجور است. نزد اصوليون ثابت است که مجتهد خطاکار نيز مأجور است. 3. روايت مورد اشاره به لحاظ سندي مخدوش است و به فرض صحت، نبايد معتقد شد، امام صادق(ع) قتاده را بر چيزي که به آن جهل داشته، مذمت کرده و اهل هلاکت شمرده است. وقتي خدا جاهل را مجازات نمي کند، امام صادق(ع) هم وجهي ندارد، او را مذمت کند.