• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : برتري هاي دين اسلام(3)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 11 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عليرضا 

    با سلام

    استاد گرامي از کجاي قرآن بر مي آيد که اين خود بشر است که احکام را تشريع مي کند؟ اين همه آيه با عبارت يسئلونک آغاز شده است و جواب را حتي از خود پيامبرص نفي کرده است. برخي از احکام اسلام مثل نماز ،روزه و حج امضايي هستند و در اديان قبل هم بوده است و هيچ ارتباطي به سنتهاي عرب معاصر پيامبرص ندارد. ايا در شريعت حضرت موسي ع حج نبوده است؟

    به چه دليلي مراد از حکم در آيه 26سوره کهف حکومت هست؟ واژه مُلک به کار مي رفت بهتر نبود؟ و لايشرك فى حكمه أحداً به طور كلى شركت دادن ديگران را در حكم ويژه ربانى از هر دو نظر تكوينى و تشريعى سلب نموده است.

    استاد پاسخ هايي که ائمه ع مي دادند مگر نه اين است که همه اش از قرآن هست ، همانطور که امام محمد باقر ع فرمودند که هر گاه به شما حديثي بگويم، از من منبع قرآني آن را سوال کنيد.

    استاد در قرآن هر جا که واژه رکوع آمد يعني اشاره به نماز دازد؟

    پاسخ

    سلام. 1. اگر تشريع کننده احکام خدا بود، بايد احکام در تمام اديان يکي بود؛ لذا اختلاف احکام در اديان مختلف روشن مي سازد که تشريع کننده احکام خود بشر است و سبب الهي خواندن احکام ديني، امضاي آن از سوي خداست. بنابرين مفهوم اين که ما شرايع مختلف را قرار داديم، اين است که ما شرايع مختلف را امضاء کرديم. 2. ملاحظه تمام يسئلونک ها نشان مي دهد که تمام احکام مربوط عبارت از همان احکام عقل است؛ بنابراين خدا و انبياء به همان احکام عقل ارشاد و راهنمايي مي کند. 3. تمام عبادات در اديان مختلف تفاوت دارد و يکي از وجوه تفاوت، تفاوت زبان عبادت است و اين حاکي از اين است و اين، خاستگاهي جز اين ندارد که زبان هاي صاحبان اين اديان متفاوت است و از آن ناشي شده است. 4. سياق آيه کهف يعني وجود لفظ ولي در آن نشان مي دهد که مراد از حکم ، حکومت است. 5. يک مروري به احاديث ائمه نشان مي دهد که بسياري از آنها هيچ ربطي به آيات قرآن ندارد، مانند شکيات نمازها؛ لذا نمي توان گفت که تمام احاديث آنها از قرآن نشئت گرفته است. 6. دلالت هر لفظ از سياقش آشکار مي شود و لفظ رکوع علي الظاهر در قرآن بر نماز دلالت دارد. موفق باشيد.