• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : برتري هاي دين اسلام(3)
  • نظرات : 0 خصوصي ، 11 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عليرضا 
    سلام استاد گرامي . دو سوال در مورد ايات 59و83سوره نسا داشتم.
    استاد در ايه 59سوره نسا،اين جا صحبت از اطاعت ايمان آوردگان از خدا، پيامبر، و اولي الامر (صاحبان امر) است. بعد مي گويد اگر اختلاف نظري داشتيد آن را پيش خدا و پيامبر ببريد. اگر اولي الامر بر بقيه حاکميت داشتند چرا مي بايست اختلافات مردم با اولي الامر نزد خدا و پيامبر برده مي شد؟
    و در ايه83نيز صحبت از يک واقعه است. مردم خبري را با عجله و بدون مشورت با پيامبر و اولي الامر پخش کرده اند و اين کار به ضرر پيروان رسول تمام شده است. گلايه است که اگر پيش از پخش آن خبر آن را با پيامبر و اولي الامر خودتان در ميان مي گذاشتبد به نفعتان بود .... اينجا مي بينيم در زمان خود پيامبر بجز پيامبر اولي الامر وجود داشته اند. پس مراد اين نيست که فقط يک نفر صاحب امر و آن هم پيامبر بوده که مردم مي بايست از او اطاعت مي کردند. طبيعي است که براي حفظ نظم و اداره بهتر امور بايد سازمان و تشکيلاتي مي بود. مثلا طبيعي است که آشپز ها مي بايست از سر آشپز اطاعت کنند. سربازان از فرماندهان خويش اطاعت کنند... و غيره.
    با تشکر

    پاسخ

    سلام. مطلب شما صحيح است و مراد از اولي الامر در آيات مذکور کارگزاران پيامبر در زمان خودش است. به طور طبيعي وقتي با کارگزاران پيامبر اختلاف پيدا مي کردند، براي حل آن بايد پيش خود پيغمبر مي رفتند.