• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : قرآن، كتاب موعظه(2)
  • نظرات : 1 خصوصي ، 3 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + محمد معظمي گودرزي 
    ...قهرا اين "ملا اعلي" يك مقام تجرد و برتر از ماده است. طبعا شهابي كه براي طرد آنان مأمور است، مناسب مقام خود خواهد بود، وتفسير علامه با توجه به اين جملات كه مي‌گويد: «غرض ازآسمان به قرينه(الملا اعلي) شايد عالم ملكوت باشد كه مسكن ملائكه است» درست به نظر مي‌رسد»
    پاسخ

    علامه طباطبايي به واقع آيات مربوط را بر مجاز حمل مي کند و گرنه دلالت عرفي آيات حاکي است که فرشتگان در همين آسمان مادي هستند و همين شهاب هاي مادي براي حراست از شهرهاي فرشتگان است. اين هم خاستگاهي جز تخيل و تصور مشرکان قريش ندارد. صرف تعبير «ملأ اعلي» هم براي حمل آيات بر عالم ملکوت کفايت نمي کند. مي توان ملأ اعلي را بر همان آسمان مادي حمل کرد. چه قرينه اي هست که بر اساس آن، ملأ اعلي عبارت از عالم ملکوت و غيب باشد؟
    + محمد معظمي گودرزي 
    ادامه:در مورد نمونه دوم هم آيت الله سبحاني چنين مي گويند:«علم حق اثبات دارد نه نفي. اين مسائل غيبي كه شياطين به وسيله شهابها از نفوذ درآسمان‌ها بازداشته مي‌شوند، مساله غيبي است بالاخص درآنجا كلمه "الملا الاعلي" آمده است: «لا يسمعون الي الملا الاعلي»
    پاسخ

    عنايت داشته باشيد که نه شهاب ها و نه مصابيح و نه آسمان دنيا غيبي نيست. البته فرشتگان و شياطين غيبي هستند؛ اما اگر جز اين بود که مشرکان قريش باور داشتند، فرشتگان در همين آسمان دنيايند، وجهي نداشت، از شهاب ها و مصابيح و آسمان دنيا سخن گفته شود.
    + محمد معظمي گودرزي 
    با سلام خدمت استاد محترم
    در نمونه اول خود خداوند با ادات تشبيه به جنبه تشبيهي بودن آن اشاره کرده و در تشبيه براي تقريب به ذهن مي توان از هر مثالي ولو غير واقعي استفاده کرد؛ مهم زشت و وحشتناک بودن سر شياطين در نزد مخاطبان است و اين به منزله ورود اباطيل يا اسطوره در قرآن نيست، چون واقعا درختي که در قعر آتش جهنم است وحشتناک است
    پاسخ

    سلام. لطف کرديد.