mp3 player شوکر

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ عباس 
با سلام توي مقالتون بود كه استدلال كرده بودن به ايات قران براي جهاني بودن رسالت حضرت رسول وشما اين ايات را توجيح كردين در حالي كه فقط اي ايا نيستن ايات ديگري هم وجود دارن كه قابل توجيح نيستن
از جمله، در آيات زيادي همة مردم را به عنوان «يا ايها الناس»4 و «يا بني آدم»5 مورد خطاب، قرار داده و هدايت خود را شامل همة انسان‌ها (الناس6 و العالمين7) دانسته است. و همچنين در آيات فراواني رسالت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ را براي همة مردم (الناس8 و العالمين9) ثابت كرده، و در آيه‌اي شمول دعوت وي را نسبت به هر كسي كه از آن، مطلع شود مورد تأكيد قرار داده است.10 و از سوي ديگر، پيروان ساير اديان را به عنوان «اهل كتاب» مورد خطاب و عتاب قرار داده11 و رسالت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ را در مورد آنان تثبيت فرموده، و اساساً هدف از نزول قرآن كريم بر پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ را پيروزي اسلام بر ساير اديان، شمرده است.12
با توجه به اين آيات، جاي هيچ گونه شكّ و شبهه‌اي دربارة همگاني بودن دعوت قرآن كريم و جهاني بودن دين مقدس اسلام، باقي نمي‌ماند.

پاسخ

با سلام. قرآن در نود سوره مکي خطاب به مشرکان مکه و در 24 سوره مدني خطاب به مردم مدينه اعم از مسلمانان و يهوديان و گاهي هم مشرکان مکه و مسيحيان حجاز سخن گفته است؛ بنابراين مخاطبان قرآن عرب حجاز عصر پيامبر(ص) بوده است؛ اما اين منافاتي با جهاني و جاوداني بودن قرآن ندارد. براي جهاني و جاوداني بودن يک کتاب لزومي ندارد، مخاطبانش هم همه مردم در همه اعصار باشد. اگر همه مردم در همه اعصار به يک کتاب مراجعه کنند و از آن هدايت بگيرند، آن کتاب جهاني و جاودان مي شود. نفس خطاب با عبارت «يا ايها الناس» يا «يا بني آدم» هرگز دلالت بر همگاني بودن مخاطبان ندارد؛ چنان که اگر حضرت علي(ع) خطاب به مردم کوفه مي فرمود: اي مردم خود را مهيا براي جنگ کنيد، منظورشان همه مردم در همه اعصار نبوده است. همين طور است اگر خداوند در قرآن بفرمايد: اي مردم براي جنگ تبوک مهيا شويد، بي ترديد همه مردم در همه اعصار نيست.
+ ع-ج 
با اين تلقي از قران ،جنابعالي اعجاز قران را چگونه توجيه مي نماييد ؟
اگر قران را معجزه ميدانيد لطفا تلقي خود را از اعجاز بيان نماييد . به نظر ميرسد چه اعجاز را لفظي بدانيد و چه معنوي در هر صورت در اظهارات خود مبني بر عرفي و در سطح فهم عرب عصر نزول بودن قران بايد تجديد نظر بفرماييد .
پاسخ

در قرآن خطاب به عرب عصر نزول آمده است كه اگر مي گوييد، قرآن را محمد(ص) بافته است، شما هم چنين كنيد و مثلش را بياوريد؛ اما بدانيد كه نمي توانيد چون آن از علم خدا سرچشمه گرفته است؛ اما در عين حال آمده است كه همين قرآن به لسان عربي مبين نازل شده است. نتيجه آن كه اعجاز قرآن با عرفي بودن زبان قرآن منافاتي ندارد. قرآن معجزه است؛ يعني كسي نمي تواند مثلش را بياورد و اين بدان معنا نيست كه قرآن به زبان متعارف عرب عصر نزول نيست. خدا به زبان متعارف عصر نزول سخن گفته است؛‏ نه به زبان اجنه و فرشتگان و يا هر زبان ديگري که براي عرب عصر نزول ناشناخته است. چرا كه اگر خداوند به زباني غير متعارف سخن مي گفت، مردم مراد الهي را درك نمي كردند و هدايت مردم ممكن نبود. عرفي بودن زبان يعني قابل فهم بودن مراد الهي براي عرب عصر نزول، نه قابل تحدي بودن قرآن. شما به چه دليل مي فرماييد، چون قرآن معجزه است، پس قرآن به زبان متعارف و قابل فهم عرب عصر نزول نيست. شما اين ملازمه را از کجا به دست آورده ايد؟
+ بابك هدايت 

بسمه تعالي

باسلام، بنا به گفتهء برخي مفسرين، آموزه هاي قرآن مظروف است و ظرف آن فرهنگ و زبان عرب معاصر تاريخ نزول، ظرف با گذشت زمان تغيير ميكند ولي مظروف ثابت است.