• وبلاگ : مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حديث
  • يادداشت : ماهيت تفسير به رأي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 13 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    اين بدين معني است که شما معتقديد که آيات تحدي قرآن زمانش گذشته و امروز قرآن تحدي نميکند؟
    2- با عرض پوزش سوال دوم پايين را جواب ندايد که ايا مطالبي که پيامبر ارائه کرده (همچون معارفي که اورده قوانيني که ارائه کرده و...) قابل خدشه است؟
    پاسخ

    1. معجزه بودن قرآن تا ابد است. اعجاز قرآن به اين است که از علم الهي سرچشمه گرفته و نه تعليم از ديگران يا تأملات شخصي. 2. احکام قرآن در زمان خودش بهترين احکام بوده است؛ اما بعضي از احکام قرآن امروزه قابليت اجرايي ندارد؛‌ مثل احکام برده داري.
    با سلام مجدد 1- پس اگه ين که کسي نمي تواند بهتر از قرآن بياورد، محک و معيار مشخصي نداردمنظور از تحدي قرآن چيه؟
    2- ايا مطالبي که پيامبر ارائه کرده (همچون معارفي که اورده قوانيني که ارائه کرده و...) قابل خدشه است؟ که اگر قابل خدشه است ولو اينکه بي سوادي آن را آورده قابل دفاع و معجزه نيست و اگر قابل خدشه نيست که اين همان اعجاز دروني قرآن مي شود.
    پاسخ

    سلام. تحدي قرآن خطاب به مشرکان زمان پيامبر بوده است که اگر مي توانيد مثل قرآن بياوريد. آنان هم ادبيات قرآني نداشتند و با موضوعاتي چون شراب و شکم و شهوت سر و کار داشتند و نمي توانستند مثل قرآن بياورند؛ اما حال اگر کسي بيايد و يک کتاب فقهي مثل جواهر يا يک کتاب کلامي مثل گوهر مراد و يا کتاب اخلاقي مثل معراج السعاده و يک کتاب تاريخي مثل تاريخ طبري بياورد، آيا بهتر از قرآن است يا نه، چه مي توان گفت؟ آيا نمي توان گفت که اين ها هم جامعيت دارند و هم مبوب اند و لذا بهتر از قرآن اند؟ به اين ترتيب بايد گفت، آن جهتي که از قرآن براي هميشه جاودان است، محتوايش نيست؛ بلکه نحوه تلقي اش است که به طريق وحي دريافت شده است.
    با سلام. 1- با اين نظر شما که اعجاز قرآن را منحصر در نحوه دريافت مي دانيد. پس چه چيزي مانع ميشود که يک متخصص ادبيات عرب بتواند سوره اي مانند قران بياورد. 2- اين حرف که قران معجزه است را چگونه به افراد غير مسمان اثبات کنيم
    پاسخ

    سلام. 1. اين که کسي نمي تواند بهتر از قرآن بياورد، محک و معيار مشخصي ندارد. اگر کسي بگويد، کتب فقهي بهتر از احکام القرآن است و کتب کلامي بهتر از عقايد القرآن است و نظاير آن، شما چه مي فرماييد؟ آيا نمي گوييد که اين کتب نظر به اين هم مبوب اند و هم جامع، بهتر از قرآن اند؟ 2. به غير مسلمانان مي گوييم،‌ اگر کسي را آورديد که بدون تعليم از ديگران و بدون تأمل شخص، مطالبي گفت که از اين طرق عادي به دست نيامده باشد، مي توان گفت، معجزه آورده است. پيامبر اسلام اين گونه بوده است.
    سلام
    استاد اصلا اين قابل قبول نيست: "قرآن به اعتبار نحوه تلقي اش معجزه است؛ نه محتوايش. از نظر محتوي ترديدي نمي توان داشت که يک کتاب فقهي به طور مفصل تر و بهتر از قرآن مطالب را فراهم کرده يا يک کتاب قصص انبياء بهتر قصص را آورده يا يک کتاب کلامي بهتر عقايد را توضيح داده است."
    چون لحن قرآن براي تحدي طلبي کاملا پيداست که داره در بلاغت (که شايد بشه اين طور تعريف کرد اين مقوله رو که در عين ايجاز به شدت پر محتوا است و رسا که شامل محتوا هم مي شه) تحدي طلبي مي کنه
    چرا که توي آياتي اشاره مي شه که هر کسي رو مي خوايد به کمک بگيريد و مثل قرآن رو بياريد؛ اما نمي گه که اگر مي تونيد با خدا ارتباط برقرار کنيد و يه مطلبي بياريد(به اين روشي که من دريافت مي کنم دريافت کنيد) که اين روش دريافت من معجزه است.
    پاسخ

    چه عرض کنم. هرچه شما بفرماييد.
    + محسن 
    باز هم تشکر از اهميت دادن و جواب دادن.
    آيا اينکه شخصي 1400 سال پيش معارفي اخلاقي و انساني را بيان نموده که امروزه مورد تأييد واقع مي شود اعجاز نيست؟ (اين هان اعجاز دروني است.)
    منظور از اينکه فقط نحوه ي تلقي قرآن اعجاز است چيست؟ (اگر جوابش طولاني ميشود لطفا منبعي را براي دانستن منظورتان معرفي نماييد)
    پاسخ

    اعجاز آن است که به طرق عادي قابل اکتساب نباشد. حال خود قضاوت فرماييد. منظور از نحوه تلقي قرآن يعني نحوه فراگيري قرآن که از طريق جبرئيل بوده و نه فراگيري از افراد بشر به طرق عادي.
    + محسن 
    باتشکر:
    اعجاز قرآن هم مربوط به محتوايش نيست.
    پس شما اعجاز دروني قرآن را قبول نداريد و اينکه قرآن داراي معارف... مي باشد را اعجاز نمي دانيد؟ در اين صورت چگونه معجزه بودن قرآن ثابت مي شود.
    پاسخ

    قرآن به اعتبار نحوه تلقي اش معجزه است؛ نه محتوايش. از نظر محتوي ترديدي نمي توان داشت که يک کتاب فقهي به طور مفصل تر و بهتر از قرآن مطالب را فراهم کرده يا يک کتاب قصص انبياء بهتر قصص را آورده يا يک کتاب کلامي بهتر عقايد را توضيح داده است.
    + محسن 
    با تشکر منظور اولي رو فهميدم:
    آنچه هم دين خدا ناميده مي شود، همان تجربيات انبياء يا افراد عادي است که مورد امضاي خدا قرار گرفته است. يعني چي؟
    پس قرآن کلام خدا نيست؟ پس وجوه اعجازش مربوط به خود شخص است نه امري از جانب خدا؟ باز هم ممنون
    پاسخ

    پيامبران تجربيات قدسي نظير تجربه وحي داشته اند و از رهگذر وحي دريافت هايي داشته اند. اينها برخي از دين است. افراد عادي نيز تجربياتش و سنت هايشان مورد امضاي انبياء واقع شده است؛ نظير سنت هايي که عبد المطلب قرار داده و جزو اسلام در آمده است. قرآن کلام خداست. منتها در کلام الهي به همان چيزهايي که عقل بشر مي فهمد، راهنمايي شده است و از بشر خواسته نشده، کورکورانه و بر خلاف عقل به انجام کارهايي مبادرت ورزند. اعجاز قرآن هم مربوط به محتوايش نيست؛ چون محتواي قرآن همان عقليات و يا همان قصص انبياء گذشته است. اما نحوه دريافت قرآن معجزه است. پيامبر بدون تعلم از ديگران واجد قرآن شده است.
    + من 
    سلام عليكم. دانشجوي ارشد علوم قرآن و حديث هستم.
    موضوع نقش قصص قرآني در علوم تربيتي
    جالبه؟ براي رشته ما مناسبه؟ قبلا از همفكري شما متشكرم.
    پاسخ

    سلام . من از تطبيق قرآن با علوم جديد به اين منظور که علوم جديد را خواسته باشيم از قرآن استنباط کنيم، مخالفم. چون علوم جديد در قرآن وجود ندارد.
    + من 
    باسلام و وقت بخير.به نظرتون بررسي تناقض در آيات مربوط به زنان در احاديث موضوع خوبيه؟
    پاسخ

    سلام. من تصور درستي از موضوع ندارم و لذا نمي توانم اظهار نظر کنم
    + محسن 

    دين مثل فلسفه و ساير دستاوردهاي بشري با انديشه هاي نادرست آميخته است. هيچ انديشه نابي در ميان بشر نيست. اين خود بشر است که بايد عاقل باشد و انديشه هاي معقول و صحيح را گزينش کند.
    اين يعني چي؟ يعني قرآن ممکنه داخلش انديشه غير معقول باشه؟
    پاسخ

    به تعبير برخي اسلام يک و دو و سه داريم. اسلام يک عبارت از متون ديني يعني قرآن و حديث است که در حديث، جعل و تحريف راه دارد. اسلام دو تفسير قرآن و حديث است که تحريف معنوي يعني تفسير به رأي در آن بي ترديد هست و اسلام سه عبارت از عملکرد مسلمانان است که بي ترديد خلاف اسلام در آن وجود دارد.
    + فردوس 
    راستي عضو هم نتونستم بشم.
    ممنونم
    + فردوس 
    سلام استاد.من دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه فردوسي ام. با توجه به اينكه شاغلم و فرصت رفت و آمد ندارم و شديدا هم ذهنم درگيريافتن موضوع است.تاجاييكه همسرم ازمن گله مند است. تقاضا دارم كمك نماييد.
    بررسي عيسي در قرآن به ترتيب نزول را انتخاب كنم؟ با اينكه ازش چيزي متوجه نشدم
    پاسخ

    سلام. بلکه مفيد باشد.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ شنبه 93 ارديبهشت 20 نوشته شما با عنوان ماهيت تفسير به رأي برگزيده شده و در جايگاه تيتر يک در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب هما و دبير سرويس آن ج.ا. شيرازي بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.