سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدهامّتان: علوم و معارف قرآن و حدیث

تفسیر قرآن به ترتیب نزول

جمعه ۵ خرداد ۱۳۸۵   ۱۱:۴۵    شماره‌ خبر : 51904
در نشست «بررسی تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول» طرح شد:
توجه به تاریخ نزول در مطالعه آیات قرآن، موجب دگرگونی بسیاری از معارف خواهد شد

گروه اندیشه: به نظر می‌رسد تاریخ گذاری قرآن از زمان صحابه و تابعان صورت گرفته و آنان با تکیه بر روایات، ترتیب نزول قرآن را بیان کردند و اگر قرآن را بر اساس تاریخ نزول آیات مطالعه کنیم، بسیاری از معارف دگرگون خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست علمی بررسی تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول با حضور اندیشمندان حوزه دین در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قم برگزار گردید.

به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین اسکندرلو، دبیر این نشست با اشاره به جایگاه قرآن در شناخت معارف الهی گفت: مطالعه قرآن به ترتیب نزول آن، این موفقیت را فراهم می‌کند که قرآن را در فضای واقعی خود به ترتیب طبیعی و تدریجی مطالعه و بررسی کنیم و به تفسیر عمیق و دقیقی از آن دست یابیم که اصطلاحا «تاریخ گذاری» قرآن اطلاق می‌شود.

وی تاریخ گذاری قرآن را معیار مناسبی برای تصحیح روایات اسباب نزول، سور مکی و مدنی، تاریخ و قصص امت‌های پیشین و آشنایی با اصیل‌ترین سیره نبوی دانست و گفت: اهداف این نشست، تبیین دقیق مفهوم«تاریخ‌گذاری» قرآن و تفسیر بر اساس ترتیب نزول و آشنایی با مبانی صحیح در این زمینه و نیز بررسی راه‌کارهای نگارش تفاسیر جدید بر مبنای ترتیب نزول قرآن است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم:
با پرداختن به ترتیب نزول سور قرآنی، می‌‌وان تاریخچه‌ای مستند از متن قرآن کریم به دست آورد و بسیاری از مباحث تحریف شده را با ارجاع به معارف قرآنی مورد بررسی مجدد قرار داد.

در این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم، با اشاره به پیشینه تفسیر براساس ترتیب نزول گفت: با پرداختن به ترتیب نزول سور قرآنی، می‌‌توان تاریخچه‌ای مستند از متن قرآن کریم به دست آورد و بسیاری از مباحث تحریف شده را با ارجاع به معارف قرآنی مورد بررسی مجدد قرار داد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفر نکونام، با اشاره به تاریخ تفسیر قرآن بر مبنای نزول آن گفت: به نظر می‌رسد تاریخ گذاری قرآن از زمان صحابه و تابعان صورت گرفته و آنان با تکیه بر روایات، ترتیب نزول قرآن را بیان کردند و سور قرآنی را براساس مکی و مدنی ساماندهی نمودند و اگر قرآن را بر اساس تاریخ نزول مطالعه کنیم، بسیاری از معارف دگرگون خواهد شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با اذعان به تأثیر محتوی و روش در تحریف هر مجموعه گفت: ا گر به روش‌ها دقت کنیم و بدانیم جایگاه هر مفهوم دقیقا در چه فاصله زمانی و با چه معلومات قبلی است، می‌توان دستور بعدی را دانست و از آنجا که روش قرآن روش آموزش تربیت‌مدار است، سبک نزول قرآن ما را به روش و تحول قانونمند قرآن در عرصه تربیت نفوس انسان‌ها می‌رساند.

http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=51904